Citaat:
De maximale mondstukgrootte als rivaliserend statussymbool (als je niet op het grootste mondstuk speelt, dan tel je niet mee) is zeer risicovol.
Dát is me ook al eens opgevallen! Hier slaat Rensink toch effe de spijker op de kop en niet alleen hiermee, lees verder:
Citaat:
Ga eens na hoe een gemiddelde muzikant aan zijn/haar mondstuk komt. Dit is meer een loterij dan een gefundeerde aanpak. Je krijgt een standaard fabrieksmondstuk meegeleverd. Maar een algemeen model voor iedereen is een utopie. Een gemiddeld maatje leidt tot middelmatig spel. Een artiestenmodel is ook niet geschikt voor algemeen gebruik Kiezen uit een restant voorraad courante modellen is ook een loterij. Het gebruikelijke giswerk vanuit de schoenendoos of de grijpvoorraad vanuit het winkelschap of de internetleverancier idem. De verstrekking door muziekverenigingen is meestal willekeurig. Leerlingen krijgen een afdankertje uit de verzamelbak.
Ik krijg opeens een deja-vu! Zo ging het bij ons op de fanfare precies zo, maar dan spreek ik wel over ruim 30 jaar terug. Is er dan niets veranderd?? Ik ben diep onder de indruk van het c.v. van Rensink maar als ik de div. topics alhier erop teruglees bekruipt mij het gevoel dat het toch niet zo werkt zoals Rensink het zelf beschrijft. Stel dat 80% van de inzenders van topics uit z'n nek zit te lullen dan nog zou ik met de nodige scepsis mij een mondstuk laten aanmeten door dhr. Rensink. Een veeg teken vind ik zijn merkgebondenheid. Denis Wick en Bruno Tilz zijn wat mijn eigen ervaringen betreft toch wel uitersten en zeker de lage getallen van de mondstukken van zijn Bruno Tilz aanmetingen ondergraven zijn eigen quote die ik geheel boven aan dit stukje heb geciteerd!!
Ik vind zeker dat amateurs en natuurlijk ook gevorderden en beroeps gebaat zijn bij een goed advies wat betreft het mondstuk van het instrument dat zij (proberen) te bespelen, maar ik neig toch meer naar het advies van Jens Lindemann dat je kan vinden bij het kopje "Intervieuws" bij de startpagina van Trompet.nl