trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stomvi ventiel problemen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 09:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 10:11 

marnix schreef:
Hij is bezig met een piccolo. En het eerste model wat ik probeerde was al heel erg goed.

sterker nog hij heeft ze al. Tenminste toen ik er laatst was zag ik er een paar liggen. Heb er verder niet opgespeeld (kan maar tot 3 tellen, 4 ventielen is echt teveel voor mij :lol: ) maar neem eigenlijk aan dat ze nu "in de handel" zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 12:29 

Marnix ,

Ventielen horen te lopen vanaf de eerste keer vind ik. Er is trouwens een verschil tussen stroef lopen en hangen. Natuurlijk worden ventielen na een tijdje sneller lopen en wat losser maar dat ze van begin af aan blijven hangen is echt geen goed teken . Je mag er donder opzeggen dat je dan voor altijd met problemen blijft zitten. Ik spreek uit ervaring en hoor ook af en toe collega's hun frustratie uiten als er weer eens een ventieltje blijft hangen bij hun instrument.

De hulpmiddeltjes zijn niet aan mij besteed . Je gaat toch ook niet je motor reviseren wanneer je een nieuwe wagen koopt.

Wat de geleiders betreft zeggen ze bij Adams net het tegenovergestelde . Dat je beter de geleiders vervangt na een tijdje dan ze nu te vervangen door metalen .

Het blijft gewoon zo dat ik me niet prettig voel en dat dit mijn spel behoorlijk beinvloed en dat is het frustrerende aan de hele zaak.

Qua toon en sound moet ik je gelijk geven dat de Elite eruit springt en dat ik ook nu daar de voorkeur aan ga geven .

Morgen weet ik in ieder geval meer welke oplossing ze me gaan aanbieden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 12:58 
Moderator

Ja zo blijf je bezig.

Ventielen lopen nu eenmaal moeilijker in het begin. Ze moeten zich naar je hand zetten. Daar kun je hele stampij over maken, of je accepteert het. Bij mijn Kanstul lopen ze ook nog niet 100%, het is wat stroef, wat stroperig. En tandpasta werkt licht polijstend ( dat kunnen ze bij elke tent ook doen ) dus waarom zou je het niet zelf doen?

En mijn tip over sterkere veren, dat ze bij adams iets anders zeggen, zal me worst wezen. Toen ik een nieuwe trompet had met Bauerfeind ventielen, kreeg ik ook na 3 weken nieuwe veren, sterkere veren. En dat deed het probleem oplossen. Nieuwe ventielen laten in het begin soms best nogal wat residu los, dat moet je regelmatig schoonmaken en olieen.

En die geleiders: waarom op een later moment? Zie eigenlijk het probleem niet in om het nu te doen, als die plastic geleiders niet goed zijn, of net niet goed gevormd, dan zijn nieuwe ( al dan niet van messing ) een goeie optie.

Maar goed, blijf jij maar lekker op en neer rennen naar allemaal muziektenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 13:58 

Toch wel raar dat Roadracer zo vaak prblemen heeft...je zou bijna gaan denken dat je iets fout doet met die instrumenten. Jammer genoeg kan ik niet meekijken hoe je met je instrumenten omgaat.
Wat het inlopen van ventielen betreft heb je in ieder geval ongelijk: de ventielen van nieuwe instrumenten MOETEN inlopen en zullen in het begin soms wel eens wat langzaam terug omhoog komen (mijn ervaring bij bijna een half dozijn Schilke's, Stomvi en Getzen). In die tijd is frequent olieën (en tevoren schoonmaken!) het devies. Na een paar maanden geven de ventielen steeds minder zwart af bij het schoonmaken en zijn ze ingelopen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Stomvi ventiel problemen
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 14:05 

Roadracer schreef:
Had in een ander topic gezegd dat ik een test deed bij aanschaf van een nieuw instrument aangaande de ventielen . Nou de test mag je vergeten.

.

Sterker nog, ik was 'm gelijk al vergeten.

't Lijkt wel alsof jij problemen aan je kont hebt hangen. Da's natuurlijk niet leuk, maar wellicht iets om over na te denken.

Venielen zijn niks meer dan een stelletje zuigers die in passende cylinders heen en weer moetten schuiven. Tussen de cylinderwand en de zuiger (in ons geval ventiel) dient een filmpje dunne olie zitten dat kan functioneren in een vochtige omgeving: WD-40 werkt dus niet! Ik zou de oplossing hier zoeken.
Probeer 's wat andere soorten olie uit. Spacefiller, Al Cass, Binak 495, La Tromba, etc etc. Wel steeds je ventielen en de cylinders even schoonmaken met een niet pluizende doek voor je van olie verandert. De cylinders reinigen door de doek er van boven naar beneden doorheen te trekken,

Ik heb 's een trompet gehad met een hangend 2de ventiel. Deze trompet was overigens uitgerust met een Bauerfeind ventielmachine -dus dezelfde als VanLaar in z'n toeters soldeert- Niets hielp. zelfs is tie naar de fabrikant teruggeweest. Probleem bleef.... Toen Binak 495 erin en 't probleem was opgelost.
Ik geloof eerlijk gezegt niet zo in ventielen schuin enz. indrukken: De tweedehands toeters (o.a. Bach, Courtois, Getzen, King, Selmer, Keilwerth) die ik al dan niet meer in mijn bezit heb hebben nooit problemen gehad met hangende ventielen. Weet jij veel hoe de vorige eigenaren de ventielne indrukten?

Als je zelf aan de gang gaat met leppen zou ik overigens voor tandpasta kiezen ipv Cif of Vim. Wel lekker veel spuug erbij a.u.b. dan glijdt 't lekkerder: Spuug en kwat maken alls lekker glad!

Maar mocht je toch de moed opgeven dan raad ik je aan om naar Hans Brassimport te gaan en over te stappen op Getzen. Die maakt immers de hele flikkersezooi van gewone Bes tot en met hoge Bes en Getzen, da's bekend, die hebben de Besten Ventielen Ter Wereld. :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 14:28 
Moderator

Bij elk antwoord weet Theo er wel een Getzen bij de moffelen :mrgreen:

Maar Ome Theo heeft gelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 18:15 

Roadracer schreef:
Marnix ,

Ventielen horen te lopen vanaf de eerste keer vind ik. Er is trouwens een verschil tussen stroef lopen en hangen. Natuurlijk worden ventielen na een tijdje sneller lopen en wat losser maar dat ze van begin af aan blijven hangen is echt geen goed teken . Je mag er donder opzeggen dat je dan voor altijd met problemen blijft zitten. Ik spreek uit ervaring en hoor ook af en toe collega's hun frustratie uiten als er weer eens een ventieltje blijft hangen bij hun instrument.

De hulpmiddeltjes zijn niet aan mij besteed . Je gaat toch ook niet je motor reviseren wanneer je een nieuwe wagen koopt.

Een nieuwe auto gaat ook niet in een keer top speed.
maar mijn van laar ventielen liepen als een tiet, en nog steeds. ( 2 jaar oud bijna )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 18:27 

Citaat:
Ventielen horen te lopen vanaf de eerste keer vind ik. Er is trouwens een verschil tussen stroef lopen en hangen.

Dat jij waarschijnlijk je ventielen wat scheef indrukt, kun je moeilijk die ventielen de schuld van geven :roll:

Ik druk ze zelf ook wat scheef in, dus de ventielen van mijn Conn liepen in het begin ook niet echt heel soepel, nu....ongeveer een jaartje later lopen ze als de beste :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur