trompet.nl > forum > Toon onderwerp - compressie van ventielen werkelijk een issue?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 17:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: compressie van ventielen werkelijk een issue?
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 11:17 

Als je wilt kijken hoe dicht een ventiel is, haal je doorgaans een pijpje eruit, drukt het ventiel in. 1 vinger op één van het gat, en blaas door het instrument. Bij een Schilke cornet (A1) bijv. krijg je dan met geen mogelijkheid voor elkaar om nog lucht erdoor te krijgen. Hetzelfde geldt in iets mindere mate bij een Bach Strad. die ik had. Echter bij zowel mijn HvL bugel B1 als ook mijn B5 trompet, verdwijnt, zij het heel langzaam, de compressie. Maar zeker mijn B5 toeter is een geweldig instrument, dat fantasties speelt, heel open blijft, etc afijn gewoon een erg goed instrument (en dat is dan niet mijn subjectieve oordeel, maar ook dat van een paar echte vakmensen die erop gespeeld hebben).
Als je er literatuur op naslaat zul je lezen dat die speling zo klein mogelijk moet zijn, en vandaar dat veel instrumenten in het begin vaak slecht lopen. Maar schijnbaar hoeft dat dus niet persé het geval te zijn.
Wat is jullie mening.

Laatst bijgewerkt door HanZsizzle op 24 jun 2008 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 11:30 

Als je de pomp eruit haalt, het betreffende ventiel indrukt en vervolgens door het instrument blaast moet de lucht door één van de buisjes in het ventielblok naar buiten stromen. Als je er dan geen lucht doorheen krijgt zit één van je ventielen verkeerd om. Toch?? (of begrijp ik je verkeerd?)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 11:55 

sorry. ben altijd slordig met typen. Tekst inmiddels aangepast. Dus bv. bij 2 de ventiel een vinger op het onderste gaatje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 15:23 

Maakt niet uit, je bent nu duidelijk.

Raar!! De Bauerfeinds waar je vL toeters mee uitgerust zijn staan bekend om de zeer lage tolerantie bij fabricage. Ik heb geen flauw idee, zou als je me de vraag gesteld had eerder andersom gokken...

Profiel  

Berichttitel: Re: compressie van ventielen werkelijk een issue?
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 15:39 

HanZsizzle schreef:
Als je wilt kijken hoe dicht een ventiel is, haal je doorgaans een pijpje eruit, drukt het ventiel in. 1 vinger op één van het gat, en blaas door het instrument.

Je kunt ook gewoon het pijpje eruit trekken (geen ventiel indrukken) en als je plop hoort dan is er genoeg compressie, als je hem niet vacuüm trekt is er teveel speling.

HanZsizzle schreef:
Als je er literatuur op naslaat zul je lezen dat die speling zo klein mogelijk moet zijn, en vandaar dat veel instrumenten in het begin vaak slecht lopen.

Ventielen kunnen in het begin slecht lopen omdat er nog slijpsel inzit, veel schoonmaken en oliën moet dat verhelpen. Er zijn nog meer redenen voor te bedenken , maar dit is vaak wel de hoofdoorzaak.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur