trompet.nl > forum > Toon onderwerp - schuin ingesleten ventielen.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2007 14:13 

Ik heb nu zo'n 3 maanden een Bach Vindabona uit 1974, en hij speelt echt helemaal geweldig. Zo geweldig zelfs dat ik er best nog wel wat geld in wil investeren.

Wat is het geval:

Volgens mij zijn de ventielen schuin ingesleten (of ik druk ze schuin in), waardoor het eerste en derde ventiel nog wel eens blijft hangen. Ik merk aan mezelf dat ik daardoor mijn eigen vingerzetting ga veranderen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn... Daarnaast zitten er een aantal kleine deukjes in. 1 grotere waar de leadpipe het ventielhuis ingaat, en meerdere kleintjes op de beker ter hoogte van het ventielhuis.

En dan nu de vragen:
Hebben deze deukjes effect op het speelgemak? Kunnen ze eruit gehaald worden, en ga ik dat merken?

Bij Adams (ligt lekker in de buurt) kunnen ze ook vast wat aan de ventielen doen, maar ook dan de vraag: heeft dit effect op het speelgemak?

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2007 14:29 

Als je ventielen om de paar maten blijven hangen, draagt het reapareren daarvan wel bij tot het 'speelgemak', lijkt mij.
Wat de deukjes betreft is het meestal moeilijk te zeggen, ligt er een beetje aan hoe groot ze zijn natuurlijk. Ik denk dat een investering in goed lopende ventielen essentiëler is.

Maareh, heb ook al wat geprobeerd met verschillende ventielolie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2007 23:27 

ben inmiddels bij adams geweest en zij adviseren ultrasoon reinigen omdat dat de enige manier zou zijn om de kalk eruit te krijgen.

Ik kan mijn instrument nu echter niet missen, aangezien ik tot en met juli ieder weekend 1 a 2 optredens heb. Mijn vraag is dus: zijn er mensen die weten hoe ik mijn trompet zelf zou kunnen ontkalken. Misschien één of ander aggresief goedje? M'n instrument is toch ongelakt....

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2007 23:41 

Je kunt 'm zelf in een badje leggen van lauw water, met ontkalker. Je kunt dat in de betere supermarkt of blokker wel krijgen. Het is er bijvoorbeeld van Melita (Ja die koffiefilter gigant) om je koffiezetter mee te ontkalken. Werkt prima. Een beetje van dat spul in het water erbij en je trompet er dan in laten weken. Niet te lang. Ik heb het al meerdere malen gedaan, met goede resultaat.

Succes ermee

Profiel  

Berichttitel: tutututu!
BerichtGeplaatst: 27 apr 2007 08:40 

Jac. Schaap te Wormerveer legt trompetten een uurtje in een bad met mierezuur. Dat tast koper nl. niet aan.
Hans van Brassimport zet z'n toeters gedemonteerd en al zo in de vaatwasser. 't Is een ideetje.
Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je ventielen blijven hangen omdat er kalk in je toeter zit? Zit er dan aanslag in je ventielbuizen? Dat poets je er toch zo uit met tandpasta?
Heb je al met andere ventielolie geprobeerd? Mijn Straub ging pas écht lekker werken met Binak 495 -helaas niet te koop in Nederland, alleen rechtstreeks te bestellen via internet-, bij alle andere minerale olien -Spacefiller, LaTromba blauw of wit, Blue Juice, Fast, noem maar op....-bleef het middenste ventiel op de gekste momenten hangen. Mijn Vincent Bach funcioneerd 't best met Spacefiller, zo zie je maar.

Overigens: Welcome back Jerome!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur