martijn85 schreef:
De toeter die in Engenland ligt heb je neem ik aan niet bespeeld. Ik heb ook 5
(waarvan 3 gelakte) 6310Z's bespeeld
(en 2 8310Z's en een 6330B, en nog een stuk of 10 toeters van kwalitatief vergelijkbare merken). En ook de gelakte speelden alledrie verschillend. De 6310Z die ik nu heb blaast makkelijker door en ik klonk er warmer op dan op de 8310Z en 6330B waar ik bij pfiefer ook op heb gespeeld (ondanks de zwaardere roodkoperen beker van de 6330B) .
Een gelakte zou misschien makkelijker in je budget passen. En dat minieme verschil ga je dan toch ook niet merken. En als je je instrument voor allround toepassingen wil gebruiken waarom niet een iets milder klinkend instrument (bijvoorbeeld een 6335(G))
Citaat:
Het komt neer op 1123 euro's incl verzendkosten. Ferm verschil met de 1400 euro waar jij het over hebt...
M'n gelakte deed 1330 met ander mondstuk omdat ik op een 14b4 niet lekker speelde en gewent was aan een 11c4. Mij zou het het verschil wel waard zijn gezien de onderlinge verschillen (ik vond het verschil in weerstand op z'n minst opmerkelijk). En vergeet niet dat je grote kans hebt dat je pakketje nog een week of 3 op schiphol blijft liggen dus dan is het grootste deel van je 30 dagen uitprobeer periode al om.
Citaat:
Toch ga ik graag voor een kwaliteitstoeter die ik lekker vind spelen.
Dat weet je dus juist nog niet

Tref je een goeie dan kan het zeker een fantastisch instrument zijn (al sprak de klank van de gelakte me meer aan)
Het is simpel weg jou keuze, doe je een gok of speel je voor een paar honderd euro meer op zeker?
Ik snap inderdaad alle risico's over klankverschillen en dergelijke maar al te goed hoor.
Maar ik moet je zeggen, bij mijn plaatselijke store komen ze ook maar met 1 hetzelfde instrument aan en krijg je niet de kans 4 dezelfde instrumenten te bespelen.
Maargoed, de garantie kwa 'uitproberen' is ook niet mijn grootste zorg.
Wat ik bedoel met kwaliteits is dat ik deze en de 4335 bespeeld heb. De 4335 ligt ruim binnen mijn budget maar haalde het wat mij betreft bij lange na niet bij de 6310. Ik vond de 6310 gewoon fijner. Echter zit die écht boven mijn budget.
Mijn vraag was dus eigenlijk minder specifiek op spelen gelegd maar meer op de technische zaak van het verhaal. En ik begrijp dus dat dat allemaal geen probleem is.
Mocht de trompet me echt helemaal de keel uithangen ga ik er gewoon mee naar de plaatselijke muziekwinkel en ruil hem in als bijna onbespeelde trompet. Kan nooit zo gigantisch veel kosten.
Alvast allemaal zeer bedankt, maar ik ga toch de gok wagen. Ik hou jullie op de hoogte omdat een topic als dit nooit weg is voor mensen met hetzelfde dilemma.
Verdere toevoegingen/discussies zijn natuurlijk ook nu nog steeds welkom hier!