Yamahaddatdangezegd schreef:
Mijn ervaring is dat 7C een van de donkerst klinkende C-cups van Bach is. 7D zou iets helderder moeten klinken, maar ik heb het nooit bespeeld. 3C is juist een van de helderst klinkende Bach C-cups, ook dat is mijn eigen ervaring, en hoeft voor jou niet te gelden.
Voor mij geldt dat er erg veel correlatie is tussen de cupdiepte en de klank, en niet zozeer tussen de diameter en de klank. Ik speel zelf op een Schilke 10A4 en een 10B4, het 10A4 voor lead en poptoepassingen, en het 10B4 als het ronder moet klinken voor solistische toepassingen.
Ik klink op mijn 10B4 aanzienlijk donkerder dan op een Bach 1C, of op een 5B, en zelfs op een Kanstul Monette-kopie B5 (hetgeen ongeveer Bach 5 zou moeten zijn) Waarschijnlijk zijn deze mondstukken gewoon te groot en diep voor mij, waardoor ik de klank niet meer goed kan controleren. Wellicht is iets soortgelijks ook de oorzaak van het feit dat jij beter klinkt op een 7D dan op een 7C.
Ik kan je idd volgen. Ik heb nu de 5C en de 7D bij mij om te testen. Mijn vrouw vindt de 5C beter klinken dan de 7D ( helderder van toon ). Zelf speel ik al 24 jaar op een mondstuk 7C ( geen erk, verder geen enkele aanduiding ) Dat mondstuk is echter helemaal versleten en valt letterlijk van mijn trompet. Daardoor heb ik ook het gevoel dat er lucht ontsnapt via het mondstuk. Dat heb ik niet met de 5C en de 7D. Aangezien ik ook heel veel bugel speel, zoek ik toch de wat dondere klanken op. Ik speel vooral symfonisch en in een koperkwintet + brassband ( bugel ). Vandaar ook dat ik de scherpere tonen niet echt opzoek. Het wordt een moeilijke zoektocht. Daar ben ik zeker van. Mijn oude mondstuk vind ik tot hiertoe niet terug.