trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul M-mondstukserie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 19:51 

Oh ja, het geluid van de B4 LVS was idd erg blikkerig zelfs op mn zeus...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 06:49 

erikveldkamp schreef:
...Het enige verschil is dat Monette nieuwe ontwerpen bedenkt en Kanstul ze vervolgens weer kopieert... :lol:

...gelukkig vindt een componist/arrangeur het ook niet erg dat je zijn werk doodleuk kopieert. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 08:39 

Daar hebben we het al eens over gehad. Er zit geen patent op Monette's producten. Er zit wel auteurs- en uitgaverecht op mijn composities.

Kanstul is 1 grote kopieerfabriek, als dat niet legaal was waren ze niet zo groot geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 12:56 

Het is niet legaal om zomaar ontwerpen te kopiëren, niet in composities en ook niet in mondstukken en/of instrumenten. Het probleem is alleen dat het voor een klein bedrijf niet te doen is om de ontwerpen te beschermen. Daarom kan een groot bedrijf als Kanstul ongestraft dit soort dingen doen, die hebben juridisch een veel langere adem. Dit is ook de reden waarom Schilke destijds zijn patenten (van bv het bevestigingssysteem van de bekers) heeft overgedragen aan Yamaha. Yamaha heeft een keer Olds voor de rechter gedaagd vanwege het kopiëren van dat systeem.
En het is de reden waarom tegenwoordig iedereen Amado kleppen kan monteren, het patent van Getzen was verlopen en zij waren niet in staat om het te verlengen, ook omdat China zich geen r**t antrekt van beschermde ontwerpen :twisted: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 17:58 

Zoals ik al zei, als er geen patent op de ontwerp zit is het legaal om het na te maken. Monette heeft blijkbaar geen patent op zijn mondstukken anders hadden ze Kanstul al lang voor de rechter gedaagd.

Dus ik zou maar patent aanvragen op de ontwerpen van jouw nieuwe toeters, stel je voor dat Kanstul die ook gaat kopieren en voor de helft op de markt brengt.... :wink:

Profiel  

Berichttitel: Kanstul M-mondstukserie
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 18:28 

Her recht van intellectuele eigendom is wel wat ruimer dan alleen patent (of octooi zoals het officieel heet). Hoe het in de US is geregeld weet ik niet maar over het algemeen zijn de regels in de westerse wereld ongeveer identiek. Behalve het octrooirecht heb je het merkenrecht, tekeningen en modellenrecht, auteursrecht, wet op de naburige rechten, kwekersrecht, chipsrecht, handelsnaam hoort er ook eigelijk bij,dit even uit mijn hoofd.
Als je het onwerp van een mondstuk zou willen beschermen moet dat in Nedrland (en Europa) volgens een depotsysteem. E.e.a is sinds kort geregeld in het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom, dit kan uitgebreid worden naar Europa en zelfs wereldwijd.
Voor het beschermen van het ontwerp van mondstukken zou de regeling m.b.t. tekeningen of modellen kunnen dienen denk ik.
Of Hans gelijk heeft met zijn stelling dat Kanstul zo groot is dat de kleintjes daar niet tegen op kunnen is twijfelachtig. De bescherming van de intellectuele eigendom vindt voor een groot deel plaats via het leerstuk van de onrechtmatige daad uit het burgerlijke recht. In Amerika heet dat geloof ik Law of torts. Nu wil het geval dat je in continentaal europa je een ongeluk moet procederen om een paar centen te kunnen krijgen tegen forse advocatenkosten. Maar in de States gaat dat toch wat anders. De advocaten werken daar op no cure, no pay-basis en vragen dan ook gigantische schadevergoedingen. Dus als Kanstul echt (forse) inbreuken op rechten van anderen zou maken staan de advocaten bij de kleintjes op de stoep en dan kan Kanstul miljoenen schuiven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 18:59 

MAAR:

Is het eigenlijk apart om maar een mondstuk te gebruiken of zijn er meer mensen die op een relatief ondiep mondstuk alles spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 19:05 

Ik heb meerdere mondstukken van Reeves 42C, 42S en 42ES die ik allemaal gebruik. Soms wissel ik per stuk als dat nodig is. Omdat de rand hetzelfde blijft is de overgang niet zo groot. Het liefst speel ik op de 42S omdat dat een mooi allround mondstuk is voor mij. Maar voor lead is ie me toch net te diep.

Daarnaast speel ik nu een Bach 3C op mijn piccolo en een Monette BL op mijn Oiram. Het wisselen kost me geen enkele moeite.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur