trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vincent Bach Model 37 180ML LR25 72" vervangen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 20:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vincent Bach Model 37 180ML LR25 72" vervangen?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2012 17:43 

Beste muziekvrienden.

Helaas ben ik genoodzaakt afstand te doen van mijn Vincent Bach model Stradivarius model 37 ML180 LR25 72" met reversed leadpipe. Vergeef mij eventuele fouten in typering van dit instrument. Kenners weten over welk type het gaat.

Nu ben ik op zoek naar een goede vervanger voor dit instrument. Ik ben eigenlijk verliefd geworden op de volle warme klank van dit instrument. Het is echter geen allemansvriend, het heeft me dan ook bijna 2 jaar gekost om tot de klank en beheersing van het instrument te komen zoals hij nu is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een instrument met een vergelijkbare klank, echter zou ik graag een instrument willen die met name in het hoge register iets vriendelijker / handelbaarder is.

Wat zouden jullie adviseren om eens uit te proberen?
Zijn er onder jullie ook al die ervaring hebben met de Adams instrumenten?

Groeten,

Lights-ON

Mondstuk : Bob Reeves 43B

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Vincent Bach Model 37 180ML LR25 72" vervangen?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2012 09:23 

Lights-ON schreef:
Vincent Bach model Stradivarius model 37 ML180 LR25 72" Kenners weten over welk type het gaat.

Nee, kenners vermoeden dat 72" niet echt 72 inch betekent, en vragen zich af of je model 37 of 72 bedoelt.

Lights-ON schreef:
Nu ben ik op zoek naar een goede vervanger voor dit instrument. Ik ben eigenlijk verliefd geworden op de volle warme klank van dit instrument. Het is echter geen allemansvriend, het heeft me dan ook bijna 2 jaar gekost om tot de klank en beheersing van het instrument te komen zoals hij nu is.

De 72 beker is erg populair, ook bij mensen die veel in het hoge register spelen. De 37 beker is de meest populaire beker ter wereld. Volgens mij zijn zowel de 37 als de 72 dus wel degelijk allemansvrienden.

Lights-ON schreef:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een instrument met een vergelijkbare klank, echter zou ik graag een instrument willen die met name in het hoge register iets vriendelijker / handelbaarder is. Wat zouden jullie adviseren om eens uit te proberen?

Op de 37 zijn meer trompetten geïnspireerd dan boy bands op Take That. Er is bijna geen merk dat geen '37-achtige' in het programma heeft.
De 72 is ook vaak gekopieerd, bijvoorbeeld door Kanstul, in meerdere modellen, en Hub van Laar, de B7, alsook Yamaha: naar het schijnt heeft de 8335LA een 72-achtige beker. Ook B&S maakt goede 72-kopieën.

Lights-ON schreef:
Zijn er onder jullie ook al die ervaring hebben met de Adams instrumenten?

Je zou de nieuwe A1 eens moeten proberen. Die lijkt op een Bach 37. Momenteel probeer ik ook een A7 die net als de Bach 72 erg warm en groot, maar vooral heel compleet klinkt, maar dan moet je van grote boringen houden. De A5 lijkt wat weerstand betreft misschien nog wel het meeste op een 72, maar is een stuk lichter dan de meeste Bachs en ook wel iets efficiënter en compacter. De A5-beker heeft wel, net als de 72, een snelle taper en klinkt daardoor heel boventoonrijk en compleet.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012 12:00 

Lights-ON schreef:

Ik ben eigenlijk op zoek naar een instrument met een vergelijkbare klank, echter zou ik graag een instrument willen die met name in het hoge register iets vriendelijker / handelbaarder is.

Als ik 't wel heb ligt er bij Hub van Laar nog een Conn 6B. Die hebben een grote beker gecombineerd met een kleine boring. Speelt een stuk makkelijker dan een Bach met een 72 beker. Je zou 't gewoon 's moeten uitproberen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012 16:11 

We mogen denk ik aannemen dat het hier handelt om een standaardgewicht Bach met een 72 beker en een 25RL leadpipe.
Ken ik niet persoonlijk, staat wel (met de Schilke B1) op mijn eens-te proberen-lijstje.
Uit jouw beschrijving maak ik op dat je jouw Bach een soort van te groot vindt met als vermoedelijke veroorzaker daarvan de 72 beker (of misschien toch de reversed constructie?).
Dan zou de LA Bergerontoeter ook wel eens een te grote beker kunnen hebben.
Maar jouw wensen t.a.v. een trompet leiden m.i. een beetje de richting op vd 8310Z(S). Een niet te grote trompet die gemakkelijk (ook in de hoogte) aanspreekt en door een combinatie van leadpipe-design, stepbore en de vrij ruime beker toch veel core en warmte kan produceren.
Of natuurlijk de Schilke B7 of B6.
Overigens ben ik, natuurlijk strikt persoonlijk, van mening dat Yamaha al zijn trompetten, net zoals Schilke dat doet, alleen in zilver (of goud) zou moeten aanbieden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012 16:45 

delano schreef:
Overigens ben ik, natuurlijk strikt persoonlijk, van mening dat Yamaha al zijn trompetten, net zoals Schilke dat doet, alleen in zilver (of goud) zou moeten aanbieden.

Waarom alleen verzilverd, of verguld? (ik neem aan dat je dat bedoelt)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012 17:31 

delano schreef:

De 'nieuwe' Schilke HD wordt naast verzilverd of verguld ook gelakt en zelfs ongelakt geleverd.

Bobby Shew heeft een sterke voorkeur voor de gelakte Z.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 okt 2012 12:04 

Roel schreef:
delano schreef:

De 'nieuwe' Schilke HD wordt naast verzilverd of verguld ook gelakt en zelfs ongelakt geleverd.

Klopt, maar de hele constructie vd HD, dan ook nog met de hoekige stembocht, voorzien ve brace , maakt dat ik geloof dat met de HD de uitgangspunten van Renold Schilke een beetje verlaten zijn uit markttechnische overwegingen.

Bobby Shew heeft een sterke voorkeur voor de gelakte Z.

Dat weet ik en lak past misschien wel goed bij het door BS gewilde karakter vd Z-horn
maar een ander kan legitiem iets anders in die trompet zoeken dan BS zelf.

Zoals de meesten hier, denk, grijp ik alle gelegenheden aan om weer eens een andere toeter te proberen. In dat kader heb ik qua merk de meeste ervaring met Yamaha. Ook omdat ik er zelf een heb en ook eens overwogen heb er nog een bij te kopen. Ik heb de kans gehad zo'n beetje alle professionele (6xxx, 8xxx, Artists en een aantal Signature modellen, helaas niet de EM) Yammies aan te spelen.
Bijna alle Yamaha's zijn in lak of in zilver te verkrijgen behalve de absolute topmodellen 9335CHS en NY (zegt dat misschien iets?).
Welnu, ik vond met name vd 6xxx en 8xxx series de verzilverde exemplaren net iets beter dan de gelakte. Dat net iets beter uitte zich dan in een iets betere attack (misschien verbeelding, OK) maar zeker in een wat meer presence in de sound, zeker bij wat zachtere passages. Van de Shewhorn weet ik het niet want ik heb alleen op een gelakte gespeeld.
Ik denk dat de oorzaak te vinden is in de wat dooiige bekers van bovengenoemde series, ze ontdooien ietsje van verzilvering heb ik de indruk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 okt 2012 12:36 
Moderator

Zilver maakt het geluid over het algemeen wat helderder.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat met name Bach een standaard laklaag zelf niet als volwaardig beschouwde, maar meer als een manier om een instrument knap en glimmend bij de klant te krijgen.

Of dit waar is, weet ik niet. De feiten liegen er echter niet om: de laklagen van de diverse merken zijn gewoon niet al te best. Zilver houdt beter en goud is helemaal een duurzame afwerking.

maar in wezen is ook de afwerking 'maar' een onderdeel van hoe een instrument voelt. Want als een instrument niet prettig is, kan dat aan de laklaag liggen, maar ook aan iets heel anders.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur