trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lead tpt - large, medium of small boring ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2005 00:35 

Boringen zijn maar relatieve begrippen. Een toeter met een kleine boring kan toch wel groot aanvoelen en andersom. In principe geeft een trompet met een kleinere boring wat meer weerstand. Dat helpt bij het hogere register, net zoals een mondstuk die kleiner is helpt bij het hogere register.

Een trompet met een kleine boring klinkt in principe wat minder groot dan een trompet met een grote boring. Maar dat wil niet zeggen dat je toch niet vet kunt spelen op een kleinere trompet. dat hangt dus vooral van de combinatie van het materiaal met de speler af. Ik speel zelf ook redelijk klein en kan daar veel beter mee uit de voeten dan met een grotere toeter. Ik heb die tegendruk nodig voor mijn sizzle.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2005 09:38 

Hugo schreef:
Of zijn er ook gevallen dat mensen juist op een extreem kleine boring spelen? In dat geval wordt dit weer zo'n discussie als bij mondstukken altijd en dan eindigt het met: Hangt van de persoon af...

Klopt als een bus! En, zoals Erik zegt: niet alleen de boring is bepalend voor het speelgevoel en geluid, ik heb eens een Benge 7x (0,470") naast een Yamaha 6310Z (0,453") geprobeerd, en de Yamaha voelde zelfs een tikje opener en klonk groter. Er zijn andere designaspecten die een minstens zo grote rol spelen als de boring. Ter vergelijking: normaal gesproken is ML 0,459"-0,460" en L 0,462"-0,468, afhankelijk van het merk. Dus de bovenstaande twee voorbeelen (de Yamaha en de Benge) zitten aan de uitersten van het spectrum.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 22:03 

Karel schreef:
tommy schreef:
ik heb onlangs in de popband eens mijn martin committee gebruikt.....
dat is een large bore... ik moet zeggen dat het toch beter klinkt (en blijft klinken) op mijn ML Straub

Is dat de AP-Straub waar je laatst zo enthousiast over berichtte?

idd

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel: Re: Lead tpt - large, medium of small boring ?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2005 13:37 

MagnumHorn schreef:
even een quuote uit een ander topic:
Hans schreef:
........... En trouwens, een .468 Holton is nou ook niet bepaald een Bobby shew :)

Hans, suggereer je dat je zo'n large bore eigenlijk niet zo geschikt vindt voor Bigband Lead spel? Ik lees dat wel eens vaker, maar begrijp dat toch niet helemaal. Ik heb het idee dat een groter boring wel wat lastiger is om 'klinkend' te krijgen in de hoogte, maar daarna toch een vettere sound zal opleveren. Zelf speel ik al heel lang Lead op een 0.468 Holton (MF-st302) en heb daar volgens een aantal kenners een hele goede sound mee. Ik ben voor een mogelijke nieuwe trompet weer op zoek naar een large bore, omdat ik verwacht dat een kleinere boring ook een minder 'open' gevoel zal geven.

Wat is de mening van de 'experts' en andere geinteresseerden?

Het is, zoals hierboven al een aantal keren gezegd, geen wetmatigheid dat grote toeters groot klinken/voelen en kleine boringen klein. Dat is eigenlijk alleen zo als je verschillende boringen probeert binnen een merk (bv een VB M t.o. een VB L of Schilke B6 t.o. een X3)
Maynard en Sandoval staan bekend om hun grote boringen, maar daar tegenover staan tien keer zoveel leadblazers die kleiner spelen (M tot ML)
De Schilke B6/S42 en Bobby Shew (daarvan afgeleid) is een veelgebruikte leadtoeter en die is met .453 aan de kleine kant. Zoals Erik zei, een kleinere boring helpt je in het hogere register.
Het kan dus wel op een grote boring, maar je maakt het jezelf moeilijker dan nodig is. De boring alleen is zelden een reden om naar een ander instrument uit te kijken maar als je toch naar een andere op zoek bent, probeer dan eens wat kleinere van verschillende merken.
Ik heb zaterdag op veel Eclipsen gespeeld omdat ik naar de fabriek ben geweest en ik speelde ze, op de Large Copper na, bijna allemaal recht, terwijl ze toch dezelfde boring hebben als m'n Taylor. Een probleem dat Kevin Robinson van Simply Red ook had, die speelt daarom tegenwoordig ook op een Large Copper Eclipse.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2005 15:12 

Aan iedereen die al aan dit topic heeft bijgedragen: Bedankt.
het heeft voor mij toch weer wat nieuwe inzichten opgeleverd.Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2005 11:51 

Even schaamteloos reclame maken: :wink:

http://www.brassimport.nl/produkten/bezoek%20eclipse.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2005 12:41 

Dit soort reclame mag je zonder schaamte maken wat mij betreft. Een leuk verslag.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd wat Ruud's overwegingen waren om uiteindelijk dat specifieke model te kiezen (zowel Tp als Fl)

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2005 12:51 

Hij heeft lang zitten twijfelen tussen de MY (medium yellow brass beker) en MR (medium red brass beker). De MY is wat directer en compacter van klank, maar wat de doorslag gaf was de rijkheid van het geluid van de MR. Ruud is een typische Strad blazer en de MR kwam voor hem in de buurt van wat hij gewend is, alleen veel beter.
De Red flugel was bij toeval, ik had hem voor iemand anders meegenomen maar ik krijg hem niet meer terug. Ruud speelt al jaren op een gouden Couesnon die heel goed is, maar de Eclipse stemt een stuk beter, vooral in de hoogte.Qua klank scheelt het niet eens zoveel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur