trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trigger loopt niet meer soepel / revisie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: trigger loopt niet meer soepel / revisie?
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 08:55 

hallo,

ik heb bij mijn harmonie een tijd geleden een nieuwe trompet uit de kelder gehaald. Dit arme beestje lag daar maar in zowat perfecte staat. Een Getzen Eterna van al heel wat jaartjes oud. Nu is onlangs de trigger van het derde ventiel minder soepel gaan lopen omdatt deze eraf viel toen ik het derde ventiel ingedrukt had. een van de buizen is volgens mij een klein stukje verbogen/minder rond geworden.

Ik ben nu aant twijfelen of ik voorlopig alleen dit laat maken bij Hub van Laar in voerendaal of hem gewoon naar Hub van Laar breng en hem daar meteen laat reviseren (ventielen blijven soms hangen, water in ventielen, lak op meerdere plaatsen eraf). Ook wil ik wel eens weten of het normaal is dat stempompen wat vacuum trekken (ploppen bij uittrekken van pomp en induwen van ventielen of erafhalen van pomp etc.)

Over kosten maak ik me niet druk, want het is een instrument van de harmonie, dus die betalen dat. Wel vraag ik mij af hoelang zoiets gaat duren, of hub van laar een goeie is om hem door te laten reviseren/repareren etc.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 09:01 

Toen ik mijn C toet bracht bij Hub voor een revisie en een nieuwe leadpipe, kostte me dat 2 weken ( ook door mijn eigen agenda ). Hij is dus redelijk druk. ( Is hij verhuisd trouwens? Ik dacht dat hij in Margraten zat.... ).

Maar hij kan wel alles ermee doen wat jij wil, als hij tijd heeft.

Lakken zou ik niet doen. Zonde van het geld en de moeite. Aangezien lak niet de beste bescherming voor je instrument is.

Het is een heel goed teken als een pomp vacuum trekt, dat betekend dat de ventielen en de pompen niet lekken. Het is niet handig om heel de tijd dat te laten ploppen, want daarmee trek je dus het ventiel krom, op den duur. Altijd je ventielen indrukken als je de pompen eruithaalt.

Hoelang een dergelijke revisie duurt, hangt af van de tijd die een reparateur ervoor heeft....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 09:08 

camel schreef:
Toen ik mijn C toet bracht bij Hub voor een revisie en een nieuwe leadpipe, kostte me dat 2 weken ( ook door mijn eigen agenda ). Hij is dus redelijk druk. ( Is hij verhuisd trouwens? Ik dacht dat hij in Margraten zat.... ).

Maar hij kan wel alles ermee doen wat jij wil, als hij tijd heeft.

Lakken zou ik niet doen. Zonde van het geld en de moeite. Aangezien lak niet de beste bescherming voor je instrument is.

Het is een heel goed teken als een pomp vacuum trekt, dat betekend dat de ventielen en de pompen niet lekken. Het is niet handig om heel de tijd dat te laten ploppen, want daarmee trek je dus het ventiel krom, op den duur. Altijd je ventielen indrukken als je de pompen eruithaalt.

Hoelang een dergelijke revisie duurt, hangt af van de tijd die een reparateur ervoor heeft....

bedankt, ik hoorde laatst iets van voerendaal, dus mssn is hij idd verhuisd ja. Lak zit voorzover ik weet standaard op trompetten toch? dus dan zal het ook wel geen kwaad kunnen. Ik heb een goudachtige laag op mijn trompet, dus weet niet wat het precies is. op sommige plekken komt het echt roodkoperen kleur erdoorheen en rond de beker (onder de rand) is ook lak weg. hoe kan het nu dan dat ik water in mijn ventielen krijg en ze blijven vasthangen regelmatig, hoe vaak ik ze ook smeer?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 09:50 

Citaat:
bedankt, ik hoorde laatst iets van voerendaal, dus mssn is hij idd verhuisd ja. Lak zit voorzover ik weet standaard op trompetten toch? dus dan zal het ook wel geen kwaad kunnen. Ik heb een goudachtige laag op mijn trompet, dus weet niet wat het precies is. op sommige plekken komt het echt roodkoperen kleur erdoorheen en rond de beker (onder de rand) is ook lak weg. hoe kan het nu dan dat ik water in mijn ventielen krijg en ze blijven vasthangen regelmatig, hoe vaak ik ze ook smeer?

Hij zit denk ik gewoon nog in Margraten, anders had dat wel breeduit hier op het forum gestaan....

Lak is niet standaard. Of net zo standaard als zilver. Wat er op jouw trompet zit weet ik niet, maar Getzen kennende, is het gewoon een laagje blanke lak. Dit is de goedkoopste vorm van een instrument netjes bij de klant afleveren. Ongelakt is namelijk nogal lelijk ( ten minste het wordt sneller lelijk dan met een laagje lak, zilver of goud erop.

Hoe het komt dat er water onderin de ventielen zit? Weet niet, misschien sluiten ze toch niet helemaal naadloos aan. Vasthangen kan komen door dat jij ze anders indrukt dan de laatste bespeler. Of dat ze wat verwrongen zijn...

Bel hub op, dan weet je of hij tijd heeft.[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 10:01 

Er zit altijd wel wat water onder in de ventielen, dat is normaal.

Lak (vernis) is gewoon blank, net zoals blanke nagellak. Soms wordt er een kleurstofje aan toegevoegd om de trompet een mooiere donkere kleur te geven, zoals bij Selmer.

Hub is altijd erg druk en gaat eind van de maand naar de ITG voor een weekje. Dus als je hem daar wilt repareren zou ik even informeren wanneer dat uitkomt.

En hij blijft voorlopig nog wel even in Margraten zitten, aangezien je die werkplaats niet maar zo even ergens anders neerzet... :wink: Plus de hele toko is vorig jaar compleet verbouwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 10:09 

ok, wie zit er dan in Voerendaal? heb ik ook iets van gehoord. dus dan heb ik gewoon een laagje lak met een goudenkleurstofje ofzo?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 13:04 

remco p schreef:
ok, wie zit er dan in Voerendaal?

http://www.detelefoongids.nl/bg-l/11974 ... ermelding/

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 18:22 

Als je toch zo dicht bij de grens woont kun je hem ook gerust bij Bernd Schramm in Köln brengen. Dat is een heel goede vakman. Veel Duitse profs gaan daar ook naartoe

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur