Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
backstage
|
Berichttitel: trompet voor in een rock band Geplaatst: 15 sep 2012 15:01 |
|
|
|
Hallo allemaal,
ik zal me eerst even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Guido, 17 jaar. Ik heb ongeveer 8 jaar trompet gespeeld, ik dacht op een jupiter.
nu ben ik ongeveer 2 jaar gestopt en gaan zingen en drummen in een rockbandje. nu leek het me erg leuk om het trompet spelen weer op te pakken. en het dan ook te gebruiken in de band.
Nu gaat het erom, wat voor trompet? ik heb een krap budget, max. 400 euro, maar liever goedkoper!!!
is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn?
en aan welke merken moet ik denken? Ik dacht aan yamaha of besson?? over jupiter hoor ik veel slechte verhalen, klopt dit?
ik hoop dat jullie advies kunnen geven! Guido
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 15 sep 2012 16:15 |
|
 |
| Moderator |
|
|
In principe kun je met elke trompet in een rockband spelen. Als je zelf goed weet welk geluid je wil voort brengen, kan dat overal wel op.
Max 400? En moet die daar nieuw voor zijn? Of mag het ook een 2e hands zijn?
De jupiters van tegenwoordig hebben weinig meer met die van 10 jaar geleden te maken, en zijn wat mij betreft hele goeie concurrenten van Yamaha.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Luciën
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 15 sep 2012 17:47 |
|
|
|
Ik heb ergens in februari een nieuwe Jupiter 606MRS gekocht. Ik heb steeds getwijfeld of het wel de juiste keuze was. Daarom heb ik daarna op een paar andere toeters gespeeld, vintage en nieuw, bekend en onbekend, populair en niet populair. ik ontdek steeds meer dat mijn keuze lang niet is. Iets vergelijkbaars is nieuw veel duurder.
Ik heb ook gelezen dat ze 10 jaar geleden niet zo best waren (ventielen). Als je tweedehands koopt, koop dan een niet te oude Jupiter (als je voor Jupiter kiest). Koop in ieder geval een tweedehandse (van welk merk dan ook), Je hebt dan - bij een goede keuze - meer waar voor je geld. Als je zo lang hebt gespeeld weet je wel waar je op moet letten, denk ik.
_________________ "Riding with Fats Waller on the Super Chief He said, music's real, the rest is seeming" (Bill Withers in "Soul Shadows")
Laatst bijgewerkt door Luciën op 15 sep 2012 20:58, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trompret
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 15 sep 2012 19:52 |
|
|
backstage schreef: Nu gaat het erom, wat voor trompet? ik heb een krap budget, max. 400 euro, maar liever goedkoper!!! Wat voor band speel je in? Hebben jullie regelmatig optredens en verdien je daar een leuk zakcentje mee of is het vooral hobby? Ga je veel spelen of slechts incidenteel de trompet oppakken? Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je er mee wilt gaan doen. Citaat: is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn?
Een bes-trompet is het meest gangbaar. Die ben je ook al gewend en er is voldoende aanbod van deze instrumenten. Het feit dat de gitaren in C zijn gestemd maakt niet zoveel uit. Citaat: en aan welke merken moet ik denken? Ik dacht aan yamaha of besson??
Betere instrumenten dan de zogenaamde 'intermediate' trompetten zul je in die prijscategorie niet zo makkelijk vinden. Voor het genoemde budget kun je i.i.g. tweedehands wel een leuke Yamaha 4335G(s) kopen. Die heb ik zelf ook.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 16 sep 2012 08:24 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
[quote="trompret] is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn? [/quote] Een bes-trompet is het meest gangbaar. Die ben je ook al gewend en er is voldoende aanbod van deze instrumenten. Het feit dat de gitaren in C zijn gestemd maakt niet zoveel uit. [/quote]
Hmmm, die gitaarbandjes willen nog al eens alleen in E, A, D , G, C en evt. B spelen, dan heb je het vaak wel gehad, voor de bestrompet is dat Fis, B, E, A enz., dat zijn geeneenvoudige toonaarden. Zelf zou ik zoiets op mijn 80A doen die ik met stoprod snel kan verstellen van Bes naar A, dan krijg je opeens: F, Bes,Es enz. Voor de meesten onder ons zal dat wat eenvoudiger zijn. Dat zou dus een wat ouder instrument kunnen zijn, een King liberty of zo.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 16 sep 2012 08:39 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Een c trompet is behoorlijk gangbaar hoor...
Los daarvan is een c trompet duurder, en als je een goedkope koopt, heeft dat altijd een reden. Meestal intonatie. Om maar te zwijgen van de klank, die volgens mij te slank en helder is voor in een rockband
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
backstage
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 17 sep 2012 08:33 |
|
|
Ten eerste dank voor jullie reacties!! Citaat: Wat voor band speel je in? Hebben jullie regelmatig optredens en verdien je daar een leuk zakcentje mee of is het vooral hobby? Ga je veel spelen of slechts incidenteel de trompet oppakken? Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je er mee wilt gaan doen. ik speel in een bandje dan 1x per week repeteert. en zo eens in de 2 maanden een optreden heeft in een cafe of zaaltje. dit voor max 200 mensen tot nu toe. ik zal een paar keer per week gaan spelen, wat anders ga ik de repetities niet volhouden. maar dus niet voor een goed zakcentje, meer als hobby. Citaat: Zelf zou ik zoiets op mijn 80A doen die ik met stoprod snel kan verstellen van Bes naar A, dan krijg je opeens: F, Bes,Es enz. stoprod? 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
The Joker
|
Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band Geplaatst: 17 sep 2012 10:05 |
|
Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54 Berichten: 1203 Woonplaats: Enschede
|
delano schreef: [quote="trompret] is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn? [/quote] Een bes-trompet is het meest gangbaar. Die ben je ook al gewend en er is voldoende aanbod van deze instrumenten. Het feit dat de gitaren in C zijn gestemd maakt niet zoveel uit. [/quote]
Hmmm, die gitaarbandjes willen nog al eens alleen in E, A, D , G, C en evt. B spelen, dan heb je het vaak wel gehad, voor de bestrompet is dat Fis, B, E, A enz., dat zijn geeneenvoudige toonaarden. Zelf zou ik zoiets op mijn 80A doen die ik met stoprod snel kan verstellen van Bes naar A, dan krijg je opeens: F, Bes,Es enz. Voor de meesten onder ons zal dat wat eenvoudiger zijn. Dat zou dus een wat ouder instrument kunnen zijn, een King liberty of zo.[/quote] Je transponeert de verkeerde kant op: g, c, f enz moet je lijstje voor a-trompet zijn. Dit trucje brengt wel de nodige stemmingsproblemen met zich mee... De buizen aan je ventielen zijn namelijk precies op lengte voor een trompet in bes, voor een trompet is a zouden ze iets langer moeten zijn. Ik gebruik het af en toe (carmen prelude bv) maar vaak studeer dan wat langer op de lastige dingen.
_________________ ========> PLAY ANYWAY <========
|
|
| Omhoog |
|
 |