trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stemmen als lead
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2008 22:43 

Ummm... volgens mij heb je gelijk: er is een verschil tussen intoneren en stemmen.

Het instrument heeft bij elke gegeven buislengte een frequentie waarop het optimaal resoneert. Bij een kortere buislengte ligt die frequentie hoger, bij een langere lager. Je kunt zeggen dat je hoog of laag intoneert ten opzichte van de ideale resonantiefrequentie, en blijkbaar heeft dat twee gevolgen: een toon die hoger of lager is dan de ideale resonantiefrequentie en een ander timbre. Als je hoog stemt zul je lager moeten intoneren om zuiver te spelen en vice versa.

Er zijn nu een paar mogelijkheden wat betreft die hoge of lage leads:

optie 1: ze zijn wat 'vals' doordat ze hun instrument iets te laag of te hoog stemmen en in de optimale resonantiefrequentie (het tooncentrum) spelen
optie 2: ze zijn wat 'vals' doordat ze hun instrument perfect stemmen maar onder of boven de optimale resonantiefrequentie intoneren
optie 3: ze spelen 'zuiver' doordat ze hun instrument te hoog of te laag stemmen en dan onder resp. boven de optimale resonantiefrequentie te intoneren

Ik zou verwachten dat ze over het algemeen wel zuiver spelen maar het geluid kleuren door bewust iets lager of hoger te intoneren, optie 3 dus. Maar goed, ik ben een leek in dezen. Rara wat doen ze? Erik?
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2008 16:26 

Ik kan me niet voorstellen dat een professionele lead hoog af laag intoneert omdat dat per definitie meer energie kost dan het spelen van een toon in de kern.

Kwam gisteren een interessante site tegen die hier goed bij aansluit:

http://www.dit.si/binfo.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2008 16:02 

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat een professionele lead hoog af laag intoneert omdat dat per definitie meer energie kost dan het spelen van een toon in de kern.

Is waar. misschien gaat het maar om heel kleine nuances?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2008 16:37 

Sommige leads stemmen hoger, sommige iets lager. Het is allemaal een smaak kwestie. Sommige timen ook meer voorin, andere meer op de tel, en weer anderen zitten achter in de beat.

Iets hoger stemmen het voordeel dat je niet gauw te laag intoneert in de moeilijke frases. Dan klinkt het net alsof je de hoge noten met moeite kunt raken en dat is niet de bedoeling.

Iets hoger stemmen geeft ook wat meer brilliantie. Anderen vinden iets lager stemmen weer smaakvoller omdat dat iets vetter zou klinken. Jazzsolisten spelen vaak ook wat lager in de kern, wat een wat melancholische klank geeft.

Ik stem zelf altijd gewoon op de piano, meestal rond 441.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2008 19:33 

Betekent dat dan dat doordat je je instrument iets lager of hoger stemt een bepaalde kleuring aan je geluid geeft, of komt het omdat je feitelijk net een fractie hoger of lager speelt dan de rest?

Profiel  

Berichttitel: lead
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 15:19 

theo schreef:

Kwam gisteren een interessante site tegen die hier goed bij aansluit:

http://www.dit.si/binfo.html

Ik denk dat je hier intoneren en afstemmen door elkaar haalt. Constant hoog intoneren kost inderdaad veel energie. Een fractie hoger intoneren als lead zijnde kost geen extra energie omdat je wel degelijk in de kern van de (jouw) toon zit, zij het in een iets hogere frequentie. Het geeft, zoals hier eerder gezegd, inderdaad een soort briljantie, een kleurtje. Het is natuurlijk een smaak kwestie maar persoonlijk vind ik het ook wel lekker als ik er net iets 'bovenop lig'.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat dit voor zowel klassieke als 'lichte' orkesten/formaties opgaat. De klassieke trompettist geeft er, naar mijn idee, de voorkeur aan om exact in de tuning te zitten om op te kunnen gaan in de klank van het orkest. De lead- of poptrompettist wil dominanter aanwezig zijn om, samen met de drummer, de band zijn timing op te kunnen leggen.

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: lead
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 16:11 

Teus Nobel schreef:
theo schreef:
Teus schrijft; Ik denk dat je hier intoneren en afstemmen door elkaar haalt. Constant hoog intoneren kost inderdaad veel energie. Een fractie hoger intoneren als lead zijnde kost geen extra energie omdat je wel degelijk in de kern van de (jouw) toon zit, zij het in een iets hogere frequentie.

Ik denk dat je het zélf door elkaar haalt.
Hoger (of lager) intoneneren is per definitie NIET in de kern spelen.
Erik Veldkamp heeft het hierboven over leads die bewust hoger (of ook lager) afstemmen.
Theo heeft m.i. met zijn uitspraak dan ook gelijk.
Citaat:
Overigens ben ik het er niet mee eens dat dit voor zowel klassieke als 'lichte' orkesten/formaties opgaat. De klassieke trompettist geeft er, naar mijn idee, de voorkeur aan om exact in de tuning te zitten om op te kunnen gaan in de klank van het orkest. De lead- of poptrompettist wil dominanter aanwezig zijn om, samen met de drummer, de band zijn timing op te kunnen leggen.

En dát zou die doen door een fractie hoger te intoneren?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 20:59 

@ ronde van

bedankt voor het antwoord, helemaal mee eens :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur