trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstukvraag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 14:16 

Uitproberen en je laten adviseren bij de betere muziekzaken of goede docent ontkom je niet aan.
Advies naar een bepaald merk en maat is nooit weg natuurlijk, maar jij zal er op moeten spelen?
Overgings heb jij het over een Bach 1.5C met kleine letters, deze is toch al niet te vergelijken met een Bach met grote letters.
Mijn Bach 3C met grote letters is groter dan een 1.5C met kleine letters die ik al eens heb bespeeld.
Zou je in jou geval de 1.5C willen verruilen voor een 3C loop je dus ook de kans dat je een nog groter mondstuk krijgt.
Uitproberen dus.
Van der Glas iin Heerenveen s het dichtst bij jou in de buurt die in ieder geval veel op voorraad heeft hoe het met hun kennis over mondstukken is gesteld weet ik niet.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 15:17 

Hoewel ik veel en veel korter speel dan Kermit voel ik mij toch wel capabel hier iets over te zeggen omdat ik de afgelopen 2 jaar eindeloos veel mondstukken in mijn bezit heb gehad en/of geprobeerd heb.
Ik denk dat Theo de beste analyse en het beste advies geeft. Daar wik ik aan toevoegen dat als je enerzijds actief ben in harmonie/fanfare, anderzijds in een popband, dat je met 1 mondsuk niet uitkomt. Zelf ben ik een groot voorstander van wisselen van mondstukken en ik vind dan ook dat mondstukken gereedschappen zijn, ontwikkeld voor een bepaald doel. Eerst even de vraag van Kermit: de kleinere mondstukken van Bach zijn de grotere getallen. Van 1 tot 3, dat zijn de grote, 5 is in het midden en vanaf 7 zijn het de kleinere. Een 10 1/2 of zo meet dan ook een krappe 16 mm dacht ik. Een 1 1/2 van Bach is inderdaad wat groot. Overigens zijn de diameters die Bach zelf geeft nogal discutabel, ze meten nogal vreemd. Overigens hangt "hoe groot een mondstuk voelt" niet alleen af van de diameter maar ook van de alpha-angle, de hoek waarin de cup in het mondstuk valt a.h.w. Je kunt blijkbaar de wat grotere mondstukken wel aan dus je zou kunnen proberen voor de vereniging een Bach 3C (zoek een wat oudere met kleine letters!) en dan voor pop je DW 4x of daarvoor in de plaats een Bach 3E of F of zo.
En dan komt het verhaal van Theo: de rim van die mondstukken kan dan heel verschillend zijn. Daarom is het handiger een merk te kiezen waarbij binnen een bepaalde diameter (b.v. de 3-rim) de rim hetzelfde blijft en alleen de cup verschilt: dus b.v. Curry of Warburton. Bij Curry moet je misschien een kleiner nummertje (uit de standard-serie) nemen, die vallen nogal groot uit, dus b.v een 5BC (prima orkestcup of 5C voor de vereniging en een 5M-cup (heet eigenlijk ZM) of starcup voor het commerciele werk. Of idem uit de 7-serie. Theo heeft meer op met de 600-serie, die ken ik niet, die zijn meen ik meer voor het commerciele werk. Voor Curry's kun je het beste terecht bij de Mouthpiece-express:
http://www.mouthpieceexpress.com/catalog/index.php

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur