trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 7C vs. 3C
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 nov 2006 17:53 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik heb op de site van Jim Donaldson gelezen dat 3C en 7C heel erg op elkaar lijken, net als 1 1/2 C en 5C, maar ik kan die informatie nu niet meer vinden, misschien omdat ze onjuist was. Mijn eigen ervaring is dat 7C wel iets kleiner aanvoelt dan 3C (beide wat oudere Bachs) maar toch donkerder klinkt door de diepere cup.

De 1¼C - 1½C en 3C lijken qua vormgeving en rand e.d. erg op elkaar (behalve qua grootte natuurlijk). De 7C heeft een scherpere rand en daardoor naar mijn mening minder confortabel, afgezien nog van het feit dat het een verdomd klein mondstuk is.
De 7C wordt veel als beginnersmondstuk gebruikt, of juist door high blowers. Volgens mij is de 3C een goed uitgangspunt voor een trompet leerling om je embouchure op te ontwikkelen. Ikzelf gebruik een 1½C van Arnolds en Sons (goede Bach replica tegen veel lagere prijs).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008 21:18 

Ik wil deze topic nieuw leven inblazen. Ik heb de laatste weken al heel wat instrumenten getest. ( Bach, Yamaha xeno, Stomvi master, Hub Van Laar B2 )Zelf speel ik al 23 jaar op een Getzen Eterna, met als mondstuk een 7C. Nu heb ik ook de instrumenten getest met een 3C. Mijn toon was veel opener met deze 3C. Is het makkelijk om over te schakelen op zo een 3C. Ik heb de topic doorgelezen, maar begrijp toch niet goed het verschil. ( Domme Belg zeker :lol: :lol: :lol: )

Profiel  

Berichttitel: i.q.
BerichtGeplaatst: 25 jan 2008 13:55 

Ach, wat heet dom.... Ik zou lekker die 3c aanschaffen en daar 's een paar weken op gaan studeren. Als dat bevalt dan ben je er toch?
En als 't niet bevalt dan verkoop je dat mondstukkie weer, 3c raak je altijd wel kwijt.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2008 15:31 

De overstap van een 7c naar een 3c is best logisch. Ik heb het zelf ook ooit gedaan maar ik begon op een yamaha 11B4-7c en ben toen na een jaar of 5 op een 3c en vervolgens 1,5c en 1c gaan spelen. Dus geen 23 jaar, dat zou misschien wel even wennen kunnen zijn. Proberen is de beste keus denk ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2008 15:52 

Ik ben (een twintig jaar geleden) van een 7C (Bach) naar een 4C (DW) overgestapt. Dat was al een hele stap vooruit. Daarna heb ik een tijdje op een 3C gespeeld en ondertussen speel ik op een Tilz mondstuk.

De eerste en de laatste wisselingen zijn gebeurd op advies van Henk Rensink. Niet iedereen gelooft in zijn methode, maar hij weet wel enorm veel van mondstukken. Zoek een zaak waar je enkele mondstukken kan proberen vooraleer tot een aankoop over te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2008 18:12 

Alle trompettisten die ik ken die een mondstuk hebben laten aanmeten kwamen allemaal met een Tilz naar huis. Heel vreemd
Lijkt wel of onze vriend gesponsord wordt door Tilz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2008 19:12 

jean schreef:
Alle trompettisten die ik ken die een mondstuk hebben laten aanmeten kwamen allemaal met een Tilz naar huis. Heel vreemd
Lijkt wel of onze vriend gesponsord wordt door Tilz.

In vroeger dagen was dat altijd Denis Wick, dacht ik........

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur