De 'perfecte match' is een combinatie van mondstuk, blaasmanier, instrument en bespeler. Als je verschillende instrumenten bespeelt merk je soms tot je grote verbazing dat een mondstuk, waarmee je op de ene trompet uitstekend presteert, op een andere trompet je plots wat minder bevalt.<p>Ik heb geen moeilijke vragen losgemaakt, maar bekijk de kant ook aan theoretische zijde. En je zou verbaast zijn wat je er mee opschiet als je je in de wetenschappelijke kant van instrumenten, luchtstromen, akoestische impedanties, backbores, step-bores, conische boringen, amplitudes, resonantiefrequenties en harmonischen verdiept ...<p>Ooit al gehoord van zwaartepuntverlegging in een instrument ? Wat te denken van het verschil tussen bronzen, brass en nickel veren ? of verzilverde brass stems i.p.v. aluminium ? of wat voor invloed heeft bv. de veerdiameter of het aantal windingen van de veer voor invloed ... ? Of de spanning op de veren ? En dan hebben we het nog niet over ton-vormige of cylindrische veren gehad ... <p>Nee, geloof me, als je je verdiept in deze materie, en je weet wat voor amplitude je hebt, dan verander je elk instrument precies zoals JIJ dat wil hebben ... <p>Trompet blazen is meer dan een trompet vastpakken en een willekeurig fake- mondstukje er op en blazen ... <p>Wellicht krijg ik nu weer een hoop commentaar van collega 's die het niet met mij eens zijn, maar ik zou zeggen kom eens langs in mijn werkplaats en dan zetten we de oscilloscoop aan en de 'Peterson'- tuner ...<p>De amplitude wordt bepaald door je blaasmanier, liptechniek, je fysieke bouw, en de manier waarop je hersenen je middenrif en bovenlichaam aanstuurt ... of heb ik alweer het mis ?<p>By the way Ron, thanks voor je compliment. De huidige update is bijna rond, en dan beginnen we weer gewoon van vooraf aan haha ..
<p>
Edited by: Hornblower