trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugelmondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008 10:16 

dus als ik het allemaal goed begrijp is er voor de liefhebbers van een mooie warme donkere bugelklank,die nu op een DW spelen,, als enige het alternatief Tilz en Oakes?En zo ja welke modellen hebben we het dan over?

Welke tilz is dan vergelijkbaar met een DW4F? en hebben de tilz mondstukken een V cup en hoe is het met het uithoudingsvermogen t.o.v. DW?

Op dit moment speel ik op de Yamaha 14f4 GP, en het speelcomfort is fijn,makkelijk in de hoogte en de klank is aangenaam warm, maar mist toch net die donkerte van de DW mondstukken. Ik zou het liefst de klank houden van de DW4F, alleen sla ik sneller dicht,en vind ik de rand niet comfortabel. De RW modellen heb ik nog nooit geprobeerd, ben ik wel benieuwd naar,misschien dat ik dan toch zou uitkomen op een DW4F RW of een DW 3F RW of een Bruno Tilz.......?????

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008 15:00 

Flip Oakes heeft per cup diameter één cupdiepte, boring en schachtboring ("backbore") beschikbaar, dus de keus is simpel: gewenste diameter en schacht opgeven, USD 85 overmaken en 10 dagen later heb je je mondstuk.
De randen zijn oude Bach-vormen zoals die ook door Curry worden toegepast (Curry maakt de Oakes mondstukken), de cups zijn minstens even diep als die van Wick en de boring is iets groter.
Ik gebruik de FO 10.5, ongeveer een Wick 5 maat. Ik vermoed dat een FO 5 of 3 ongeveer oevereenkomt met de DW 4. Ik heb ook een 7 en die is ietsje kleiner dan een DW 4.
Als je Flip mailt zal hij je dat ongetwijfeld toelichten.

De Tilz modellen vergelijkbaar met Wick zijn de modellen 210-F22/23 en 210-F42/43. De *3 randen zijn Bach-achtig, de *2 randen zwemen meer naar Schilke/Yamaha.
De 2F Millenium modellen die Tilz voor Hanssen maakt zijn hetzelfde, alleen zijn ze vermomd als Wicks.
Cupdiepte, boring en schachtboring zijn practisch identiek met die van Wick.

Hopelijk helpt dit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008 16:00 

Ik heb een FO nr. 2; geweldige badkuip, maar na een half uurtje krijg ik er niet veel meer uit. Wel jarenlang op gespeeld toen ik ergens derde bugel invulde: huge sound.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2008 18:24 

vanmiddag maar weer eens ff overgeschakeld naar mijn DW 4F,en daar heb ik toch de mooiste klank op .Toch maar eens een DW 4RW proberen of een tilz kijken of het echt zo veel scheelt ..

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 02:12 

flugelfrank schreef:
dus als ik het allemaal goed begrijp is er voor de liefhebbers van een mooie warme donkere bugelklank,die nu op een DW spelen,, als enige het alternatief Tilz en Oakes?

Nee, zoals UUNK al schreef, Bob Reeves, ik speel met veel plezier op een 43, prima mondstuk,
en met een goed Bach mondstuk is toch ook niet zoveel mis?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 12:29 

Bob Reeves bugelmondstukken ken ik niet, maar ik heb nog geen bachmondstuk gespeeld dat in de buurt komt van de toch wel heel typische Denis Wick-klank. Ik vind ook dat er voor een naar mijn smaak mooie bugelklank nauwelijks alternatieven zijn voor Denis Wick. Maar mijn smaak is wel een extreem donker bugelgeluid dat niks met trompetklank te maken heeft.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 12:45 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Bob Reeves bugelmondstukken ken ik niet, maar ik heb nog geen bachmondstuk gespeeld dat in de buurt komt van de toch wel heel typische Denis Wick-klank. Ik vind ook dat er voor een naar mijn smaak mooie bugelklank nauwelijks alternatieven zijn voor Denis Wick. Maar mijn smaak is wel een extreem donker bugelgeluid dat niks met trompetklank te maken heeft.

Ik heb lang op een Warburton bugelmondstuk gespeeld,
ik speel nu al zo'n 2 jaar op een Reeves (net als op trompet) en ben daar heel
tevreden over. Ik houd ook van een donkere sound en dat gaat mij op die reevesmondstukken goed af.
Maar vergeet niet dat we zelf toch veruit de grootste invloed hebben op de sound,
er bestaan geen mondstukken en trompetten/bugels die je doen klinken als Hubbard
of Clark Terry...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008 13:37 

Nee dat is waar, maar ik ervaar wel een groot verschil in klank tussen Denis Wick en niet-Denis Wick. Ik kan het niet uitleggen, maar voor mij is er gewoon (nog) geen alternatief qua geluid. Ze wijken ook in ontwerp nogal af van wat doorgaans gangbaar is: ze zijn flink korter dan andere merken en hebben een gigantische throat. De hoogte is dan ook echt problematisch op de meeste Wicks, maar in het hoge register kom ik op bugel toch nooit.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur