Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
delano
|
Berichttitel: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 23 apr 2012 09:30 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Zoals sommigen hier weten ben ik sinds enige tijd de gelukkige bezitter ve Adams flugel, ik vermoed de F1 met een dikte van 0.50 mm, uitgevoerd in satin lak met een nickel bell flare. Komende ve Jupiter 846 moet ik zeggen dat het verschil enorm is. Ik meen dat de Jups als copies vd Yamaha 631/731 met hun 0.433 bore als echte doubler flugels beschouwd worden. Hoewel de Jup echt super gemakkelijk speelt kon ik er toch nooit echt mee uit de voeten. Na een dagje flugelen was ik de volgende dag helemaal kapot. Vermoedelijk zat ik dat ding constant te overblazen. Op flugel gebruik ik overigens voornamenlijk een Warburton 6FL, af en toe de Wick 5BFL. Deze Adams heeft duidelijk de Cuesnon small bore. Hij speelt m.i. totaal anders, aan het begin dacht ik dat er iets kapot aan was zo raar vond ik het. Maar nu ik er aan gewend ben speelt hij ideaal, ik wordt beter van dat ding, niet slechter. Maar ik heb toch 1 echt probleempje ermee. Nu moet ik voorzichtig zijn want door aanpassingsproblemen heb ik nog steeds problemen met echt in de kern spelen bij de Adams maar ik heb toch het sterke gevoel dat de middel A veel en veel te hoog is. Ik heb het ook met de tuner geverifieerd en van alles geprobeerd met het aanblazen ervan maar hij is en blijft te hoog. Bij langere noten gebruik ik nu het derde ventiel. Nu de vraag: is dit normaal voor dit soort flugels, zijn er meer die in voorkomende gevallen het derde ventiel gebruiken of zijn mijn problemen exemplaar specifiek? Het wisselen van mondstuk maakt niet echt uit, ik heb ook nog een 7C'tje geprobeerd dat ik had liggen, een Yamaha 11F4 en een diepe Wick 4FL. Al deze mondstukken passen perfect op de flugel. Geen echt verschil al zijn de Wicks iets gemakkelijker te corrigeren.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Re: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 24 apr 2012 20:09 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Bedoel je met "dit soort bugels" , bugels met small bore, Franklin? Ik heb met de tuner erbij even gespeeld op m'n feniks bugel met GR mondstuk, maar ik merk geen enkele afwijking g, a, b , c. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet weet wat voor bore mijn Feniks heeft.  Heb er niet bij stilgestaan toen ik hem kocht, vond hem gewoon ontzettend lekker spelen. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Re: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 25 apr 2012 07:02 |
|
|
Als Adams de echte goeie oude couesnon 1 op 1 gekopieerd heeft, dan hebben ze het goed gedaan, want dat waren best valse krengen. Maar het geluid was waanzinnig. Ervaring met Adams bugels heb ik maar met 1 instrument, ik geloof dat die van Stage Entertainment was. Helemaal geen verkeerd instrument, zaten wat rare noten op. Kwestie van wennen. Als je echt problemen hebt met de stemming, zou ik even naar Adams rijden. JIj hebt voor een koopje een 'custom' instrument, en ik denk dat ze bij Adams niks te beroerd zullen zijn om met je mee te kijken wat er scheelt, en hoe ze het op kunnen lossen.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 25 apr 2012 12:15 |
|
|
|
Dat laatste is de beste tip. Ik heb op veel Adams bugels gespeeld, ik kom daar nogal eens, en nog niet veel rare noten tegen gekomen bij de nieuwere lichtingen. De eerste modellen hadden wellicht kuren, maar misschien is het ook schade, en kunnen ze het verhelpen.
Laat even weten wanneer je gaat; als ik in de buurt en gelegenheid ben wip ik even langs.
Ik vind wel dat de meeste Adams bugels een soort levendigheid hebben die je naar mijn menig kunt vergelijken met de betere oude Couesnons. Het geluid is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar heeft een soort muzikale inzetbaarheid die mij ook bij de trompetten ontzettend goed bevalt. Zowel de bugels als de trompetten resoneren, bij gebrek aan een beter woord, heel erg goed, wat door sommige spelers wordt ervaren als een gebrek aan weerstand, maar waarmee ik prima kan leven.
Ik speel zelf op een vrij oud prototype van een 4-ventiels Adam bugel met zilveren beker, en ondanks dat dit exemplaar niet vrij van nukken en rare noten is, speel ik er liever op dan op mijn vorige bugel, een roodvergulde Oiram.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 26 apr 2012 09:07 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Bedankt voor de info. Ik voel me een beetje een kruk op de flugel, heb het idee dat ik er van alles verkeerd op doe. Zoals ik al eerder zei, hij speelt totaal anders dan mijn Jupiter. Met name de slotting is veel en veel preciezer. Ik heb zowiezo het idee dat ik de neiging heb hoog in de pitch te blazen op dat ding. Ga er op studeren. Voordat ik naar Ittervoort ga, laat ik eerst wat anderen mijn flugel proberen, zit nog te wachten op een koffer via Thomann om hem in te vervoeren (heb hem gekocht in een AH-tas). Dan neem ik hem eerst mee naar ome Theo, die is zo lekker kritisch, dan weet ik wel iets meer denk ik. Er zit een deukje in de buis aan de voorkant, dat gaat Dick van Ingen er binnenkort uithalen, misschien scheelt dat ook. Overigens is het best mogelijk dat dit een vd vroege exemplaren is, het serienummer is in de 43000, helpt dat? Groeten, Franklin
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Re: Vraagje Adams flugel Geplaatst: 26 apr 2012 19:17 |
|
|
|
Mijn Main bugel werd er ook van beschuldigd vals te zijn door een instrumenten kenner, goedkope bugel dus vals werd verondersteld. Zelf heb ik er nooit iets aangemerkt en heb hem inmiddels vaak gebruikt in diverse orkesten. De tuner erbij gepakt en maar eens diverse noten gemeten, niks mis mee. Verrassend was dat mijn dure Yamaha aan de hoge kant is op de G2 terwijl de Main bugel er precies boven op zat. Wel ben ik weer geswitched van mondstuk, de A2 sprak niet geweldig aan dit zou ook aan de bugel liggen werd gesuggereerd maar met het nieuwe mondstukje gaat het echt een stuk beter. Overigens een problemen rond de A2 kwam ik ook tegen op de dure Courtios. Combinatie trompet/ bugel en mondstuk is voor mij ook een item geworden wat voor het ene werkt hoeft niet per definitie op het andere ook een succes te zijn.
_________________ Yamaha Xeno 8335RGS. Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978). Bob Reeves 43M, 43C JK 1.5 C Bugel Thomann DennisWick 2bfl
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|