trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar B3 trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Laar B3 trompet
BerichtGeplaatst: 25 feb 2010 10:45 

Heeft iemand ervaring met de Van Laar B3 trompet en hou verhoudt die zich tot de B1/B2? Ik heb een Chuck Findley maar heb het gevoel dat ik in de hoogte wat word tegengehouden. De B3 zou wat meer ruimte moeten bieden denk ik en is toch een lichtgewicht trompet dus prima voor in de bigband!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2010 11:17 

Ik ken de B3 niet, maar heb dinsdag op de B6 gespeeld. Die is een stuk opener dan de B1/B2, ook mede door de reversed leadpipe. De B5 is natuurlijk ook al wat groter dan de B1/B2 en B4 en speelt wat opener. De B7 is nog een stuk groter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2010 15:31 

Ik focus wat op de B3 omdat dat ook een lichtgewichttrompet is. Dat sprak me wel aan in de CF alleen moet-ie wat meer ''ruimte'' geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2010 15:40 

Als je de CF wat ruimer wilt zijn daar ook wel mogelijkheden voor. Hub kan je een grotere stempomp maken of de receiver wat uithollen of de venturi wat wijder maken, dan kan er meer lucht door. Dat heeft ie bij Ray Bruinsma's CF ook gedaan.

Een rondere stembocht geeft ook meer ruimte.

Profiel  

Berichttitel: Re: Van Laar B3 trompet
BerichtGeplaatst: 26 feb 2010 12:02 

Leen schreef:
Heeft iemand ervaring met de Van Laar B3 trompet en hou verhoudt die zich tot de B1/B2? Ik heb een Chuck Findley maar heb het gevoel dat ik in de hoogte wat word tegengehouden. De B3 zou wat meer ruimte moeten bieden denk ik en is toch een lichtgewicht trompet dus prima voor in de bigband!

Leen, dat gevoel heb ik zelfs op mijn Oiram. Af en toe zo erg dat het lijkt alsof er iemand een sok in heeft gestopt. Als ik dan van mondstuk switch (dus van Schilke14 naar bijv B4S, dan heb ik daar minder last van). Nadeel van B4S dat er veel meer lucht doorheen moet wat weer andere problemen met zich meebrengt (te weinig weerstand/steun)

Ik zou persoonlijk er niet snel voor kiezen mijn Oiram te laten aanpassen door Hub. Zou ik alleen doen als ik 110% zeker was dat daar ook de oplossing ligt. Experimenteren met rondere stempomp zou ik wel doen.

Maar mocht je toch van je CF af willen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2010 13:24 

Ik blijf erbij dat je dat gevoel hoe dan ook houdt bij een ML trompet.

Ondanks verschillende instrumentenbouwers die mij garandeerden dat een open speelgevoel ook op andere manieren te bereiken is, zoals door een reversed leadpipe of een ronde stempomp, maar ik vind toch dat het speelgevoel op een echte Large bore daar niet mee te vergelijken is. Ik heb iemand horen vertellen dat Hub voor iemand (Nico Schepers, Jef Coolen of Arturo) wel een keer een large bore gemaakt heeft, dus misschien kun je hem dat eens vragen. Tegen mij heeft hij gezegd dat de boring geen drol uitmaakt. Ik denk daar dus anders over.

Mijn Connstellation die een hele kleine boring heeft klinkt weliswaar groot, maar voelt toch ook niet echt heel groot aan op de manier dat een Large bore dat doet.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2010 14:02 

Roel schreef:
Tegen mij heeft hij gezegd dat de boring geen drol uitmaakt. Ik denk daar dus anders over.

Als je 2 trompetten maakt die precies hetzelfde zijn behalve de boring, dan merk je natuurlijk verschil. Maar je kunt de boring hetzelfde laten en andere specificaties veranderen en op hetzelfde uitkomen. Dat is wat Hub natuurlijk bedoeld.

Hij heeft voor Arturo geen large bore gemaakt zover ik weet, aangezien ik op beide protypes gespeeld heb die hij voor Arturo gemaakt heeft. De nieuwe Oiram (die in 1e instantie voor Arturo ontwikkeld is) is een ML bore met een 7 beker.

De boring wordt gemeten aan de binnenkant van het 2e pompje. Dat zegt verder dus niets over het verloop van de mondpijp, stempomp, hoe groot de gaten in de ventielen zijn, etc. etc. Daar experimenteert Hub veel mee en laat meestal de boring ongemoeid.

Ik heb deze week een B6 getest met 2 verschillende stempompen. De één was iets ronder dan de andere, waardoor je meteen een wat opener gevoel krijgt. Ik heb ook een B1 getest, met 1 en 2 steunen in de stempomp, het verschil in openheid is ook behoorlijk groot.

Een B7 speelt ook veel opener en groter dan een B1 of CF, desondanks is de boring hetzelfde.

Zo kun je ook een trompet maken die een grotere boring heeft maar desondanks niet echt open speelt. Een Bach L25 is daar een voorbeeld van.

Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat de boring niet zo belangrijk is als menig trompettist denkt.

En daarbij, wat is een grote boring? Bij Bach is dat 0,463" i.p.v. 0,459" bij anderen is een grote boring 0,470". Dat is dus nog wel een stukje groter.

Maar bijv. bij Taylor, die toeters maakt met een 0,470" boring zijn de buizen en de beker van dikker plaatmateriaal gemaakt, wat weer meer weerstand geeft, dus minder open.

Zo is er altijd wat... :lol:

Profiel  

Berichttitel: tot hier!
BerichtGeplaatst: 26 feb 2010 14:54 

Leen schreef:
Ik heb een Chuck Findley maar heb het gevoel dat ik in de hoogte wat word tegengehouden.

Ik geef ook altijd mijn instrument de schuld als iets weer 's niet lukt :D !

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur