trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Test 5 trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Test 5 trompetten
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 11:28 

Ik heb mijn 4 trompetten vergeleken met de nieuwe Yamaha 8310Z, trek je eigen conclusies.... :P

Alles is meteen na elkaar ingespeeld met dezelfde condities.

(zie mijn website)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: test
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 19:57 

Het bewijst maar weer ik hoor over het algemeen 5 x Erik Veldkamp.

Al denk ik dat je 1 en 2 het lekkerst vindt spelen??

Geen slecht trompetje die Nieuwe Yamaha!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 20:14 

Ik vind het ook erg dicht bij elkaar liggen. Zeker het Tutti met de Reeves 42ES is moeilijk te beoordelen. Als ik de andere opname met je Bach 3C hoor zou ik zeggen 1. Bach Mount Vernon 37ml en 2. Yamaha 8310Z. Ik weet niet wat je er zelf van vind, maar er als je beseft dat een 8310Z een light-weight trompet is in tegenstelling tot de Bach, ligt de klank toch erg dicht bij elkaar. Maar ik denk dat jou beleving vanachter het instrument misschien toch anders is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 20:23 

Ik vind qua geluid het eerste fragment het lekkertse klinken , lekker fel . Maar daarintegen vind het 2e stuk weer meer zacht en voller klinken . Correct me if i,m wrong want ik ben bezig met het luisteren en kunnen beoordelen watwat is qua geluid , ik begin het al aardig in de smiezen te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 20:43 

Ik kon ook niet echt veel verschil ontdekken!
Net wat Brassheavy zei, je hoort vijf keer Erik Veldkamp!
Ik ben erg benieuwd hoe het zal klinken als je het op een Schenkelaarsje, of iets dergelijks, zou spelen!

Bovendien heb je zelf al verschillende keren aangegeven dat het grootste verschil in geluid wordt verkregen door een ander mondstuk!

Verder zal jij zelf het meeste verschil merken tijdens het spelen! Weerstand, aanspreken, dat soort dingen!
Maar die bevindingen zullen we vast binnenkort in een van de bladen gaan lezen! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 21:10 

Het viel mij ook op nadat ik het had ingespeeld, dat de opnames redelijk dicht tegen elkaar aan zitten. Er zitten dan ook veel veel Bachs tussen, maar toch. De B7 en de Yamaha zijn toch anders gebouwd.

Op zich wel geruststellend dat het instrument de uiteindelijke klank niet zo beinvloed, maar dat had ik al eens eerder gemeld. Dat het vvoral aan jezelf ligt en daarna het mondstuk.

Wat je op een opname niet terug kunt horen is of je jezelf goed kunt horen in een sektie en of de trompet goed ver projecteerd. En ook is de feel van elk instrument anders, de 1 spreekt sneller aan, of blaast meer door.

En ja, de Yamaha speelt erg goed, ze hebben de Bach (beker) eindelijk goed gecopieerd... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 21:27 

Ik denk dat als je de instrumenten "live" hoort, de verschillen iets duidelijker zullen zijn. De Bach zal toch zeker in het midden- en lage register voller moeten klinken, al was het alleen maar omdat hij veel zwaarder is dan de Yamaha. Ook denk ik dat de noten op de Bach makkelijker in de kern te spelen zijn dan de Yamaha. Daar is toch ook één van de kwaliteiten van een goeie Bach trompet. Maar dat weet jij waarschijnlijk als geen ander. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2005 21:29 

Weinig tot geen verschil.
Het verschil van de beleving en het gevoel die je er zelf hebt zal vele malen groter zijn dan het verschil dat wij kunnen horen wat klank betreft.
Volgens mij wordt dan ook meestal een keuze gemaakt voor een bepaalde trompet naar aanleiding van hoe zo'n trompet aanspreekt in je beleving.
Wel heb ik het idee dat er een verschil in zuiverheid zit onderling, kan ook aan mij liggen. :?:
Wel eens goed trouwens om ook eens van een ander te horen hoe dezelfde trompetten klinken met een verschillend mondstuk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur