trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Toch vervolg betreffende Henk Rensink
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 14:45 

nou, zo heel erg vond ik het niet klinken, ken mensen die maar 1 instrument spelen, en daar beroerder geluid uithalen.

Beetje jammer dat hij die hoorn met rechts bespeelde, haalde toch iets van de prestatie omlaag.

Inderdaad dat zinnetje over lucht is wat onhandig. Elders op zijn site beschrijft hij nl wel eea over ademsteun. Of je dat nu wel of niet serieus moet nemen. Ach. Daar laat ik me niet over uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 13:25 

Ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, maar er is eens een proef geweest waarbij de luchtstroom vanuit het mondstuk omgeleid werd en niet door de trompet zelf ging (ergens tussen mondstuk en trompet zat een membraan). Wat bleek: er komt gewoon geluid uit de trompet. Conclusie: Het instrument versterkt puur de vibratie / trillingen van je lippen. De lucht die je nodig hebt is puur om je lippen te laten vibreren en dus niet om geluid uit je trompet te krijgen. Als je erover nadenk is het eigenlijk ook wel logisch. Je kunt heel hard in de instrument blazen (letterlijk dus) en je hoort alleen geruis. Zodra je spanning op je lippen zet vormt zich de toon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 14:16 

is het niet zo dat je lippen de lucht aan het trillen zet? in dat geval kan het een gewoon niet zonder het ander :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2009 15:49 

Geluid uit je trompet krijgen is idd weinig anders als de luchtkolom in het instrument aan het trillen brengen (kan ook door tegen het mondstuk een membraam in trilling te brengen). De drukgolven verplaatsen zich door die luchtkolom zoals je al van geluid verwacht met de geluidssnelheid.

Ademsteun, luchtdruk en luchtverplaatsing heb je echter wel nodig bij om het krachten spel rond de lippen compleet te maken. Ademsteun duwt je lippen open, je lipspieren sluiten de lipopening. Dus blazen is wel degenlijk een van de energie bronnen benodigd omgeluid te maken, voor de voortplanting van het geluid is het van weinigt belang.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur