Als ik je een carnavalstip mag geven:
Je speelt je vaak om twee redenen kapot:
1 Je hoort jezelf niet
2 Je wilt veel te hard spelen
De oplossingen (zoals ik het aanpak):
1 Begin nu!!! al te oefenen met gehoorbescherming. Dit lijkt flauwekul maar je went nu al aan het feit dat je jezelf niet zo goed hoort, ben minder geneigd om hard te gaan spelen om dat je nu van contact geluid gebruik gaat maken. Dat is dus niet het geluid wat via de buitenkant je oor in gaat maar via de binnenkant dmv trillingen doordat je trompet contact maakt met je "lichaam"
2 Begin de dag, avond met rustig/zachter te spelen: Je wordt in het begin minder moe.
Vervolgens blijf je zachter spelen halverwege de dag/avond: Je wordt halverwege een beetje moe
Vervolgens hou je je de rest van de avond ook nog wat in en ben je weer een beetje meer moe: Maar nog niet zo moe als de rest van die genen die zich helemaal gegeven hebben dus kom je aan het einde overal boven uit.
Maargoed, meer heb je aan tip 1 omdat dat volgens mij het meeste oplost. Zelf gebruik ik van de gele gehoorbeschermings schuimpjes uit de bouw. En deze gebruik ik ook tijdens carnaval, meestal doe ik er eentje in, geen twee.
Wat betreft het mondstuk: Ga voor carnaval niet meer wisselen. Zeker niet nu je op een 14b4 speelt wat daar is niet mis mee. (Anders gaf Yamaha wel een 15c4 bij je instrument)
En nog een algemene tip: beheers je met drinken en spelen!! Van veel drinken kunnen je spieren slap worden en thuios hou je indruk maken door hoge noten of hard te willen spelen ook maar even vol, heeft niet met carnaval te maken
Succes!!