trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Meer info trompet!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 05:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meer info trompet!
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 18:40 

Wederom schrijf ik hier een eerste berichtje op met mijn zeer gevarieerde kennis..niet dus..
8O

Ik speel nu op een Yamaha YTR 6320 S, maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat dit nou inhoudt? Ik weet dat de YTR staat voor Yamaha TRumpet :D Maar verder weet ik het helemaal niet. Ik weet ook niet of dit nou een goed instrument is, want het is namelijk van de fanfare. Het is dus niet mijn eigen instrument. Maar ik zou er wel graag wat meer over willen weten, want ik speel er nu zo'n 4-5 jaar op, maar weet niet wat het kwaliteit (of misschien wel kwantiteit) is. Ik speel in totaal al 10 jaar, maar heb eerst bugel gespeeld. Vandaar. Ik vind dit overigens wel een fijn instrument, maar eigenlijk kan ik dat niet zo goed beoordelen, want heb nooit echt goed op andere instrumenten gespeeld. Alleen op de Bach van mijn vader, maar ik weet ook niet wat voor instrument dit is..

Kan iemand mij uitleggen wat een Yamaha en Bach instrument betekent?

Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 20:16 

mijn bescheiden mening is dat een bach (een stradivarius dan) een instrument is met een vollere toon dan de yamaha. maar de bach vraagt meer van de muzikant om deze toon volledig tot zijn recht te doen komen.
terwijl de yamaha trompetten meestal wat makkelijker blazen, een iet wat mindere toon produceren (persoonlijke kwestie) maar minder van de muzikant vraagt om deze toon volledig tot zijn recht te doen komen.

das mijn ervaring met beide merken.
over uw instrument (de 6320S) kan ik je niets meer vertellen. daar heb ik bij mijn weten nog nooit op gespeeld

Profiel  

Berichttitel: Re: Meer info trompet!
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 21:51 

Volg-Olg schreef:
Wederom schrijf ik hier een eerste berichtje op met mijn zeer gevarieerde kennis..niet dus..
8O

Ik speel nu op een Yamaha YTR 6320 S, maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat dit nou inhoudt? Ik weet dat de YTR staat voor Yamaha TRumpet :D Maar verder weet ik het helemaal niet. Ik weet ook niet of dit nou een goed instrument is, want het is namelijk van de fanfare. Het is dus niet mijn eigen instrument. Maar ik zou er wel graag wat meer over willen weten, want ik speel er nu zo'n 4-5 jaar op, maar weet niet wat het kwaliteit (of misschien wel kwantiteit) is. Ik speel in totaal al 10 jaar, maar heb eerst bugel gespeeld. Vandaar. Ik vind dit overigens wel een fijn instrument, maar eigenlijk kan ik dat niet zo goed beoordelen, want heb nooit echt goed op andere instrumenten gespeeld. Alleen op de Bach van mijn vader, maar ik weet ook niet wat voor instrument dit is..

Kan iemand mij uitleggen wat een Yamaha en Bach instrument betekent?

Alvast bedankt!

Yamaha en Bach zijn gewoon merken. Fabrieken die (o.a.) trompetten maken. De cijfers en letters erachter geven het type aan. Je kunt de sites van deze merken bezoeken voor info over de bouw van elke trompet.
Verder kun je ook de zoekfunctie van dit forum gebruiken (links bovenin vlak onder de banner). Er zijn al zoveel instrumenten vergeleken met elkaar dat de jouwe er vast wel bij zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2004 10:13 
Moderator

6320 s is geloof ik de mark II en die s staat voor verzilverd.

De Mark II serie, was geloof ik de voorloper van de Xeno, dus je hebt wel een "topline" trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004 15:12 

Ja dat Bach en Yamaha merken zijn dat snap ik wel ja, zover was ik wel en dat die nummers serienummers zijn, dat lijkt me ook wel duidelijk. Maar ik wist niet of het nu een goed soort trompet was of niet. En of een Bach dat was. Want ik geloof dat bij ons alle beginners op hetzelfde instrument dan ik beginnen. Dus ik dacht dat het meer een beginnerstrompet was en dat het toch niet zo'n kwaliteit had. :oops:
Maar een Bach is dus meer voor 'gevorderden'???? want ik vond wel dat je er wat meer lucht door heen moet blazen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004 15:47 

en wat die zoekfunctie betreft... :? K word er niet veel wijzer uit, want ik kan amper wat vinden, misschien dat het aan mij ligt en dat ik het verkeerd doe?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004 15:50 

Volg-Olg schreef:
Ja dat Bach en Yamaha merken zijn dat snap ik wel ja, zover was ik wel en dat die nummers serienummers zijn, dat lijkt me ook wel duidelijk. Maar ik wist niet of het nu een goed soort trompet was of niet. En of een Bach dat was. Want ik geloof dat bij ons alle beginners op hetzelfde instrument dan ik beginnen. Dus ik dacht dat het meer een beginnerstrompet was en dat het toch niet zo'n kwaliteit had. :oops:
Maar een Bach is dus meer voor 'gevorderden'???? want ik vond wel dat je er wat meer lucht door heen moet blazen...

Oeps......
Als je opgaat voor je D-diploma (las ik elders) heb je vast les van een trompettist: kan die je niet het een en ander uitleggen over het materiaal waar je op speelt en wat de variaties zijn (dat hoort ook bij trompetles, lijkt me zo 8O ):
Vraag eens naar(niet persé deze volgorde):
-verschillende merken,
-Student/pro modellen,
-boring,
-materiaal,
-heavy / light weight,
-mondstuk types,
etc.
Dit alles bepaald (o.a.) of een trompet zwaar of licht speelt, lekker of niet lekker blaast, etc.
De een houdt hiervan en de ander daarvan. Trompetten die nieuw > 1500 euro kosten, zijn over het algemeen prima toeters, maar het moet wel je smaak zijn, en goedkoper kan het ook.

Over mondstuk basics staat er een artikel op de HOME-page van trompet.nl!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur