trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eclipse
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2004 14:36 

Han schreef:
Van het theoretische verhaal achter intonatieproblemen als de buislengte na het ventielhuis gevarieerd wordt ben ik niet zo op de hoogte; ook indien vooraan gestemd wordt kan dit problemen geven: ik ervaar een heel groot verschil in intonatie als ik de stembuis van mijn Olds Recording helemaal in of helemaal uit heb; zo ook een verschil in intonatie alsook in toonkwaliteit als ik de bes lead/ stempijp van mijn oude Selmer piccolo verwissel voor de langere a-pijp.

Kan iemand me hier meer over vertellen of aangeven waar ik dat kan vinden?

Hoe het precies zit weet ik ook niet maar het schijnt wat te maken hebben met het feit dat de bocht van de beker een veel grotere diameter heeft dan een stembuis. Plus de verlenging van de buis zit na de buizen van de ventielen, dus ik denk dat dat er ook mee te maken heeft. Franz Straub vertelde me dat hij er ook eens mee ge-experimenteerd heeft maar dat het niet werkte, vandaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2004 14:52 

Karel schreef:
De Destino trompet schijnt ook geweldig aan te slaan in Amerika. De levertijd is slechts 30 dagen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Franz Straub dit in zo'n korte tijd allemaal voor elkaar krijgt. Weet jij hoe dit zit?

Voordat ze verkocht werden is Staub al druk aan de productie begonnen. Dus hij heeft een half jaar de tijd gehad om vooruit te werken, Doc moest eerst een website laten bouwen, hij verkoopt ze namelijk alleen zelf. De 30 dagen levertijd kunnen ze ook niet vol blijven houden als het een succelvol instrument blijft.

Vwb de ontwikkeling:
Byron Autry is naar Franz gegaan met een aantal basisgegevens, hem verstrekt door door Doc. Franz heeft dit ingepast in zijn eigen design en met de know how van hen samen hebben ze een eerste prototype gebouwd. Doc is daarop naar Duitsland gegaan waar hij hem heeft uitgetest. Die week was ik ook aanwezig. Dit eerste prototype bleek meteen een schot in de roos. Er zijn nog wel een aantal kleine aanpassingen gedaan maar de basis is ongewijzigd gebleven.

Franz heeft nu een aantal van zijn eigen ideeën en verdere ontwikkeling in een toeter gestopt en dit prototype heb ik momenteel in huis voor een week of twee om uit te testen. Vooral de projectie liet nogal te wensen over maar dat zou nu opgelost moeten zijn, wordt dus vervolgd.

De C-trompet schijnt ook enorm goed te zijn maar deze heb ik nog niet uit kunnen proberen want hiervan is de productie voor de VS niet bij te houden. Ik heb dus nog geen exemplaar gekregen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2004 15:26 

zoals ik al dacht :)

het zullen dan wel hevige doc fans geweest zijn die van mening waren dat 'the doc' een prachtige trompet ontworpen had.... good job Franz! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2004 15:43 
Moderator

toch is dat systeem niet revolutionair, van Stomvi kennen we dat al. En eerlijk gezegd: vond ik de stomi's een beetje tegenvallen. Nu kan ik uiteraard niet oordelen over de eclipse maar ach, zolang ik geen vervanging nodig heb, ben ik er ook niet voor in de markt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2004 12:25 

De tuning bell van Schilke wordt ook bij voorkeur na het ventielhuis gestemd.
Het verhaal achter de tuning bell is toch dat in de lead pipe de toon gevormd wordt en dat daar geen obstructies in de buiswand gewenst zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2004 13:02 

Rimke schreef:
Het verhaal achter de tuning bell is toch dat in de lead pipe de toon gevormd wordt en dat daar geen obstructies in de buiswand gewenst zijn.

Dat zal best, maar ik speel nu zelf al geruime tijd op een B7Lb en hij intoneert beter als ik gewoon de stembuis gebruik als de beker. En het verschil tussen een dichte stembuis (geen gap) en een uitgeschoven stembuis (najaarsstormen in de buis :wink: ) is nauwelijks waarneembaar.

Profiel  

Berichttitel: dotcom
BerichtGeplaatst: 29 nov 2004 16:14 

Effe nieuwsgierig geworden dus Google aan het werk gezet: www.docseverinsen.com
Jammiejammie, je krijgt er gewoon zín in! Ik snap wel waarom die Ami's hier een harde lul van krijgen!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2004 21:15 

Rimke schreef:

Is een reversed-leadpipe hiervoor niet de oplossing?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur