trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Curry voor oude Conn cornetten.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Curry voor oude Conn cornetten.
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 13:49 

Blijkens zijn website maakt Mark Curry nu ook cornetmondstukken met de special tapered 2.5" Connshank voor Conn cornetten van voor 1958.
Dat betekent dat alle cornetcups, inclusief de TC, standaard geleverd kunnen worden met die shank.
Scheelt weer een duur setje van Kanstul of het speuren naar vintage Conn mp's op ebay.

http://www.currympc.com/

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 18:52 

Hallo, is het niet veel simpeler om het mondpijpje van de cornet te laten ruimen?? Of precies pas laten maken voor een modern mondstuk??
Dan past elk mondstuk er prima op.
Kun je makkelijker mondstukken uitproberen en tot een goede keuze komen......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 19:18 

Wist je dat de firma Kobo in Maarheeze de shank van een trompetmondstuk kan ombouwen naar een cornetshank ( korte stift) met elke taper die je wenst???
Scheelt je een hoop gedoe naar Amerika..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 20:10 

Ten eerste is dat ruimen niet echt nodig: gewoon een tijdje met de verkeerde taper spelen en het gaat vanzelf passen. Dat gebeurt heel veel en wordt gezien als een serieuze beschadiging van het instrument.
Ten tweede: heel veel vintage Conn cornetten (dit ken ik zowel uit eigen ervaring als van ervarigen van anderen) zijn tamelijk tot bijzonder mondstukgevoelig zowel qua sound als qua speelbaarheid en intonatie. En het zijn nogal aparte shanks die op deze Conns passen. Een Denis Wick is veel korter dan de Connshank. Dat betekent dat als je die afdraait hij dieper komt te vallen en daardoor nog korter wordt met mogelijke gevolgen voor de intonatie. En ik vermoed dat de gangbare shortshankmondstukken, b.v. van Yamaha ook iets korter zullen zijn. Dat betekent dat je een longshankmondstuk zou moeten gaan ombouwen voor de Connreceiver.
Nu heb ik zo'n mondstuk, een professioneel aangepaste Yamaha Canadian R trompetmondstuk maar bij het proces van afzagen en afdraaien is toch iets verloren gegaan qua speelbaarheid en intonatie (het past wel perfekt in de receiver, dat wel).
Zelf vermoed ik dat door het korter maken er iets raars met de backbore, of nog waarschijnlijker, met de hele balans in het mondstuk gebeurd is.
Kortom, dat kan wel maar bergt dit risico in zich.
Ik moet er wel bij zeggen dan mijn DW5B heel redelijk past en ook goed scoort op speelbaarheid en intonatie. Is denk ik een soort secondbest optie: de special backbore die ik heb speelt toch iets natuurlijker (ik bedoel:direkter).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 18:47 

delano schreef:
Dat betekent dat je een longshankmondstuk zou moeten gaan ombouwen voor de Connreceiver.
Nu heb ik zo'n mondstuk, een professioneel aangepaste Yamaha Canadian R trompetmondstuk maar bij het proces van afzagen en afdraaien is toch iets verloren gegaan qua speelbaarheid en intonatie (het past wel perfekt in de receiver, dat wel).
Zelf vermoed ik dat door het korter maken er iets raars met de backbore, of nog waarschijnlijker, met de hele balans in het mondstuk gebeurd is.
Kortom, dat kan wel maar bergt dit risico in zich.

Nou is de BB van die Jamaha ook niet echt standaart (vrij groot). Ook is het randje aan de backbore dunner als bij een normale backbore. Ik weet niet hoe je dan kwa gap en zo uit komt. Het kan heel goed zijn dat je tegen het randje na de receiver aan zit te blazen omdat die BB zo vroeg wijd wordt en zo wijd uit loopt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur