trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet schoonmaken!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet schoonmaken!
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 12:32 

Hallo allemaal,

Ik maak meestal zelf mijn trompet schoon door hem helemaal uit elkaar te halen, in bad te leggen en er wat afwasmiddel bij doen.. ik weet niet of dit een goede manier is want hij is binnen de kortste keren weer vuil! Weet iemand misschien een andere betere manier???

Alvast bedankt,

Basild

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 12:35 

Je kan een speciaal schoonmaak setje kopen. Is niet duur. Waar borsteltjes inzitten voor je mondstuk, ventielen, en twee kleine borsteltjes aan het uiteinde van een lang buigbaar ronde een soort van kabeltje met een ijzerdraadje erin, voor de buizen (weet niet hoe ik het beter kan uitleggen)... Waarmee je de binnenkant van je trompet goed schoon kunt maken.

En je tanden poetsen, voordat je gaat spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 12:38 

Ok bedankt :D Ik zal eens bij Pfeiffer gaan kijken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 12:50 

ik spoel hem gewoon door met de douchesproeier, en warm water.... dan eens de ventielen indrukken, en de smurrie komt er zo uitgevlogen...

daarna haal ik hem uit mekaar om volledig te reinigen

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 13:10 

Dat is ook handig en gaat heel wat sneller denk ik. De volgende keer zal ik dat eens proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 17:14 

20/30 minuten in warm water met ontvetter (dubro-dreft of iets dergelijks)in laten weken, onder water met borstels de pijpen schoonmaken.
Laat het instrument nooit een paar uur in het water liggen anders krijg je kalkafzetting op
het instument vanuit het water.
Ventielbuizen en de kanalen in de ventielen met borstel in schroefmachine schoonmaken werkt perfect. Hierna douchekop op scherpe straal en alles goed uitspoelen.
Aanslag op de ventielen met poets (zeer fijne polijstpasta) eraf poetsen en daarna afspoelen en alles afdrogen.
Niet de ventielen poetsen op plaatsen waar geen vuil zit!
Tot slot alles smeren, invetten, monteren en de buitenkant oppoetsen en binnenin laten
opdrogen.

Wanneer je jezelf aanwent de plekken waar je je instrument vasthoudt direct na gebruik
afpoetst en de koffer pas na 20 minuten afsluit, blijft hij langer mooi en droogt hij van binnen goed op zodat hij veel langer meegaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 11:16 

John van der Voort schreef:
Wanneer je jezelf aanwent de plekken waar je je instrument vasthoudt direct na gebruik
afpoetst en de koffer pas na 20 minuten afsluit, blijft hij langer mooi en droogt hij van binnen goed op zodat hij veel langer meegaat.

ja maar als ik om 22.00 uur klaar ben met de repetitie wil ik het liefst zo snel mogelijk mijn trompet veilig opgeborgen hebben want er zijn dan mensen die stoelen op gaan ruimen en tafels neer gaan zetten en ze hebben nog wel eens iets lomps in zich.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 13:09 

Ik begrijp dit wel "Nood breekt Wet" maar waar het om gaat is dat het instument moet aklimaatiseren.
Vergelijk het met iemand die een bril op heeft en van koud (buiten) naar warm (binnen) loopt
Gevolg is dat zijn bril aanslaat met condens maar die trekt naar verloop vanzelf weg.
Ditzelfde gebeurt ook met je instument daarom krijg je in de winter wanneer je buiten loopt ook veel meer condensvocht in je instrument.
Je kan je koffer ook thuis openzetten als je van de repetitie of als je van buiten afkomt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur