marnix schreef:
Ik moet wel zeggen, dat een Olds Recording cornet, wel veel aantrekkelijker is dan een mainstream instrument.... Maar ik ben dan ook een aantal decennia te laat geboren.
Ik in ieder geval ook.
De discussie op TM gaat over lowbuget beginners instrumenten dus doen volgens mij al die vintage cornetten wel mee.
De discussie is met name zo interessant omdat hij een soort didactische wending kreeg. Globaal een groep die voordelen vd cornet voorop stelde: gemakkelijker vast te houden, sneller een beter geluid, sowieso snellere vorderingen, gemakkelijker te bespelen, dat soort dingen.
De tegengroep met o.a. de door mij zeer gewaardeerde Rowuk bestrijdt dat: NIET gemakkelijker, als beginner moet je met een cornet opboksen tegen trompetten die je wegdrukken en, het meest vergaand, cornetten zijn wezenlijk anders dan trompetten en ook is de techniek van spelen fundamenteel verschillend.
In de UK zouden sommige leraren zelfs uitgaan vd "natural sound" van beginners en het daar van laten afhangen of het de cornet of de trompet gaat worden (lijkt me eerlijk gezegd wel heel sterk).
Voor mij interessante stuff omdat ik op cornet (Olds Ambassador) begonnen ben, verschillende cornetten bezit en 's winters als ik in Azië zit altijd alleen de Ambassodor cornet bij me heb en daar toch heel wat uurtjes mee doorbreng.
Zelf heb ik die long cornets altijd een beetje gezien als een wat raar opgerolde trompet, zij het met een wat meer conische leadpipe, voor mij zeg maar een handige oefentrompet (ook door mij gewoon bespeeld met een Yamaha11B4, piccolo mondstuk in feite).
Eigenlijk de belangrijkste vraag: zijn cornetten en trompetten werkelijk zo verschillend dat zij een
wezenlijk andere techniek vereisen bij het bespelen? Met de nadruk op "wezenlijk" want enig verschil is er wel.