diederik schreef:
.....De Schantl.....Hans Gansch heeft het min of meer aangeslingerd.....
Specifieke Cylinder Trompet mondstukken:
-Gansch speelt volgens mij op een Yamaha 16E4. Yamaha maakt slechts twee (uitstekende!) mondstukken voor cylinder trompetten: de 15E4 en de 16E4. Helaas (voor mij) niet groter. Vreemd, maar waar: hoewel het een kleiner mondstuk is, heeft de 15E4 een grotere backbore en gat dan de 16E4.
-Zeer de moeite waard zijn de Josef Klier "Kölner Form" mondstukken (van de 207 serie*). Deze kleine serie van slechts 4 speciale exemplaren zijn écht uitstekend, maar de rand kan wat te breed en te rond zijn (kenmerk van Kölner mondstukken) voor sommige spelers, wat de flexibiliteit niet altijd ten goede komt. De klank is echter heel mooi, de aanzet mild en..... ze zijn goedkoop (33euro geloof ik). *Deze mondstukken vallen vreemd genoeg iets kleiner uit dan de vergelijkingslijsten aangeven.
-Momo (niet die van de rally sturen...) wordt vooral in Oostenrijk veel gebruikt, maar is erg duur. Heb ik zelf nog niet gespeeld, maar verwacht een setje op proef. Prijzen rond de 225€, maar of ze dat waard zijn.....
-Toschi, heel goede Yamaha achtige mondstukken met op Yamaha lijkende nummering, maar de Toschi 16E4 komt mij duidelijk groter over dan de gelijk genummerde Yamaha. Duurder (rond de 160€), maar meer keus dan Yamaha en iets meer massa. Soms lastig aan te komen.
-Breslmaier, dé grootmeester als we het over cylinder mondstukken hebben. Heeft slechts één groot nadeel: de keus is zó overweldigend, dat het vrijwel onmogelijk is iets "blind" te bestellen. Zelfs na uitvoerig testen is het niet ondenkbaar dat je al rap door de bomen 't bos niet meer ziet. Ook de nummering komt mij niet altijd even logisch over. Maar als je er eentje gevonden hebt, dan is het moeilijk te verbeteren. De "orginele" Breslmaier G rand is voor mij onmogelijk om op te spelen (lijkt een beetje op Bush), maar ze hebben veel meer randen.....
Wat speel ikzelf op mijn Cylinders?
-Op mijn Schagerls meestal een gemodificeerde Bach 1B (sterk uitgeboord en iets kortere stift) of soms een Schilke 20C4d (geen standaard maat).
-De extreem warm klinkende JK 207-4 gebruik ik op een kleinere orginele Windisch trompet (Dresdener Heckel model). Het mondstuk compenseert hier perfect de compacte klank van deze trompet. Op een van huis uit al erg donker klinkende trompet (Ganter G3a of G7a bv.) werkt dit mondstuk niet.
-Mijn tweede trompettist gebruikt een Schilke 18D3d voor z'n Duitse toeters (hij speelt Schilke 18 op de gewone ventiel trompetten, ikzelf Bach 1B-22/24).
Echte algemene aanraders voor als je normaal gesproken zo rond de Bach anderhalf C, of één-en-een-kwart C zit en op cylinder trompetten wilt gaan spelen: de Yamaha 16E4 (vrij platte rand) en de JK 207-4 Kölner Form (vrij brede rand). Beide mondstukken zijn fantastische, èchte draaiventiel exemplaren en niet duur. Later kun je wat specifieker gaan zoeken.
Resumerend:
-Gebruik voor Duitse toeters mondstukken met een diepere cup, grotere backbore en een véél groter gat. Soms wordt een licht "V" gevormde cup gebruikt. Dit alles komt de klank kleur/flexibiliteit en vooral ook de intonatie zeer ten goede. Op je "gewone" mondstuk gaat 't ook, maar je haalt niet 't onderste uit de kan (van het instrument) en zult vaak te hard moeten werken vanwege de veel te grote totale mondstuk/instrument weerstand.
-Megatone of andere zwaardere mondstukken werken niet of slecht op cylinder trompetten.
-Belangrijk: een mondstuk dat goed werkt op één bepaald cylinder instrument, kan een draak zijn op een ander. Hier is niet alleen de speler belangrijk, maar is de (cylinder-) trompet ook een heel belangrijke faktor!!! Dus goed uitproberen met het instrument waar het voor bedoeld is, als je ècht veel gaat draai-ventielen.
-Een voor mij persoonlijk testje is de "hoge" B (bv. het begin van Mahler 6 op C trompet). Zit die er goed en stevig op, dan klopt meestal de mondstuk/cylinder-trompet combinatie. Deze noot is doorgaans nogal weerbarstig en kraak- en kiks gevoelig op Duitse trompetten.
Veel succes,
Maarten.