trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk vraag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 18:38 

delano schreef:
Het is soms inderdaad zo dat het er op lijkt dat wie het hoogste kan de grootste heeft. Het meest verbaasd het me dat ook grote jongens (Marsalis, Sandoval enz.) daar aan mee doen. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat Freddie Hubbard daar zijn hele embouchure mee geruineerd heeft. Zelf piep ik ook weleens hoog om te kijken wat ik dan nog haal maar ik weet donders goed dat dat geen realistic range is. Als je die diezelfde noot opschrijft ergens in een etude of zo haal ik hem totaal niet.

Dat zelfs de grote jongens af en toe meedoen aan "hoog" spelen is niet raar.
Die gasten hebben zich helemaal suf gestudeerd op die trompet en dus ook op hoogte...
Persoonlijk zou ik Marsalis en Sandoval niet in één adem noemen als het om hoog spelen gaat.
Allebei geweldige trompettisten, maar Sandoval moet moet het natuurlijk wel hebben van het hoog spelen,
het is zijn handelsmerk en daarom wordt hij gevraagd.
Wynton Marsalis is een heel muzikale jazztrompettist (dat ontbreekt m.i. bij Sandoval)
die af en toe hoog speelt en hard, maar ook laag, en zacht, etc...
Kortom, hij gebruikt alle mogelijkheden van zijn instrument om een (mooie) solo te spelen.
Hubbard heeft zijn embouchure voornamelijk geruïneerd door het te lang doorspelen met blessures,
hetgeen natuurlijk alles te maken had met zijn alcohol en cocaïne verslaving.
Langdurig hoog en hard trompet spelen is zwaar en eist wellicht op den duur zijn tol,
maar als je er zorgvuldig mee omgaat kun je het volgens mij heel lang volhouden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 19:20 

De Ronde Van schreef:
Langdurig hoog en hard trompet spelen is zwaar en eist wellicht op den duur zijn tol,
maar als je er zorgvuldig mee omgaat kun je het volgens mij heel lang volhouden.

Ja, Doc Severinsen en Benny Bailey speelden nog fantastisch tot na hun 80e. En die hebben beiden heel wat hoge noten voor hun kiezen gehad!

Maar ook trompettisten zoals Chuck Findley en Derek Watkins spelen nog steeds fantastisch na meer dan 40 jaar trompetspelen op het hoogste nivo (letterlijk en figuurlijk).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010 02:04 

.. en als je dan een beul neemt, zoals Brian Lynch op z'n Monette B2 (1 1/4C), gaat live vrolijk door tot om en nabij C4 en speelt latin leadpartijen alsof het niets is.

Heeft ook te maken met hoe ontspannen je speelt.
Van Brian weet ik dat hij heeeeel ontspannen speelt.
Op die manier hou je 't ook weer langer vol.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur