trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach LT180 vs 'open' klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2007 00:15 

Je kunt ook een opener speelgevoel en klank krijgen door een andere stempomp te kopen. Bijvoorbeeld een ronde of eentje zonder steun. Dat is misschien wel de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Kijk hier maar eens:

http://www.mkdrawing.com/bach.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2007 10:25 

Als het om open speelgevoel gaat, kan ik me voorstellen dat een Bach 43 misschien wat eng aanvoelt.
Maar zoals Erik ook zei, ik heb geen idee waarom je niet ´open´ zou klinken (waat je daar dan ook mee bedoelt), of niet zou kunnen mengen in een redelijke sectie.
Wat heb je voor de Bach gespeeld (instrument en mondstuk)?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2007 10:37 

wat bedoel je eigenlijk met een open klank, en waarom klinkt het bij jou niet open (maw ligt dat aan de trompet of aan je techniek oid??).

Ga je nu voor een open klank (student Bach van collega, Selmer sigma) of makkelijk aanspreken.

Ik zou gewoon verder zoeken naar een instrument met van alle voor jou belangrijke punten het beste compromis en me daarbij niet teveel aan een bepaald merk vastklampen.

Bedenk ook dat je soms gewoon aan een instrument moet wennen (wat aanspreken ed betreft).

Vergeet niet dat het mondstuk en met jij als bespeler een belangrijke factor vormen . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2007 11:13 

Smaken verschillen natuurlijk en niet iedereen zal het daarom met het volgende eens zijn. Bijvoorbaat sorry hiervoor.

De 43 is van huis uit een vrij kompakt klinkende trompet met een relatief warme kern, maar heldere boventonen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar voor allround orkestwerk (Jazz of Klassiek) zou het mijn eerste keuze ook niet zo vlug zijn.

De 43 die ik had (welliswaar met een 43 mondpijp en meestal gebruikt met ronde stempomp), gebruikte ik vooral voor kwintet en koper ensemble bezetting. Het geluid was precies wat ik daarvoor in gedachte had en bovendien heeft het "kompakte" een belangrijk bijkomend voordeel: kwintet en kamermuziek concerten vinden meestal plaats in kleinere zalen of kerken waar een alles overheersend ff niet gewenst is (het publiek wordt al gauw gek van de herrie...). Als je wat sterker speelt op een 43, en zeker de lichtgewicht versie, dan wordt de klank al vlug aangenaam "cuivré" (metalig) waardoor je de indruk geeft sterker te spelen dan je eigenlijk doet. Ideaal voor kamermuziek, maar in mijn ogen minder geschikt voor het wat grotere werk waar de daadwerkelijke geluidsdruk (gemeten in decibels) vaak ook belangrijk is.
Naar mijn persoonlijke ervaring is het relatief gemakkelijk een 43 te overblazen; het geluid slaat op gegeven moment dicht en er komt niet meer maar minder volume uit de beker...

Het instrument kan wel degelijk worden aangepast en veranderd (ander mondstuk, mondpijp, stempomp...), maar de basis van het "probleem" lijkt me toch ècht de beker. Nogmaals, een standaard 43 of 43* klinkt zeker erg mooi, maar is in mijn ogen niet voor alles geschikt.
Als je van het snelle & flexibele speelgevoel van jouw instrument houdt, probeer dan eens een lichtgewicht 37* (de 37 is niet voor niets "de standaard") of eventueel een 72* (maar dat is misschien wel weer het andere uiterste...) met standaard- of ronde stembuis.

Ik gebruik nogsteeds af en toe een 43 beker op een C-trompet voor het lichtere Franse werk (Debussy & sommige stukken van Ravel, etc.).
Een oud-leerling heeft een jaar geleden mijn 43/43 Bes trompet gekocht (voor een prikkie).

MvW

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 08:25 

Goedemorgen heren !

Ik vind het geweldig wat een inhoudelijk goede en uitgebreide reakties ik krijg op mijn 'euvel'.
Jammer dat ik pas recent op de hoogte ben van dit forum. 't is om te schamen natuurlijk :oops:

Hartstikke bedankt voor jullie bijdrage! Ik ga ermee aan de slag en ik laat jullie natuurlijk weten wat uiteindelijk de oplossing is worden :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur