trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hulp nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp nodig
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 16:18 

Normaal speel ik op een Yamaha mondstuk 11b4 (Standaard mondstuk) maar merk als beginnende trompetist dat ik eigenlijk behoefte heb aan een groter mondstuk.
Ik ben een keer bij een zaak geweest voor een ander mondstuk en kreeg een bak met mondstukken met de mededeling "kijk maar wat je ligt", maar daar kom ik er echt niet mee. Ik ga op 19 Februari naar Adams om een mondstuk aan te laten meten, maar het probleem is dat ik de Carnaval (5 februari) in moet en dat met dit mondstuk niet kan trekken. Kan iemand mij adviseren over een groot mondstuk (brede rim, is geloof ik, de term) een duwtje in de goede richting kan geven, etc?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 17:42 

Een brede rim is iets heel anders dan een groot mondstuk. Je geeft aan dat je carnaval dreigt niet te trekken op je huidige mondstuk, het lijkt me dat je dan eerder een iets kleiner mondstuk zou moeten proberen; zeker als beginnend trompettist zijn je lipspieren etc. nog niet zo getraind. Kijk eens op de volgende link: mondstukken
Wellicht heb je hier wat aan, dan weet je in ieder geval beter waarnaar je op zoek kunt gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 19:19 

Zou je puur voor de grap ook even de uitkomst van je aanmeting kunnen neerplaatsen hier? Ik neem aan dat het hier Rensink betreft namelijk :) *kuch* Tilz *kuch*

Verder zou ik voor carnaval en niet te groot mondstuk pakken, als je zo snel nog kunt omschakelen uiteraard, daar gaat in het algemeen je uithoudingsvermogen wel wat op vooruit (zij het minimaal met een uitputtingsslag als carnaval :P)

Verder veel succes gewenst met de nooit-aflatende zoektocht van elke blazer :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2005 21:12 

Het op een laatste moment zoeken naar een verlossend mondstuk voor al je problemen loopt meestal slecht af is mijn ervaring.
Je vindt niet gelijk wat je zoekt en wordt daardoor onzeker en langzaam boer je achteruit.
De 11B4 is is te vergelijken met een 7D bach en dus een redelijk klein mondstuk met een iets schollere cup dan de standaard C cup.
Normaal een prima mondstuk voor lang en makkelijk hoog lijkt mij, ( deze 11B4 wordt door Yamaha aanbevolen als geschikt zijnde voor piccolo trompet.)
Tot aan de carnaval zou ik niets veranderen, alleen het uitbereiden van je speeltijd per dag, na een week merk je al duidelijk verschil.
Tip.
Lees ook de reacties op deze site over het aanmeten en overweeg voor jezelf of aanmeten wel iets voor jou is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 07:42 

Als ik je een carnavalstip mag geven:

Je speelt je vaak om twee redenen kapot:

1 Je hoort jezelf niet

2 Je wilt veel te hard spelen

De oplossingen (zoals ik het aanpak):

1 Begin nu!!! al te oefenen met gehoorbescherming. Dit lijkt flauwekul maar je went nu al aan het feit dat je jezelf niet zo goed hoort, ben minder geneigd om hard te gaan spelen om dat je nu van contact geluid gebruik gaat maken. Dat is dus niet het geluid wat via de buitenkant je oor in gaat maar via de binnenkant dmv trillingen doordat je trompet contact maakt met je "lichaam"

2 Begin de dag, avond met rustig/zachter te spelen: Je wordt in het begin minder moe.
Vervolgens blijf je zachter spelen halverwege de dag/avond: Je wordt halverwege een beetje moe
Vervolgens hou je je de rest van de avond ook nog wat in en ben je weer een beetje meer moe: Maar nog niet zo moe als de rest van die genen die zich helemaal gegeven hebben dus kom je aan het einde overal boven uit.

Maargoed, meer heb je aan tip 1 omdat dat volgens mij het meeste oplost. Zelf gebruik ik van de gele gehoorbeschermings schuimpjes uit de bouw. En deze gebruik ik ook tijdens carnaval, meestal doe ik er eentje in, geen twee.

Wat betreft het mondstuk: Ga voor carnaval niet meer wisselen. Zeker niet nu je op een 14b4 speelt wat daar is niet mis mee. (Anders gaf Yamaha wel een 15c4 bij je instrument)

En nog een algemene tip: beheers je met drinken en spelen!! Van veel drinken kunnen je spieren slap worden en thuios hou je indruk maken door hoge noten of hard te willen spelen ook maar even vol, heeft niet met carnaval te maken :wink:

Succes!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 08:02 

Hey Jaws,

Bedankt voor de tips, dit gaat me echt verder helpen!

Profiel  

Berichttitel: 11B4
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 12:34 

Zeg rvoers, met dat mondstuk van jouw is niks mis, waarom zo nodig een groter mondstuk? Ik heb zelf jaren op 1 3/4 C en 3 C Vincent Bach Corp. gespeeld en twee jaar terug op aanraden van een maat van me een tijdje 11B4 geprobeerd. Na een tijdje oefenen had ik op die Yamaha net zo'n vette sound als op de Vincenten, alleen ging alles een stuk makkelijker! Exit Vincent Augurk.
Tsja, de uitroep: "Bigger is Better" vind ik meer iets voor Harley-Davidson rijders dan voor trompettisten met een realistische instelling. Lees ook het intervieuw met Jens Lindeman op deze site maar eens door. Voorts heeft dhr. Jaws het gelijk aan zijn kant, zeker wat bierzuipen aangaat!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur