trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Duur instrument "gerenomeerd" merk of goedkopere o
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Duur instrument "gerenomeerd" merk of goedkopere o
BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 09:06 

Ik ben op zoek naar een nieuw/ ander instrument en heb al aan enkele mensen advies gevraagd. Een onderwerp dat steeds terug kwam was de keuze van een instrument van een duur gerenomeerd merk (Bach/ Schilke) à 2000-3000 euri of een goedkopere oplossing, bijvoorbeeld Yamaha/ Getzen/ Conn van 1000-1500 euri. (Of bijoorbeeld een studiemodel van Bach.)

Argument was steeds dat er tegenwoordig geen slechte intrumenten meer worden gemaakt, en dat het kwalitatief allemaal goede instrumenten zijn. Als amateur merk je het verschil niet echt tussen deze instrumenten, dus waarom zou je een dure toeter kopen?

Natuurlijk is het aan te raden een aantal instrumenten te proberen en dan het instrument te kiezen dat je het fijnste vindt spelen.

Wat is jullie ervaring, wat zijn jullie tips bij de keuze van een goed instrument (nieuw of 2e hands en duur of goedkoop)?

MvG

JVC

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Duur instrument "gerenomeerd" merk of goedkope
BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 10:39 

JVC schreef:
Argument was steeds dat er tegenwoordig geen slechte intrumenten meer worden gemaakt, en dat het kwalitatief allemaal goede instrumenten zijn. Als amateur merk je het verschil niet echt tussen deze instrumenten, dus waarom zou je een dure toeter kopen

Als je gaat shoppen naar een nieuwe middenklasser auto, kun je ook gaan voor de wat goedkopere Skoda, Seat, VW of Audi. Ze zijn allemaal kwalitatief goed en rijden prettig. Toch zullen de meesten, als ze niet op het geld hoeven te letten, waarschijnlijk het liefst in een Audi rijden. Of je koop voor een 2ehands Audi voor het geld van een nieuwe Skoda, dat kan natuurlijk ook.

Dus je moet jezelf de vraag stellen: wat wil je maximaal kwijt aan een toeter en welke vind je in die prijsklasse het beste bij je passen. Moet ie nieuw zijn of is een goede 2de hands ook oké? Dat moet je zelf beslissen en kan niemand anders voor je doen.

Maar wees gerust, na verloop van tijd gaat het toch weer kriebelen en wil je toch weer wat anders/beter... :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 11:22 

erikveldkamp schreef:
JVC schreef:
Maar wees gerust, na verloop van tijd gaat het toch weer kriebelen en wil je toch weer wat anders/beter... :lol:

Komt er weer wat nieuws aan Erik.......?? :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 11:37 

Ja, een Oiram bugel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 12:07 

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een goed instrument, die je lekker vindt spelen, met een mooie klank, ipv een instrument uit te zoeken omdat ie duur is of 'gerenommeerd' wat dat dan ook moge zijn.
Ik ben het niet eens met de stelling dat er geen slechte instrumenten meer worden gemaakt. Deze worden nog steeds veel gemaakt. Gelukkig zijn er ook genoeg goede instrumenten te vinden, ook voor een redelijke prijs.
Gewoon proberen, je komt vanzelf iets tegen waarvan je denkt: dit is 'm. En ik zou in jouw geval een collega-trompettist of docent meenemen.

JVC schreef:
Argument was steeds dat er tegenwoordig geen slechte intrumenten meer worden gemaakt, en dat het kwalitatief allemaal goede instrumenten zijn. Als amateur merk je het verschil niet echt tussen deze instrumenten, dus waarom zou je een dure toeter kopen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2009 12:32 

Nou... Er worden inderdaad nog best wel slechte toeters afgeleverd... Kijk maar wat je voor een Bach moet betalen, en hoeveel van die toeters je dan moet proberen voor je de voor jou, meest geschikte hebt gevonden.

Aan de andere kant: als je gaat kijken bij Kanstul, of Yamaha, of Schilke of de kleinere bouwers als vLaar, Eclipse, of Taylor, zul je weinig tot geen troep vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2009 10:01 

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga me nog eens beraden wat ik doe.

JVC

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009 10:48 

Volgens mij is het een misvatting dat je al amateur er niets van zou merken als een instrument niet goed is. Ik heb vroeger jaren weggegooid ddor te proberen goed op een Hutll trombone, daarna op een puur klassieke Courtois, jazz te spelen. Tot een paar goede beroepsjongens een Conn (6H) voor mij regelden, daar ging alles op wat voorheen alleen maar koppijn bezorgde. Een slecht of matig instrument blijft voor iedereen slecht of matig. Dat een gelouterde prof uit een neptoeter een goed geluid kan halen is geen argument, als je hem er dag in dag uit op laat blazen houdt hij (na enige tijd) op een topmuzikant te zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur