trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is een nieuwe Bach het geld waard?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 07:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 31 aug 2021 08:35 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Mijn ervaring met Bach is dat er nogal eens exemplarische verschillen zijn tussen toeters van hetzelfde model.
Bij mijn vereniging hebben we er een stuk of vier (volgens mij allemaal zelfde type) en ik heb op alle wel eens gespeeld. Eén is erg goed (mooi open en gelijkmatig in aanspelen), en er was er ook één waarbij het hogere register erg zwaar blies. De anderen zaten er een beetje tussenin.
dus: als je gaat testen en je maakt een keuze, neem dan ook die die je getest hebt.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 01 sep 2021 07:05 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
marnix schreef:
Adams.
De instrumenten die jij nu hebt, zijn instrumenten die professionals weinig gebruiken.
Dat heeft een reden: er zijn veel betere gemaakt. Een professional stelt hoge eisen aan zijn gereedschap.
Enerzijds kun je je afvragen waarom je als hobbyist zoveel geld zou willen uitgeven.
Anderzijds: die instrumenten kosten meer, omdat ze beter zijn ontwikkeld. Beter zijn gebouwd. En daar kan iedereen van profiteren. Dus ook de hobbyist.


Ja, daar ben ik dus echt benieuwd naar. Spelen die pro-trompetten echt veel beter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 01 sep 2021 07:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:
Ja, daar ben ik dus echt benieuwd naar. Spelen die pro-trompetten echt veel beter.


... dat moet je dus zelf gaan testen, als jij het verschil niet merkt tussen een student-type of een professionele trompet dan zou je gek zijn als je voor de duurdere ging.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 01 sep 2021 07:54 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Iedereen kan ze daar uit proberen. Dus wat houd je tegen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 02 sep 2021 10:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 aug 2007 16:18
Berichten: 155
Woonplaats: Eindhoven
En bedenk :

- een professionele trompettist speelt beter op een slechte trompet dan een mindere amateur op een dure;
- het blijft individueel, ik kom bij vergelijken altijd uit op exemplaren met reversed leadpipe, maar een gerenommeerd bouwer maakt ze niet meer omdat "ze er toch niks van merken".......
- Soms ben je een paar trompetten verder voor je de voor jou beste hebt; Met goed vergelijken kun je miskopen voorkomen;
- Duurder is niet altijd beter voor je...

succes met testen !!

_________________
zondr lelijk bestaat geen mooi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 03 sep 2021 09:11 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Gisteren op de 180-37 gespeeld van m'n docent. Blaast iets meer door dan de Eterna die ik mee had en hij produceert ook een wat rijker geluid. Zo op het eerste gezicht wel een fijne toeter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2021 16:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:
Gisteren op de 180-37 gespeeld van m'n docent. Blaast iets meer door dan de Eterna die ik mee had en hij produceert ook een wat rijker geluid. Zo op het eerste gezicht wel een fijne toeter.


Dat ie meer 'doorblaast' dan je Eterna 700 verbaast me niks, Getzen Eterna 700 trompetten hebben een behoorlijk grote weerstand en missen tophoog in 't geluid. Niet zo gek natuurlijk, ze kosten nieuw niet eens de helft van een Vincent Bach Stradivarius.
Maar dat maakt 't geen minder instrument; sommigen onder ons vinden 't juist lekker om ergens tegenaan te leunen, dan raak je niet zo snel uitgewoond, houd je 't langer vol en dat kan natuurlijk net 't verschil maken tijdens optredens. En soundwise is er niet zo veel mis met Eterna 700 trompetten, ik heb er jaren mee in een amateur symphonie orkest gespeeld en de dirigent nooit horen klagen, de overige orkestleden overigens ook niet. Sterker nog, ik nam altijd die Eterna 700 mee en liet m'n Bach 180/37 lekker thuis want ik wilde natuurlijk wel 't einde van de Carmen suite halen waar ik de solo partij van spelen moest haha.

Ik vind 't niet echt een makkelijke vraag die je hebt. Een nieuwe Bach is zeker 't geld waard als 't dat instrument is waar je optimaal mee presteren kan alleen als ik voor mezelf spreek, ik merk dat pas als ik er een week of wat op gespeeld heb, 'm mee heb genomen naar repetities enzo. Daarom koop ik trompetten tegenwoordig tweedehands en gaan ze de deur weer uit als ze voor mij niet blijken te werken.
In je studiekamertje kan 'n trompet nog zo fijn spelen en superlekker klinken, als je in de sectie volledig ondergesneeuwd raak (blijk ik dus te hebben met trompetten met grote 72 bekers en / of goldbrass bekers) door gebrek aan projectie en feedback heb je geen reet aan dat prachtig klinkende superprofessionele geval.

Mocht je tòch onbedwingbare neigingen vertonen om een nieuwe Bach 180/37 of zelfs 190/37 te willen kopen probeer dan een afspraak te maken dat je 'm 'op zicht' een paar weken mee mag nemen zodat je 'm ook in 't wild kan uittesten, voor veel winkels is dat vaak geen probleem, gewoon netjes vragen

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2021 08:58 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik moet eerlijk zeggen dat de E700 alweer een tijd weinig bespeeld wordt. Ik gebruik momenteel de 6310 het meeste. Ook wel een fijne toeter, klinkt net wat warmer en wat vrijer dan de 5335 en de E700.

Maar er zijn weer nieuwe parameters in het spel. Ik had last van een veel te hoge intonatie. M'n docent gaf me als test een groter mondstuk (JK 3C vs Yam 11B4) en daarmee blies ik veel beter in de kern van de stemnoot. Bijkomend voordeel is dat een groter mondstuk ook beter doorblaast en een grotere sound geeft. Daarin had ik het zelf nog niet gezocht en dit is ook een goede route om te verkennen.

Kortom, de Bach-plannen gaan voorlopig in de ijskast en we gaan nu eerst zoeken naar het geschikte mondstuk.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.