Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Brian
|
Berichttitel: Van Laar C Trompet Geplaatst: 04 jul 2010 10:43 |
|
Geregistreerd: 26 jun 2010 19:50 Berichten: 24 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
|
Over Van Laar is veel te lezen op het forum, maar voornamelijk zijn bes trompetten en bugels. Over C trompetten staat er maar een heel klein beetje en dan is het vaak nog dat ze goed "schijnen" te zijn.
Dus mijn vraag was, zijn er überhaubt mensen die hier een Van Laar C trompet spelen en kan je dan vertellen wat er goed/slecht aan is
_________________ Vincent Bach 37 Vincent Bach Chicago Schilke E3L Yamaha YTR 6810
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
NJFO-Thomas
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 10:55 |
|
Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54 Berichten: 517 Woonplaats: Zuiderwoude
|
|
Ik speel van Laar C. Echter als ik om me heen kijk in de beroepsorkesten dan zijn er nog maar weinig spelers met een v Laar. Yamaha heeft duidelijk de overhand met de nieuwe artist models. Dat neemt niet weg dat dat het met toeters net zo is als met kleding, de mode veranderd, maar dat zegt niet dat er iets mis is met die kleren van vorig jaar.
Enige wat je altijd met een met de hand gemaakte toeter hebt is dat er wel een enkele rotte peer tussen kan zitten, test dus gewoon zo veel mogelijk. Van Hub mag je rustig een toeter een tijdje uitproberen. Ik weet eigenlijk niet of ie nog veel C trompetten maakt, er is een lange wachttijd tegenwoordig op zijn bugels en trompetten.
Als ik dit verhaaltje terug lees klinkt het negatief maar dat is het zeker niet, in tegendeel, mijn v Laar c trompet speelt geweldig.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 11:19 |
|
|
|
Wat Thomas zegt is heel erg waar.
Blijkbaar kan Yamaha sneller verbeteringen aanbrengen dan Hub. Of makkelijker instrumenten bouwen die voldoen aan de eisen van orkesttrompettisten.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Brian
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 12:19 |
|
|
|
Op welk vlak zijn de Van Laars dan nog te min vergeleken de Yamaha's, of moet ik het zo niet opvatten?
_________________ Vincent Bach 37 Vincent Bach Chicago Schilke E3L Yamaha YTR 6810
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 13:08 |
|
|
|
Wel, het ligt je of niet. Sommige mensen kunnen er gruwelijk mooie dingen op laten klinken, anderen doen dat liever op een ander instrument.
Te min zullen ze niet zijn.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 13:47 |
|
|
|
Hub maakt al jaar en dag ongeveer dezelfde aantal C trompetten, ik heb hem er laatst nog naar gevraagd. Dat is zo'n 10% van het aantal instrumenten dat ie bouwt per jaar, dus rond de 20. Als je kijkt naar het aantal trompettisten in de wereld die een C trompet kopen, dan dat zal dat percentage niet veel anders zijn. Of kijk naar het percentage modellen voor een C trompet t.o.v. een Bb trompet. Dat zal ook niet meer dan 10% van het totaal aantal verkochte trompetten zijn.
Daarbij heeft Yamaha minstens 3 jaar gedaan over de ontwikkeling van de nieuwe C trompet serie, dus zo snel gaat dat nu ook weer niet. Hub kan per model verbeteringen/veranderingen aanbrengen, of customizen zoals de klant het wil.
Ik denk dat veel klassieke trompettisten overgestapt zijn op Yamaha, omdat ze makkelijk spelen en erg goed stemmen. Dat is bij elk Yamaha instrument zo. Als je een Artist serie saxofoon koopt, dan gaat datzelfde principe op. Maar je hoort ook steeds weer dat ze wat minder karakter bezitten dan vergelijkbare modellen van een ander merk. Dat heeft denk ik dan ook met die goede stemming te maken. Hub heeft me ook wel eens verteld dat hij zijn toeters nog wel beter stemmend kan maken, maar dat ze dan minder karakter hebben.
Ik lees dan ook wel weer verhalen dat de hype bij Yamaha iets voorbij is en dat ze weer teruggaan naar een Bach. je moet iets harder werken, maar krijgt dan toch ook een rijkere klank.
Maar zoals elke toeter die je koopt, probeer het zelf uit, dan weet je wat voor jou geschikt is.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Brian
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 15:54 |
|
|
|
Echt te gek dat er zo snel gereageerd wordt op een vraag.
Was sowieso van plan om een keer ( over een à twee jaar ) een keer naar Hub toe te gaan om eens rond te neuzen.
Doen ze voor jullie zover weten kwalitatief, dus niet naar persoonlijke smaak ed gekeken, onder voor een bach/schilke/yamaha enzovoort?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 jul 2010 16:41 |
|
|
|
Nee, zeker niet.
Maar ga er een keer langs en probeer het gewoon zelf uit. Dan weet je snel genoeg of het wat voor je is of niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |