trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Werking van Heavy valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 00:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 08:03 

erikveldkamp schreef:
Je snapt het geloof ik niet helemaal. Het gaat er me niet dan of iemand een donker/warm geluid HEEFT maar of ie met een donker/warm geluid SPEELT. Iedereen past zich aan aan de muziekstijl. Een klassieke trompettist zal in een big band waarschijnlijk ook wat scherper moeten spelen anders zal hij niet te horen zijn.

Als ik in een klassieke sectie mee zou spelen zou ik er wel voor zorgen dat ik er niet uitsteek en dus mijn geluid aanpassen. Mengen dus.

Ik ken Robert wel maar heb hem nog nooit horen spelen. Maar ik hoop voor hem dat ie een donkerder/warmer geluid heeft dan Rini.... :lol:

Dat iedereen zich aanpast aan de situatie snap ik wel; daarom vergeleek ik Robert en Rini ook op dezelfde plek: lead bij stubiba.

Maar misschien vat ik helder niet helemaal precies hetzelfde op. Ik dacht aan open, in de kern.

Kan ook zijn dat mijn geheugen me parten speelt. Het is allemaal alweer een paar jaar terug (helaas). Als je Robert nog eens ziet mag je hem trouwens wel de groeten doen. Hij heeft me nog lesgegeven.

PS: als je naast Rini staat wordt je doof, naast Robert niet, ook al klinken ze in de zaal misschien beide even sterk. Heeft dat te maken met wat jullie projectie noemen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 08:24 

Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Een helder geluid is een geluid met meer hoog in de frequentie. Open en in de kern is meegenomen maar dat heb je ook bij een donkere/warme toon als het goed is.

Een geluid projecteerd als het achter in de zaal ook goed te horen is. Dus dan speel je niet zo breed uit. Bij leads die dit goed voor elkaar hebben hoor je hen ook niet zo sterk als je er naast staat, maar in de zaal hoor je de lead wel goed. Projectie heeft veel met luchcompressie te maken, hoe meer luchtsnelheid hoe meer projectie. Dus niet meer lucht maar dezelfde lucht maar dan versneld. Daarnaast helpt het als je een resonant geluid hebt (sizzle).

Om de link met de doppen te houden, een dop op het 3e ventiel helpt ook bij de projectie omdat het geluid iets gecentreerder wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 08:29 

Dank voor de uitleg. Het valt nu een beetje op z'n plek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 12:26 

Ik een de Cylinder Reinforcer van Bob Reeves ontvangen en moet zeggen dat ie goed werkt op mijn Bach. Hij ziet er uit als een normale Bach dop, alleen het schroefdraad is iets korter. De bodem van de dop drukt zo hard tegen de onderkant van de ventielhuls aan om zo de resonantie van de huls tegen te gaan. Het effect is dat dat energie beter door de trompet heengaat waardoor je meer projectie krijgt, of minder energie verliest aan het 3e ventiel. Hoe je het maar ziet.

In ieder geval werkt het goed en speelt erg prettig omdat door deze dop de klank niet veranderd zoals bij zo'n zware dop. Plus je ziet het verschil niet met andere doppen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur