trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha trumpet ytr6310 Z
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 22:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha trumpet ytr6310 Z
BerichtGeplaatst: 22 nov 2004 21:13 

Op dit moment speel ik op een Getzen Capri (25 jaar oud). Ben nu aan het kijken voor een andere trompet. Mijn voorkeur gaat uit naar een Yamaha YTR 6310Z (trompetisten van T.O.P. spelen hier ook op). Heeft iemand hier ervaring mee en waar moet ik uberhaupt op letten bij de aanschaf van een andere trompet. Ik zoek een trompet waar ik goed solo's op kan spelen en makkelijk de hoogte in kan

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2004 21:18 

Tja, die hoogte zul je toch echt voor het grootste deel zelf moeten doen, maar er zijn wel wat dingetjes die de boventonen van de trompet wat beter doen uitkomen, zoals een kleine boring.

Ik denk dat m.n. Erik je hierin verder kan helpen, want voor zover ik uit jouw berichtje kan opmaken, wil je de jazzkant op (correct me if i'm wrong)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2004 21:52 

Ga gewoon trompetten uitproberen in een winkel en neem iemand mee om je wat feedback te geven. Als je de Yamaha YTR 6310Z wilt kun je denk ik beter de nieuwe 8310Z kopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2004 21:58 

als ik me niet vergis is die 6310z de yamaha bobby shew.
heb ik eens op gespeeld bij opendeurdagen van adams.
leuke en goeie trompet, maar ze vraagt door de grotere boring meer lucht dan je capri , maar das een kwestie van wennen. het is alleszins een betere trompet dan de capri. ik speel momenteel ook op een capri (in afwachting van....)

waar moet je op letten.
de stemming, is het wel de klank waar je naar zoekt, en speelt ze naar jouw mening leuk. dat is net als klank een persoonlijke kwestie

Profiel  

Berichttitel: Boring
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 09:56 

Hoi, dank voor jullie snelle reacties. Ben nieuw op deze site en ik moet zeggen dat ik zeer enthousiast ben.

Ik wil graag makkelijk hoog spelen. Dat betekent veel oefenen maar ik lees ook iets over boring. een kleine boring zou helpen makkelijker hoog te spelen. De Yamaha trompet heeft chter een grotere boring dan mijn huidige Getzen Capri. Betekent dit dan ook dat ik makkelijker op mijn huidige Getzen hoog zou kunnen spelen dan op bijv. de Yamaha trompet. Hebben jullie ook namen van trompetten die vaak door trompetisten worden gebruikt om hoog te spelen. En nog een vraag: zijn er ook speciale oefeningen om hoog te spelen?

Profiel  

Berichttitel: Re: Boring
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 10:28 

robert03 schreef:
Hoi, dank voor jullie snelle reacties. Ben nieuw op deze site en ik moet zeggen dat ik zeer enthousiast ben.

Ik wil graag makkelijk hoog spelen. Dat betekent veel oefenen maar ik lees ook iets over boring. een kleine boring zou helpen makkelijker hoog te spelen. De Yamaha trompet heeft chter een grotere boring dan mijn huidige Getzen Capri. Betekent dit dan ook dat ik makkelijker op mijn huidige Getzen hoog zou kunnen spelen dan op bijv. de Yamaha trompet. Hebben jullie ook namen van trompetten die vaak door trompetisten worden gebruikt om hoog te spelen. En nog een vraag: zijn er ook speciale oefeningen om hoog te spelen?

Boring en bijv. ook de mondstukkeuze kan een verschil uit maken in hoeverre je hoog kunt spelen, maar het draait om studeren. Übung macht der Meister!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2004 17:18 

het is niet zo dat highblowers op een bepaald type trompet spelen omdat ze er hoog kunnen op spelen. als het zo was dan kocht iedereen zo'n trompet en waren we allemaal highblowers. die spelen hoog op elk type trompet. een kleinere boring kan helpen maar dan heb je weer trompettisten (vb. lynn nicholson) die op een large bore spelen en die verdomd hoog komen. mijn martin committee heeft een grote boring. maar ik kom er even hoog mee als mijn getzen capri. idem dito met mondstukken. mijn 3C of mijn 1 1/4C maken geen verschil in hoogte, enkel de klank is beter in de hoogte op mijn 3C.

dus zoals reeds gezegd. STUDEREN!

en wat? wel...gekende boeken zijn: james stamp, het boek firness for brass van frits damrow, (anderen kunnen dit lijstje mss verder uitbreiden....)

mss tot je grote verbazing zul je zien dat in deze boeken meer extreem laag dan extreem hoge oefeningen staan.dat is dan ook de manier om je bereik uit te breiden. ik heb het boek van damrow niet, maar heb hier al gelezen dat er goede en nuttige tekst in staat die je wel verder zullen helpen.

een goede docent is mss ook geen slecht idee

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur