trompet.nl > forum > Toon onderwerp - het zal je repareurke maar wezen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: het zal je repareurke maar wezen
BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 10:51 

En hij speelt trombone?!?

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 16:01 

Ja.
Eind vorig jaar kwam mijn blessure terug in volle hevigheid. En aangezien ik het niet kon opbrengen om nog een keer dat hele reïntegratie-traject af te leggen, heb ik mijn trompet aan de wilgen gehangen en ben ik aan het omscholen naar trombonist. Dat lukt vooralsnog goed aangezien je op een trombonemondstuk andere spiergroepen gebruikt dan op een trompetmondstuk. Maar het blijft wennen.
Niet alleen vanwege het mondstuk en het gebruik van de schuif, maar ook de andere rol die je als trombonist hebt. Het verschil met een trompet is echt enorm, maar wel leuk om mee bezig te zijn. Ik begin nu zelfs weer plezier te krijgen in het spelen, en dat was ik al een tijd kwijt. Zeker nu de optredens binnen beginnen te komen :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 20:30 

Wanneer komen de eerste Feniks trombones Hans?

Fijn dat je weer lol in 't spelen begint te krijgen. En knap hoor dat je aan die schuif kan wennen. Ik ben 's een blauwe maandag bezig geweest maar daar kan ik 't geduld niet voor opbrengen. Tevens ook niet in 't bas en tenoorsleutel lezen.
Dus nogmaals, petje af en ik hoop op een grootse come back op dit forum. Ik heb je bijdragen altijd heel welkom gevonden.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2012 20:51 

Ach, ik heb bijna 20 jaar aan die schuif lopen sleuren. Zie het vd zonnige kant, die bassleutel is zo moeilijk niet, de tenorsleutel komt alleen in archaische muziek voor, je kunt nu eindelijk iets ook in de toonaard spelen waarin het geschreven staat en door de beperkingen vd schuif is een goede aanzet en tongslag cruciaal, iets waar je uitgebreid op geoefend hebt neem ik aan. Dus een nieuwe wereld ligt voor je open.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012 18:20 

Je hoeft je tenminste geen zorgen meer te maken of je wel hoog genoeg kan. Dat is volgens mij typisch iets voor trompettisten :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012 18:29 

nou....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 01:17 

Nou de hoogte valt niet mee hoor :cry:
Voor mn gevoel speel ik op een GR 685LX ipv een 63SZ :lol:
Maar dat wordt beter, een hoge bes (ter vergelijk c3) zit er nu wel steady op. Het enige wat ik nog echt mis is het automatisme wat ik met ventielen wel had, en nu met schuifposities (nog) niet. Maar daar zal ook de leeftijd wel een rol in spelen. Als je 13 bent leer je dat nu eenmaal sneller aan dan als je 43 bent.
Dat betekent dus dat ik moet lezen en denken tegelijk En dat is erg wennen, zeker als je a vue moet spelen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat vrij snel in orde komt.

Voor de liefhebber:
ik speel nu ff op een oude afgeragde King 3b/F (overgenomen van ons aller Xeno) maar een 7" Bach Stradivarius 6 New York (#2269) uit 1946 ligt nu bij Adaci om te worden gerestaureerd (en 24K verguld, dat dan weer wel :lol: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 08:09 

Zo'n 3B met kwartventiel is helemaal niet verkeerd, vroeger speelde iedereen die zichzelf serieus nam er op. Overigens heb ik nog een (ook tamelijk afgeragde) Conn 6H 0.500 bore trombone, geweldig ding voor weinig.
Die hoge bes is ook niet verkeerd, er zijn hele volksstammen die dat hun hele leven niet halen als effective range. Mijn Conn slotte tot de hoge F daarboven, daarna werd het meer gericht luchtstromen blazen.
Af en toe blaas ik er nog wel eens op en daarom weet ik precies wat je bedoelt met dat mondstuk. Het is echt of je geluid probeert te krijgen uit een bierglas.
Ik weet niet of je het je helemaal zelf aan het aanleren bent maar een groot verschil tussen trompet en trombone is het gebruik van hulpgrepen. Doordat de schuif op zich een beperkend ding is wordt er op trombone extreem veel gebruik gemaakt van "natuurlijke" bindingen, slurs.
Dat betekent midden f in de 6e positie, bes 2 in 5, c daarboven soms in 6 (voor liptrillingen met een omlaag geforceerde kleine terts), d daarboven in 4. Jazzsolisten ontwikkelen soms zo'n verbijsterende techniek door een combinatie van tongslag,het gebruik van voornamenlijk het hoge register (dus boven F2) en het gebruik van alleen 1e, 2e en 3e posities. in dat register. Dan zit de schuif niet meer zo in de weg.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur