trompet.nl > forum > Toon onderwerp - smith and watkins
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2004 18:24 

Ik ken een aantal mensen die op een SW spelen. Een aantal daarvan hadden binnen een jaar al problemen met de binnenleadpijp (red rot)
Wat bleek? Een vervangende pijp van Peters uit Tilburg van twee tientjes bleek veel beter te zijn dan de dure extra leadpijpen van SW zelf, zowel qua intonatie als klank. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2004 22:01 

Nou Hans, toch niet heel Den Bosch speelt op een SW. Ik zie er tenminste niet zo veel. Maar ik ben het met je, eens ik vond en vind het niet zo'n bijzonder instrument.
Wat me wel opviel is dat je aangaf dat de SW is samengesteld uit andere merken, onder andere besson. Maar ik heb nog niet zo lang geleden een insider horen zeggen dat dit veel vaker gebeurt. Onder andere de Tsjechen die zouden leveren aan gerenomeerde merken. Ik weet natuurlijk niet of dat echt waar is, maar zo wel, dan zou dat een mooi lesje in bescheidenheid zijn voor al die mensen die afgeven op dat soort merken! En voor hen die achter de laatste mode in trompet aanlopen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2004 21:11 

mr Smith is jarenlang cornet- en trompetontwerper bij besson geweest, dus dat ie daar goede connecties heeft is niet vreemd. Hij is ooit gepromoveerd op accoustiek in koperblaasinstrumenten, of zo. er staan leuke (wetenschapplijke.....) artikeltjes op hun website hierover.
(Watkins is Derek Watkins......)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2004 21:26 

jvanbruggen schreef:
Nou Hans, toch niet heel Den Bosch speelt op een SW. Ik zie er tenminste niet zo veel. Maar ik ben het met je, eens ik vond en vind het niet zo'n bijzonder instrument.
Wat me wel opviel is dat je aangaf dat de SW is samengesteld uit andere merken, onder andere besson. Maar ik heb nog niet zo lang geleden een insider horen zeggen dat dit veel vaker gebeurt. Onder andere de Tsjechen die zouden leveren aan gerenomeerde merken. Ik weet natuurlijk niet of dat echt waar is, maar zo wel, dan zou dat een mooi lesje in bescheidenheid zijn voor al die mensen die afgeven op dat soort merken! En voor hen die achter de laatste mode in trompet aanlopen!

Het zijn er ook niet zo heel veel, alleen (de meeste) leerlingen van Henk Kradolfer.
Je kan zo precies zien wie van Henk les heeft gehad. :lol:

De SW is gebouwd uit Besson-onderdelen die bij Kanstul worden gemaakt (die maken namelijk bijna alles voor Besson). Kanstul maakt voor veel merken onderdelen en zelfs hele instrumenten, bv de Callet komt er vandaan, de Flip Oakes, de SW, de Virtú, de Burbank, de ZeUS en weet ik veel wat nog meer. En natuurlijk zijn eigen merk, wat weer kopieën zijn van allerhande bekende instrumenten.

Overigens is dat niet zo raar, het geldt voor meer grote merken. Schilke maakt bijna niets zelf, zelfs de bekers besteden ze uit. Monette is opgebouwd uit Getzen-onderdelen, Lawler bestelde zijn ventielen in het verleden bij Amati (tegenwoordig ook Getzen).
Het is op zich dus geen negatieve kwalificatie.

Goedkopere modellen van de grote merken worden helemaal niet door henzelf gemaakt. Ze komen gewoon uit Azië en zetten daar vervolgens hun eigen naam op, bv de Conn international, de Bach TR200 en 300, etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2004 19:50 

Nou Hans, bedankt voor je toelichting
Ik vind dit allemaal zeer leerzaam en het sterkt mij in mijn mening dat je er uitsluitend op moet letten of een instrument je bevalt. En zeker niet ergens aan beginnen, omdat de goegemeente of een of andere trompetgoeroe er wat van roept.
Kortom veel en regelmatig instrumenten met elkaar vergelijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2005 13:02 

Ook ik speel op een SW , reeds 8 jaar.
Voor mij was het een match destijds, een erg dure ( toen al 6000 gulden voor een gewoon gelakte trompet), maar een bijzonder fijn instrument.
Hij gedraagd zich op alle fronten formidabel, en het switchen naar een andere klankleur dmv een andere leadpijp is ook een aangename luxe.
Hij zit goed in de lak en vraagt weinig onderhoud ( komt goed uit, ben niet zo'n poetser).
Enige nadeel is dat de trigger voor de 3e ventiel niet zo gladjes loopt als ik had verwacht van zo'n duur instrument.
Ook ik heb gehoord dat er een SWgebruiker is die last heeft van het rotten van binnenuit.
Maar dat heb ik ook gehoord van een hele lijn van Holton.

Het achterliggende verhaal van de SW is , dat de heren tijdens hun vele reizen met het orkest James Last, trompetten die handmade zijn, uittesten en er hun wijigingen op door lieten voeren door de instrumentenmaker in Londen.
Zo zijn ze uiteindelijk gekomen tot een volmaakte trompet, en hebben een fabriekje opgestart in Londen.

Ook al zijn Smith en Watkins bijzonder goede trompettisten, voor mij blijft het feit overeind staan dat een trompet bij je moet passen, garantie's krijg je niet je moet het zelf uitzoeken.
Ik kwam in mijn zoektocht 8 jaar geleden uit bij de SW, en ben er erg tevreden over.

Groeten en succes met je keuze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2005 13:30 

Hans schreef:
Ik ken een aantal mensen die op een SW spelen. Een aantal daarvan hadden binnen een jaar al problemen met de binnenleadpijp (red rot)
Wat bleek? Een vervangende pijp van Peters uit Tilburg van twee tientjes bleek veel beter te zijn dan de dure extra leadpijpen van SW zelf, zowel qua intonatie als klank. :?

Hans kun je wat meer details geven over Peters inTilburg, ik krijg ze niet gevonden in de gids?

Bvd groetjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2005 01:43 

Peters werkt volgens mij niet meer. Hij zit in de Molenstraat in Tilburg, maar heeft daar geen telefoon. Dan moet je zn broer bellen van de radiozaak ernaast :lol:
Is echt waar. Maar het was/is de beste reparateur van NL. Alleen is hij nu 70 geweest en heeft hij de laatste jaren nogal last van artritis gehd, daarom kan hij het niet meer.

En over die red rot gesproken, had er 2 maanden terug 2 in handen binnen een week, allebei red rot, de ene total loss, de andere kan misschien nog gered worden. Daar ga je dan met je (inmiddels) € 4500,-

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur