Theo van Kampen schreef:
Tijdens mijn mondstuksafari heb ik de duvel en z'n ouwe moer uitgeprobeerd, ook de A&S mondstukken. Die zijn goed maarrrrrrr hebben inderdaad een veel grotere backbore, ik denk dat dat is omdat ze in Duitsland gemaakt zijn en die streven een donkere orkestrale klank na die je met dat soort mondstukken prima kan bereiken op die typische Duitse concerttrompetten met draaiventielen (zijn anders gebouwd, meer als een bugel met z'n korte lead pipe) hebben een kleine boring in combinatie met een grote beker (meer a la Bach 72 i.p.v. Bach 37 beker).
Hier in Nederland spelen we voornamelijk op wat de Duitsers Jazztrompeten noemen en die worden doorgaans met mondstukken bespeeld die een kleinere backbore hebben dan de Duitse mondstukken van A&S, JK, Bruno Tilz en wellicht ook andere mondstukbouwers maar die ken ik niet dus kan ik daar niks over zeggen.
Mijn klank is nu ook wel meer klassiek dan jazzy. Aangezien ik in een bigband speel en qua geluid wel anders zou willen klinken kan ik dan misschien beter de Duitse mondstukken links laten liggen?
Citaat:
Of A&S copiën zijn van Bach Mount Vernon mondstukken of van Vincent Bach Corp. mondstukken weet ik niet, de 3C die ik ooit had is reeds lang verkocht, kan 't dus niet meer voor je nameten, wel weet ik nog van die grote backbore.
Hoe erg is dit al? Niet zo, zeker de A&S mondstukken zijn in vergelijking met andere mondstukbouwers heel goedkoop, je zal je er dus geen buil aan vallen
Wat tof dat je persoonlijk contact hebt gehad met Bruno Tilz!
De grotere backbore is wel een dingetje bij Duitse mondstukken dus.
Bij mijn huidige Gewa zal dat dan ook wel zo zijn neem ik aan?
Citaat:
Je memoreerde tevens een probleem met uithoudingsvermogen en moeite met het hoge register. Het zou zomaar 's kunnen zijn dat je nu aan het ploeteren bent met een voor jou te groot mondstuk; toen ik op kleinere mondstukken ging spelen ging 't bij mij opeens een flink stuk vooruit.
Daarom wil ik graag eens een kleiner mondstuk proberen. De Bach 3C lijkt een goed 'gemiddeld' all-round mondstuk om mee te experimenteren.
Aangezien ik nu gedwongen ben iets anders aan te schaffen en vrije tijd heb leek mij nu een goed moment om een ander mondstuk te proberen.
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat mijn huidige Gewa mondstuk misschien te groot voor mij is. Het is makkelijk om een volg geluid te produceren maar zoals gezegd heb ik moeite in het hoge register en raak ik tijdens een repetitie of optreden ook vermoeid.
Uiteraard zijn beide te verbeteren met meer oefenen maar ook daar zit een limiet aan.
Citaat:
Welnu, als je je hand op de knip wilt houden zou ik lekker een stel A&S mondstukken over laten komen: 3C en vooral 6C, mocht je daar een stuk beter mee uit de voeten kunnen kan je altijd nog 's overwegen om Warburton mondstukken te gaan proberen, die bestaan uit twee delen: Een losse bovenkant met daarin een losse backbore geschroeft, als je dan een voor jou fijne bovenkant gevonden hebt kan je naar hartelust experimenteren met verschillende backbores. Adams heeft die ook liggen, net als Tilz, JK en A&S
Waarom vooral ook de A&S 6C? Omdat die juist aan de kleine kant zit en ik zo kan bepalen of ik misschien nog beter met een mondstuk uit de voeten kan dat kleiner is dan een 3C?
Die Warburtons zijn erg interessant met die variatie mogelijkheden. Ze zijn wel duurder en voor dat geld durf ik ze niet blind online te bestellen.
Maakt het kwa speelbaarheid / geluid nog uit dat het mondstuk modulair is opgebouwd en niet uit 1 stuk bestaat?