trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Getzen of Yamaha
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 00:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Getzen of Yamaha
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 20:56 

excuses voor de dubbelpost, maar zo hoop ik wat meer reactie te krijgen:

In mijn zoektocht naar een andere cornet ben ik op de volgende twee instrumenten gestuit:

1) Getzen capri, vermoedelijk tussen 20-30 jaar oud, verzilverd.

2) Yamaha 4330G, tweekleurig koper, uit 2006.

Ik speel nu op een Sonata Prelude en ben op zoek naar een kwalitatief beter instrument, die een mooie ronde cornetklank heeft en nog wat jaren meegaat zonder problemen. Nu hoop ik op jullie raad in mijn keuze voor een van deze twee instrumenten. Sommigen waarschuwen voor red rot bij een meerkleurig instrument, hoe zit dit bij de Yamaha instrumenten en na hoeveel jaar kan dit optreden? Over de Getzen hoor ik dat deze 'scheurijzers' zijn en nogal scherp van klank...?

alvast veel dank voor jullie reactie!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Getzen of Yamaha
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 22:10 

anarchy schreef:
Nu hoop ik op jullie raad in mijn keuze voor een van deze twee instrumenten. Sommigen waarschuwen voor red rot bij een meerkleurig instrument, hoe zit dit bij de Yamaha instrumenten en na hoeveel jaar kan dit optreden? Over de Getzen hoor ik dat deze 'scheurijzers' zijn en nogal scherp van klank...?

alvast veel dank voor jullie reactie!!

Getzen heeft de merkwaardige reputatie dat zijn toeters scheurijzers zijn. Toch ken ik trompettisten die conservatorium richting klassiek afstudeerden met een Getzen Eterna....
De cornetten zijn prima de luxe, Fred Sautter speelt (speelde?) erop. Nou, als iemand een boterzachte toon heeft is hij 't wel!
Yamaha is o.k. De ventielen van Yamaha halen 't echter niet bij die van Getzen en ook de duurzaamheid van Yamaha is discutabel.
Als je een goede keuze wilt maken tussen deze twee toeters raad ik je aan nòg 's de reactie van Hans van Brassimport goed te lezen. Hij is zowel Yamaha als Getzen dealer dus een objectivere mening kan je je niet wensen lijkt me.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 21:16 

de zoektocht begint opnieuw :wink:

Vanavond naar de Getzen capri gaan kijken en het was echt een barrel, helaas. Ventielen rammelden, in de bel zaten zoveel lichte deukjes dat het leek alsof hij een keer geplooid was geweest en ook de leadpipe zat vol met putjes. Jammer, maar ik ga door met mijn zoektoch 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 21:31 

Ben weer wat nieuws op het spoor...

Kwam toevallig een advertentie tegen van een Besson en heb gelijk de verkoper even gebeld. Deze wist mij echter niet te vertellen om wel type het precies ging. Op de bell staat Besson London Int. en een serienummer dat begint met 7238.... en in totaal 9 nummers lang is. Verkoper zei dat het de 700 serie zou kunnen zijn. Iemand een idee? en kan iemand wat info verschaffen?

alvast dank!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2009 23:12 

.... En mijn zoektoch is geslaagd. Na veel instrumenten bekeken te hebben vond ik via marktplaats een interessante cornet. Het is een Signature 2000 usa geworden gemaakt door Donald E. Getzen. In erg mooie staat en voor weinig geld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur