trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk es-trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2005 23:50 

ik speel thuis regelmatig es

niet in een orkest of zo.... alleen wat oefeningen uit arban gewoon voor de fun....

ik gebruik hiervoor ook hetzelfde mondstuk als mijn bes... nl een vb 3C (uitgeboord)

soms gebruik ik wel eens iets anders.... bijv. een vb 10 1/2C of een bessing 10 1/2C (zat eens bij een trompet die ik kocht)

die zijn wat kleiner en geven een wat fijnere klank.... niet zo breed als de 3C....

dit is wat ik gebruik... maar nogmaals.... ik heb nog nooit es gespeeld in een fanfare of brassbad... dus ik weet niet of deze mondstukken goed zouden werken om hele partijen in orkest mee te spelen

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005 01:13 
Moderator

Martijndelange schreef:
ik d8 eerder dat je wanneer je es gaat spelen je een maatje kleiner mondstuk neemt, de stemming is hoger en je speelt dus ook veel hoog. wanneer je es-piep speelt, zijn de stukken ook nog eens extra hoog... de klank is toch al kut, dus je kan er best een kleiner mondstuk opzetten

mwa, klank is niet kut, dat is wat de bespeler ervan maakt......

Ik zelf als ik in de fanfare moet spelen, gebruik ik een bob reeves, puur voor mijn eigen gemak, voor Haydn en klassiek, gebruik ik hetzelfde als klassiek: kanstul 1, 5 bmv

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005 08:15 

volgens mijn beperkte ervaring (eerder klassiek) zet je daar best je vertrouwde bes-trompet mondstuk op. In mijn geval is dat VB 1C, daar kan natuurlijk veel lucht door, maar dat zorgt dan ook voor een propere klank.

Je kan experimenteren met kleinere mondstukken, en dan zal je inderdaad wel een halve of een hele toon winnen in de hoogte, maar waarschijnlijk weegt dit niet op tegen het verlies in klankkleur ...

Aan de andere kant, voor op Es-cornet heb ik een specifiek DW s mondstuk, en eens je DW gewend bent speelt dat ook wel lekker. Ik kan met dit kleiner mondstuk niet hoger spelen dan met een DW 2B, maar het geeft wel iets meer zekerheid en vooral uithouding in het hoge register, zonder dat de klank echt 'kut' wordt, om het in dit forum-jargon uit te drukken :o

Profiel  

Berichttitel: Re: Mondstuk es-trompet
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 11:36 

Muzikantje schreef:
Ik heb de volgende vraag aan jullie.
Ik speel al 25 jaar trompet/cornet en bugel en heb ook een es-trompet. Nu wil ik hier ook wat serieuser op gaan spelen maar heb hier nog geen geschikt mondstuk voor. Voor trompet en cornet gebruik ik een VB 2c en voor de bugel een DW RW4Fl. IK heb verder geen mondstukken dus heeft 1 van jullie een advies wat ik zou kunnen proberen.
Alvast bedankt.

De 2C zou ook op Eb moeten voldoen, maar je maakt het jezelf misschien wat makkelijker door wat ondieper te gaan, bv een VB 2D of Warburton 2M. De hoogte op een Eb is altijd lastig en met een wat ondieper mondstuk hoef je wat minder hard te werken. Maar als de 2C goed bevalt, gewoon lekker houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 12:45 

De reacties lezende denk ik dat ik het voorlopig ga proberen op mijn huidige trompetmondstuk. Ik zal mijn bevindingen na verloop van tijd weer hier deponeren.
Ik dank u allen en wens jullie ook veel plezier met de prachtige bezigheid van het trompet spelen. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 13:04 
Moderator

ik zal er nog een tip tegenaan gooien. Zoals bij alle kleine trompetten, is de weerstand wat groter, ga dus niet uit alle macht door die weerstand heen zitten persen, want dan is de kans groot dat je jezelf overblaast. Hoe relaxter je achter die es trompet zit, hoe makkelijker het gaat

Profiel  

Berichttitel: Re: Mondstuk es-trompet
BerichtGeplaatst: 09 maart 2005 12:03 

Muzikantje schreef:
Ik heb de volgende vraag aan jullie.
Ik speel al 25 jaar trompet/cornet en bugel en heb ook een es-trompet. Nu wil ik hier ook wat serieuser op gaan spelen maar heb hier nog geen geschikt mondstuk voor. Voor trompet en cornet gebruik ik een VB 2c en voor de bugel een DW RW4Fl. IK heb verder geen mondstukken dus heeft 1 van jullie een advies wat ik zou kunnen proberen.
Alvast bedankt.

Ik gebruik zelf een Vincent bach 7D en 7EW op de Es-cornet
Mvg
Ben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur