Tim schreef:
Zou je je instrument ook bij een straal bedrijf kunnen laten stralen of is het verstandiger om het via een muziekhandel te laten doen??
Hoe zit het met het onderhoud als je hem mat laat stralen zonder vergullen? Moet je instrument wel eerst ontlakt worden of kan het met de lak er nog op??
De lak hoeft er niet af, dat gebeurt vanzelf haha
Er wordt onder hoge druk glasgruis op het instrument gespoten, een beetje zoals ze ook bij gevelreiniging uitvoeren. Als je hem niet laat vergulden is het op zich geen probleem alleen je krijgt hem nooit meer schoon. Als je niet in een orkest speelt waarbij het uiterlijk van belang is, zoals een harmonie-orkest, is dat geen probleem, anders krijg je geheid trubbels met de dirigent.
Dat het niet uitmaakt voor de klank is absoluut niet waar! Het karakter van het instrument verandert totaal omdat het metaaloppervlak met ong. 30% wordt vergroot.
Hou er wel rekening mee dat niet elk instrument geschikt is om te laten stralen. Ik weet zeker dat de Schilke op de foto van de link hierboven, er niet op vooruit is gegaan. Lichtgewicht instrumenten zijn namelijk niet geschikt om te laten stralen. Het briljante van de klank gaat er namelijk geheel af (geloof me ik heb er inmiddels ervaring mee) en het instrument slaat dood.
Als je er meer over wilt weten neem dan maar contact met me op.