trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hub
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hub
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 15:40 

...even voor de duidelijkheid.... ik vraag dit niet om te zieken...

Hoe komt het dat Hub van Laar zo'n goede trompet kan bouwen? Heeft hij iets uitgevonden wat de "grote jongens" over het hoofd hebben gezien? Of komt het, zoals ik in de verhalen lees, doordat de (altijd beter wetende) trompettist zelf kan bepalen welke combinatie van receiver, leadpipe, bekersize, materiaal hij geassembleerd wenst te hebben?... een trompet "op ZIJN/HAAR maat". Begrijp me niet verkeerd maar weet Hub, met z'n tweeen, beter hoe je een trompet bouwt dan bijv. de makers van Vincent Bach, Yamaha, Getzen enz. enz. waar ik vermoed dat veel meer mensen(dus meer hersencellen) proberen de beste trompet te maken.
Ik denk te weten dat je bij o.a. VB ook op kan geven uit welke o.a. leadpipe, boring, beker en materiaal je je instrument samengesteld wil hebben... is dat niet genoeg? Of is het de service die Hub leverdt? ..."iedereen gaat immers bij hem langs".

Vraag me niet om het zelf uit te proberen, dat lijkt me op zich wel leuk hoor, maar buiten dat het een eind uit mijn buurt is, ben ik (nog) niet van plan een Hub aan te schaffen... ik zou de beste man dus alleen maar ophouden. Maar ik ben WEL BENIEUWD wat Hub een TOP trompetbouwer maakt... vlgs jullie.

groet
Ruli

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 15:57 

ik denk dat bij de grotere fabrieken er toch wat meer naar geld in verhouding tot tijd wordt gekeken. Time is money :wink: dan kun je niet eindeloos gaan zitten doorvlooien. Er moet productie gemaakt worden. En bij zo'n klein atelier, als daar een prettig gestoord iemand zit die heeeelemaal leip van zijn vak is, kunnen daar wondertjes uit voortkomen. Die kijken niet zo erg naar geld. Het heeft dus niet zoveel met de hersencellen te maken alswel met de instelling van de instrument maker

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 16:06 

Als je voor het eerst een trompet koopt en je kent er nog niet zo heel veel van EN je wil een degelijk instrument, dan kopen de meeste een bach of een yamaha.
Maar als je er al meer van kent, kan je een van laar of een straub of iets anders proberen...

zo denk ik erover

Profiel  

Berichttitel: trompet kennis....
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 16:36 

Goede vraag/opmerking!

Nee Hub is niet de beste trompet bouwer ter wereld, maar wel van Nederland en daar mogen we trots op zijn. Wij zijn een uitstervend (vak)ras. Want het werken met koperenblaasinstrumenten is een bijzonder vak.

Het grootste voordeel wat Hub heeft en bv. ook Calicchio, Straub, Thein enz. dat ze niet afhankelijk zijn van grote producties en daarom flexibel kunnen zijn.

Yamaha kan wel 50 verschillende modellen produceren, maar kost ze per trompet te veel geld, daarom is de keus "beperkt" en word toegespits op een kleine goed en "klasse" uitgebalanceerde selectie. Prijs/kwaliteit

Het idee dat je met een man kan praten die daarna jouw trompet in elkaar zet is gewoon heel bijzonder, of de trompet veel beter is.................. :?

in de prijsklasse boven de 500 EURO worden er naar mijn mening geen slechte trompetten meer gemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 19:59 

Waar kun je trouwens trompetten leren bouwen (of andere instrumenten)?
Het lijkt me namelijk wel heel gaaf om dat te kunnen (voor als mijn professionele toetercarriere nog eens flopt :P )
Moet je dat jezelf aanleren en mijn eigen Bachje slopen? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 20:06 

Net wat brassheavy zegt , ik heb Franz Straub in levende lijve ontmoet in Frankfurt op de Messe , dat was voor mij een hoogte punt , en het mooie was dat hij me precies kon vertellen welke specificaties ik had gevraagd op de trompet . dat zal je met een Bach of Yamaha nooit meemaken denk ik .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 20:23 
Moderator

mi trompeta schreef:
Waar kun je trouwens trompetten leren bouwen (of andere instrumenten)?
Het lijkt me namelijk wel heel gaaf om dat te kunnen (voor als mijn professionele toetercarriere nog eens flopt :P )
Moet je dat jezelf aanleren en mijn eigen Bachje slopen? :D

bach slopen is altijd goed, maar er zijn bouwers die ook lesgeven, ik denk in Duitsland

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2004 00:24 

Instrumentmaker/bouwer is een ambacht, ik ken toevallig een instrumentreparateur van Adams maar volgens mij moet je het in de smeden-hoek zoeken (voor koperblaas instrumenten althans).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur