[quote="baszz"]Het is misschien wel een rare vergelijking maar het is voor mij een vergelijking die ik kan maken mede omdat ik in het vak zit dus......meer als voorbeeld het kan ook een koffiezet apparaat zijn

ik bedoel maar........!
Kijk als je fiets niet bevalt...ga je eraan sleutelen (nieuwe trappers bandjes ander stuur) totdat hij naar wens is,een koffiezet apparaat wat niet goed is ruil je in voor één die wel werkt.
Zo gaat dat vaak ook bij andere custombouwers (b.vThein ,van Laar,Lechner) je bestelt iets specifieks in dit geval dan. Dan krijg je bericht als ze het klaar hebben (meestal in ruwbouw) dan ben je vaak een paar uur zo niet een dag kwijt om alles naar wens te krijgen samen met de bouwer(b.v. bochten bekers pompen ringen gewichten enz.) dan wordt het instrument klaargemaakt,nogmaals proberen en dan lakken of vergulden.
In mijn ogen heet dat custom !!! Helemaal volgens jouw normen..en speelt zoals jij wilt....
En toch alls een bouwer dan dat instument copieërd is ie toch weer anders meestal...
waarom dan anders?
Geen idee eigenlijk,ik ben zelf geen bouwer
Ik denk zelf dat dat te maken heeft met de moleculaire eigenschappen van koper en de legeringen..trekbanken die na veel gebruik kunnen slijten en anders hun werk gaan doen...idem met draaibankem die anders functioneren als de beitels minder scherp worden...meer of minder tin met solderen.
Juist met handgemaakte instrument (Hans,de onderbouwing) lijkt me dit nog veel moeilijker...je klopt de bekers en pijpen van een plaat koper en buigt ze met lood....doe dat maar eens 100% hetzelfde. Dus zeg maar 1.000.000 hamer slagen op steeds dezelfde plekje....gaat niet lukken denk ik....
Nogmaals ik ben geen bouwer! Zou leuk zijn als een bouwer hier eens iets meer over zou kwillen vertellen...