Ik heb een vraagje.
Ik speel trompet (Bb) bij een show and marchingband, maar wil HEEL graag een es-cornet aanschaffen. Niet zomaar, maar ook voor later. Ik wil namelijk conservertorium doen.
Maar is het wel verstandig om Es Cornet en Bb Trompet tegelijk te spelen? (Natuurlijk niet omwisselen tijdens het spelen, maar zo om de dag)
Want ik weet dat het je amazuur kan aantasten als je al wisselingen maakt met een ander mondstuk. En dat is niet mijn bedoeling.
Je hoeft geen es-cornet aan te schaffen omdat je later conservatorium wilt gaan doen. Die heb je daar zeker niet nodig. Als je klassiek zou willen doen heb je meer aan een C-trompet en dan evt. een es-trompet. Voor jazz heb je meer aan een bugel naast de Bb trompet.
Daarnaast is het moeilijk om een goed geluid op een Bb-trompet EN op een cornet te krijgen. Die liggen nogal uit elkaar qua klank en zeker ook qua mondstuk. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het vergt wel een hoop studeren. Je kunt dat studeren beter richten op een goed trompet geluid en techniek als je naar het conservatorium wil.
P.S. het is dus conserVAtorium en embouchure i.p.v. amezuur.
Hoe komen jullie er toch bij dat het schadelijk zou zijn om te wisselen van mondstuk?
Ik doe dit heel vaak, zonder dat het mijn amazuur (?) aantast.
dat lijkt me toch meer liggen in opgelegde angst, dan wezelijke feiten.
Bovendien: zoals Erik al stelt: als je klassiek wil gaan doen, kun je beter eerst een C trompet kopen, en dan een Es trompet ( geen cornet, heb je niet zo bijster veel aan ).
Als je lichte muziek wil gaan doen zou ik eerder kiezen voor een bugel, maar dat is mijn vakgebied niet, dus meer een impulsief idee.
Het kan niet schadelijk zijn. Kijk alleen wel uit dat als je in een brassband gaat spelen op die es-cornet dat je dan niet dat vibrato in je trompetspel meeneemt.
Het is wel handig om op escornet een mondstuk te nemen dat qua vorm een beetje in lijn ligt met je trompetmondstuk. Dan is het verschil minder groot als je wisselt.
Ja ik ga ook klassiek doen. Dus ik moet gewoon trompet blijven denken in dit geval. Dan lijkt het me beter om inderdaad even in de Bes te blijven, totdat ik naar C ga.
Bedankt voor het advies
Ik heb een poosje naast trompet en bugel, es-concerthoorn ofte wel mellowfoon gespeeld. Mijn ervaring met een es-instrument is dat het ongeveer vijf minuten duurt voordat je gewend bent aan de andere ligging van de natuurtonen en dat snel wisselen tussen es-en bes-instrumenten daarom lastig is. Maar ik speel meestal niet van muziek maar uit mijn hoofd of ik improviseer. Waarschijnlijk speelt dit probleem minder als je alleen van muziek speelt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen