trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw of beter 2e hands
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw of beter 2e hands
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 10:57 

Hallo allemaal,

Ik heb eindelijk een budget bijeen om een leuke trompet te kopen. Ik ben al bij een aantal muziekzaken geweest, en eigenlijk speelt alles beter dan mijn huidige toeter (vind het niet echt een trompet waard dus!).
Maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer en heb hier in het forum al zeer veel interessante informatie gevonden.

Maar ik heb nu 2 gebruikte trompetten op het oog. Een Bach Stradivarius (model 37ML) uit 1983, verzilverd met klein deukje in de beker. Kost zo'n 900 euros. Voor iets minder (700 euro) heb ik ook een Yamaha YTR738 gezien. (Ik heb absoluut geen idee van wat zoiets zou moeten kosten, maar ik vind het een hoop geld, dus als iemand daar ook een mening of advies over heeft, GRAAG!)

Of is er voor het budget (zo'n 800-900 Euro) een beter alternatief? Bijvoorbeeld een nieuwe? Of andere occasion? Maar welk merk staat dan goed aangeschreven? Zoals ik al zei, de meeste trompetten spelen beter dan mijn huidige toeter! (Met het zelfde mondstuk natuurlijk!) :?

Bedankt voor jullie mening en / of advies!

Groeten
Brigitte

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 12:58 

Een nieuwe Trompet Bes Yamaha YTR 4335 GS, monel ventielen, goudmessing beker, verzilverd kost bij Adams bijvoorbeeld €755,-
Daar heb je een goede trompet voor, en het lijkt me geen uiterste prijs.
Hier heb je de volledige trompetlijst van Adams:
http://www.adams-music.nl/holland/Prijslijsten_PDF/prijslijst_trompetten.pdf

De meeste merken kun je ook bij andere muziekwinkels kopen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 17:21 

Een (goede) Bach voor € 900,- is een "normale" prijs lijkt me. Mits goed van zilver en geen rottende leadpipe.
Een YTR738 voor € 700,- lijkt me wat veel. Dit is een model uit de professional serie van Yamaha wat gemaakt is van '74 tot '84.Regelmatig vind je deze trompetten bijv. op Ebay voor 500 - 600 Dollar. Goeie toeter, niks mis mee maar wel te duur.
Verder nog wat over de 4335 GS van Adams: Dit is een middenklasser en de 738 is een topmodel, evenals de Bach.
Tot slot: Als je een dergelijk bedrag wenst uit te geven dan raad ik je een gebruikte toeter aan omdat de kwaliteit daarvan hoger ligt dan van een nieuwe. Wel raad ik je aan met een kenner te gaan shoppen omdat de spreekwordelijke kat in de zak op de loer ligt.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 19:27 

Als je een bepaald budget in je hoofd hebt waar je een nieuwe goede trompet voor kopen kan maar je kan ook voor hetzelfde geld een hele goede gebruikte kopen kies ik zelf voor de laatste optie, hij is dan wel niet nieuw, maar je hebt wel een betere trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 20:45 

Voor rond de 800€ ook uitstekende prijs/kwaliteit : de K-line van Kanstul, het zogenaamde instapmodel van Kanstul dat beter is dan de meeste middenklassers van andere merken. Modelnummer is KTR-700. Ik heb er onlangs een gekocht voor een van mijn leerlingen, en ik vind het een absolute aanrader.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 22:14 

Ik zou persoonlijk veel liever een gebruikte Bach aanraden dan een nieuwe Kanstul K-serie, maar zo zie je maar weer: smaken verschillen. Kwalitatief zal de kKanstul absoluut top zijn, maar ik ben niet zo kapot van de speeleigenschappen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 22:50 

Met een Bach zit je meestal wel goed, wat je er 2e hands voor betaald vang je er ook na enkele jaren er vlot voor terug als hij in goede conditie verkeerd.
Persoonlijk vindt ik de Bach die je noemt geen beginners instrument maar meer een instrument voor de gevorderde speler.
De vraag voor je zelf is wat wil je ermee en op welk nivauw acteer je, de goedkopere nieuwe Yamaha's doen het idd erg goed voor hun geld.
Veel uitproberen en iemand meenemen die kennis van zaken heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2006 22:56 

Zoveel mensen, zoveel smaken... Ik had in iedergeval zelf nog niet aan een Kanstul gedacht (maar de prijzen die ik hier in de buurt even snel gevonden heb voor zo'n nieuwe liggen toch wel een stuk hoger :cry: ) Ik ga hem in iedergeval wel proberen!
En tja... en 2e hands trompet zoals gezegd: je hebt snel een kat in de zak. (Mijn leraar wil overigens wel een keertje mee gaan kijken, dus da's weer mooi).

De bach (standaard model 37) vind ik zelf prima spelen, maar daar hoor ik weer van dat de lak een probleem kan geven. (Ik zoek overigens naar een verzilverde, vind ik persoonlijk vaak een net wat mooier uiterlijk en het is vlgs mij ool wel duurzamer).

Voor de Yamaha heb ik wel eens een instap model gespeeld, en ook dat ging redelijk, dus ik verwacht bij een wat duurder model, en gezien ervaringen van sommige mensen, ook zo zal zijn. Maar dan zit ik weer met de "kat" van vastlopende ventielen :? .
Zijn er wellicht nog handige tips waar ik op kan letten bij de aanschaf van een gebruikte trompet?

(Zo heeft ieder merk denk ik wel zijn eigenaardigheden.

Zelf dacht ik al aan:
- wellicht overbodig, maar even spelen, en wellicht een paar dagen rustig thuis spelen
- garantie (?)
- uiterlijk, maar vnl. binnenzijde leadpipe
- Kan alles los, zonder speling op de ventielbuizen en stembuis. (mn. 2e ventiel). Lekkages dmv. "plop".
- slijtage aan de ventielen, scheef gesleten ventielen, gruis onder in de doppen, corrosie vorming langs het schroefdraad aan de onderzijde.
- deuken, krassen, slijtage van de lak.
- zichtbare reparaties (soldeer etc...)
- staat van viltjes, kurkjes, rubbertjes
- ???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur