trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klank van verschillende trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 00:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klank van verschillende trompetten
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 15:54 

Hallo,

Momenteel ben ik begonnen met de jacht op een andere trompet (voor de lichte muziek). Maar wat ik als eerste wil horen zijn de verschillende modellen: Hoe klinken ze.
Daarom ben ik benieuwd of er iemand weet op welke opnames je een bepaald kenmerk van een bepaald instrument terug kunt vinden.

Zo had Erik Veldkamp bv opnames op zijn site staan van zijn Bach. (En wanneer komt er een opname van de Van Laar??)

Zo ben ik op zoek naar opnames zodat ik het geluid ook eens op een andere manier kan beoordelen dan wanneer ik er zelf op speel. Misschien kennen jullie wel een bepaalde cd, dvd of clip waarvan je zeker weet dat iemand op een bepaald instrument speelt en waar je dat instrument en zijn karakteristieken ook heel goed kunt horen.

Ik weet niet of het een lastige vraag is en of hij hier onder thuis hoort maar het gaat tenslotte over de klank van instrumenten :wink:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 17:16 

maar misschien is jou toon wel net iets anders dan bijvoorbeeld die van Erik en dan klinkt het weer net anders.
En je zou de verschillende trompetten door een en dezelfde persoon gespeeld moeten hebben want anders heb je weer te maken met het probleem dat iemand weer net een andere klank heeft.
het lijkt mij dus heel lastig om op deze manier een trompet te vinden.
of je zou van jezelf opnames moeten maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 18:20 

opnames zeggen niet alles over de klank van een instrument. De trompet maakt namelijk maar zo'n 10% a 20% van het geluid uit. De bespeler en het mondstuk zijn veel belangrijker. Daarnaast weet je bij een opname niet hoever hij van de microfoon stond, of er na de opname nog iets met de mix is gedaan etc.

Dus ga liever zelf naar de winkel en probeer ze uit met iemand anders om te vergelijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 18:30 

Ok, vooral de verschillende mondstukken die je kunt gebruiken maken nogal een verschil in klank.

Had ik even over het hoofd gezien. :oops:

Maar ik heb inmiddels al eea geprobeerd en vooral de speel eigenschappen staan mij nog wel bij.
Maar de verschillende klanken niet meer, op de extremen na.
Bovendien moet je stad en land afrijden om eea te proberen (Rijswijk, Thorn, Roosendaal en binnenkort Zuid Limburg) om de nodige modellen te proberen en dat doe je niet op een dag. En aangezien de ene dag mijn embro-jeweetwel niet even goed is blijft het lastig de klankvoorstelling in je hoofd te houden en ben ik op zoek naar alternatieven.

Heb ook wel eens zitten denken om mijn portable minidiskspeler mee te nemen misschien is dat nog een oplossing. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 18:32 

Om mezelf op te nemen bedoel ik dan natuurlijk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2004 20:53 

Ben vandaag naar van Laar geweest voor m'n c-trompet en een eventuele es-trompet. Heb voor de grap ook de nieuwe 'lichte muziek trompet' uitgeprobeerd. Nou scheuren doetie in ieder geval. 8)
Zelfs voor een klassieker geen verkeerd instrument :lol:

Als ik je iets aan zou moeten raden zou dat maar 1 ding zijn:

een van Laar dus...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2004 06:26 

Ik geloof dat Van Laar onderhand maar 1 zinnetje in z'n advertenties hoeft te zetten:
Check trompet.nl! :lol:

Begin steeds nieuwsgieriger te worden naar deze 'wondertoeters'! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2004 07:46 

Ik denk dat je het beste iemand anders mee kan nemen die je vertrouwd en die er enigsinds verstand van heeft. Dat werkt m.i. beter dan een opname te maken.

Als je zorgt dat je diezelfde iemand meeneemt naar alle zaken waar je naartoe gaat (overigens verkoopt van Laar niet alleen van Laar trompetten maar ook andere merken) dan heb je je eigen oordeel wat betreft klank en speelcomfort en het oordeel van iemand die aan de andere kant van de beker staat.

Helemaal objectief beoordelen kan toch nooit, want bij elke zaak sta je weer in een andere ruimte te toeteren, en inderdaad, als je embouchure niet geweldig is, dan heeft dat natuurlijk ook invloed.

Maar mijn advies blijft: neem iemand mee, bijvoorbeeld een bevriende trompettist of je leraar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur