trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Heeft er iemand een F-trompet te leen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 16:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:49 

Pedro schreef:
Zo geestig vind ik het anders niet mijn waarde. Maar kom, als ik geen nuttigere antwoorden krijg, nevermind then.

Tja, geen werk aannemen dat u niet aankan en vervolgens met rare verzoeken komen. Verder had ik toch wel twee goede tips aan u gegeven die beter zullen werken, dacht ik zo. Dus die ondankbaarheid vind ik niet helemaal op z'n plaats. Enfin,

De Fledermaus partij staat dan wel voor Tromba in F, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op als men die partij op een "hoge" f trompet zou spelen. Past natuurlijk helemaal niet in de orkestklank die Strauss in gedachte had, om maar een argument te geven. Mahler en Bruckner schreven ook veel voor tromba in f, maar dat is niet het instrument waar U het mee wilt spelen. Gewoon omschrijven voor c of bes trompet dus(weet niet wat u speelt normaliter). In drie weken tijd is dat vast goed te doen. Lijkt me makkelijker dan een f trompetje in handen zien te krijgen en er goed op te leren spelen (zult toch moeten wennen heh). Misschien zijn er wel ergens bes of c partijen te lenen.

Trouwens, in f transponerend lezen is de makkelijkste transpositie die er is. Goed om mee te beginnen dus. Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:55 

Maarten Trompet schreef:
Ik denk dat het leren spelen en intoneren op een f-trompet veel meer moeite kost dan het transponeren van de f-partij (op een c-trompet gespeeld is dit zeer eenvoudig, op Bb iets lastiger). Het is niet voor niets dat f-trompetten nooit of zelden worden gebruikt!
Kortom, aan de slag en gewoon op je eigen trompet spelen, dat doet iedereen; gewoon doen, dan zul je zien dat het minder lastig is dan je denkt.
Succes!

Is het niet zo dat en f-trompetje veel "kleiner" klinkt dan een getransponeerde C- of Bes trompet, laat staan een geoctaveerde F-trompet?
Ik heb een plaat van M. Andre waarop hij zo'n dingetje bespeelt ("Trompettissimo" 8) ) , en dat klinkt echt anders.
Dan lijkt me de optie met de Es trompet een betere benadering?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 14:07 

Ik heb geen problemen met mensen die me tips geven, integendeel, je kan er altijd wat van leren. Je laatste tips schijnen me heel nuttig. Enkele bemerkingen:

-weet jij welke klank Strauss, Mahler, Bruckner in gedachte had? Ik weet maar al te goed dat de klank van een f-trompet anders is dan deze in c of bes. Misschien vond onze dierbare Richard dat nou net wel ok. Anyway, point taken.

-geen werk aannemen dat je niet aankan = bullshit. Weet jij nu wat ik aankan en wat niet? Dat ik ook helemaal de bedoeling niet, vraag meer uitleg voor je begint te kankeren. Ik heb meer dan genoeg ervaring, alsook met transponeren. Echter géén tijd om die dingen over te schrijven. Ik kan géén repetities meedoen, enkel uitvoeringen, dus het moet er van de eerste keer op zijn.

Het was maar een vraag he jongens, dan neem ik maar gewoon mijn c-trompet.
Daar dient een forum toch voor zeker, om rare verzoeken te doen.

PS: niks ondankbaarheid, ik hou gewoon niet van reply's die beginnen met "hahahaha ik heb enorm gelachen om uw post". Grow up.

Dank u :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 14:24 

Ik heb "Die Fledermaus" ook gespeeld in het orkest. Op mijn bes-trompet!

ff wennen, maar dan lukt het wel.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 14:30 

Citaat:
geen werk aannemen dat je niet aankan = bullshit. Weet jij nu wat ik aankan en wat niet? Dat ik ook helemaal de bedoeling niet, vraag meer uitleg voor je begint te kankeren. Ik heb meer dan genoeg ervaring, alsook met transponeren. Echter géén tijd om die dingen over te schrijven. Ik kan géén repetities meedoen, enkel uitvoeringen, dus het moet er van de eerste keer op zijn.

Als je voor zoiets simpels als een Strauss operette al een f trompetje nodig hebt, ben je al geen ster in transponeren. Dat betekent dus gewoon dat je teveel hooi op je vork hebt genomen. Transponeren moet je gewoon a vue kunnen voor zoiets. Dan is het al spannend genoeg.

Nog een tip: Vraag de partij van te voren op te sturen. Al kun je er alleen maar een paar keer naar kijken, helpt het je al. Succes, ook met de lange tenen.. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 14:44 

Ik heb nooit gezegd dat ik problemen heb met transponeren. Ik heb er genoeg examens over afgelegd aan het conservatorium. Het leek me gewoon makkelijker om direct een f-trompet te nemen. Dan hoéft het gewoon niet. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Waarom moeilijk doen als het ook "makkelijk" kan?

Wederom, eerst navragen, dan commentaar spuien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 15:08 

Waarom zou ik iets aan je vragen? Je wilt toch alleen maar een oplossing voor je probleem. Ik geef antwoord, waarom doorvragen? Nutteloos lijkt me. Typisch verschil tussen Hollanders en Belgen dit. Beleefd om de brei heen draaien is niet Hollands bijvoorbeeld.

Laatst bijgewerkt door Josef Monke op 15 okt 2004 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 15:09 

Geen antwoord geven op een simpele vraag lijkt mij ook vrij nuteloos.
maw als je geen redelijke input kan geven op een vraag, laat dat dan ook.

8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur