trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschillende mondstukken bij verschillende instrumenten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 18:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 08:19 

nee Bugel 8O Ik las dat je schijnbaar voor Bes en C trompet geen verschillend Monette mondstuk nodig hebt, dus ik dacht dan past zo'n (semie) lead mondstuk ook wel op de Bugel.
:?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 08:35 

HanZsizzle schreef:
nee Bugel 8O Ik las dat je schijnbaar voor Bes en C trompet geen verschillend Monette mondstuk nodig hebt, dus ik dacht dan past zo'n (semie) lead mondstuk ook wel op de Bugel.
:?

Als je dat geblaat van Monette toch niet gelooft dan had je misschien beter een Kanstul-kopie kunnen kopen/bestellen, had je nog geld over gehad voor Kanstul kopie FL(ugel) mondstuk, gaat je bugel een stuk beter van klinken.... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 08:57 

Meerdere mondstukken? Ik kreeg laatst het advies dat vooral niet te doen, met het zeer logisch klinkende argument dat elk mondstuk weer andere spieren traint. En dan verdwijnt wat je aan specifieks hebt ontwikkeld/getraind - je embouchure gaat eraan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 09:17 
Moderator

Tjeerd schreef:
En dan verdwijnt wat je aan specifieks hebt ontwikkeld/getraind - je embouchure gaat eraan.

Ohja??

Nou ik speel op minstens 4 mondstukken, door elkaar heen.

In de Kapel op iets anders dan in symfonie verband, en op piccolo uiteraard weer iets anders. En soms vind ik het fijn om iets kleiner te spelen. Maar ik heb eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van mijn embouchure die eraan gaat...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 10:45 

Citaat:
Als je dat geblaat van Monette toch niet gelooft dan had je misschien beter een Kanstul-kopie kunnen kopen/bestellen, had je nog geld over gehad voor Kanstul kopie FL(ugel) mondstuk, gaat je bugel een stuk beter van klinken....

was ook een mogelijkheid. maar daar zit levertijd op. Toeval wilde dat een collega over paar weken hier komt en die neemt hem mee. Dus dat spaart lekker wat import en verzendkosten. Ik weet trouwens niet of ik dat "geblaat" van Monette wel of niet moet geloven, maar de paar mondstukken waarop ik gespeeld heb vind ik wel heel super. Ik had een goede kopie B6L (OBRAC Valencia), maar hier was de rand niet identiek aan de B6. De nieuwe B6LD S1 heeft is dat wel (en is een fractie dieper). Maar die spanjaarden hebben alleen de wat oudere modellen.

Voor een goed flugel mondstuk houd ik me nog aangeboden. Ik heb twee Monetten (of monnettes :? )geprobeerd, Ook weer heel zuiver (hoe doen ze dat!) maar iets te ondiep, en daardoor te helder voor mijn B1. Laatst een 14F4 GP geprobeerd maar die ging vreemd genoeg helemaal dichtzitten, dus voorlopig maar weer op de Tilz verder.
Wacht wel tot Hub wat ontwikkeld heeft. Dat zal vast wel mooi spul worden.

Wat een gezwam, wat ik dus eigenlijk zeggen wilde is dat ik ook geen problemen heb met verschillende mondstukken (Tilz cup is 17 mm, de monettes 16,5) maar je moet ze wel regelmatig beide bespelen, anders gaat bij mij de sound wel weg.
Zo nu weer werken..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 12:14 

HanZsizzle schreef:
Ik weet trouwens niet of ik dat "geblaat" van Monette wel of niet moet geloven, ...

..ik zou zeggen, gun hem het voordeel van de twijfel. :wink:

Dit is overigens wat Monette zegt over zijn eigen mondstukken op de vraag:
Q. Can I use a Monette Bb trumpet mouthpiece on C trumpet?

A. We strongly discourage this. Using a Monette Bb trumpet mouthpiece on C trumpet will make your sound dark and cloudy because it will play "low on the pitch." The response and intonation will suffer, and you will also notice the octaves will be compressed. Conversely, using a C trumpet mouthpiece on Bb trumpet is also not recommended. It will make your sound bright and thin, placing you "high on the pitch" in most registers, and also make the octaves "wide."

... ik denk dat Monette het heus wel zelf getest heeft als ie het heeft over"intonation suffer" of "bright and thin". En als hij denkt dat je beter klinkt op verschillende mondstukken dan is dat zijn mening... en niet meteen onzin... denk ik..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 16:34 

Tjeerd schreef:
Meerdere mondstukken? Ik kreeg laatst het advies dat vooral niet te doen, met het zeer logisch klinkende argument dat elk mondstuk weer andere spieren traint. En dan verdwijnt wat je aan specifieks hebt ontwikkeld/getraind - je embouchure gaat eraan.

Ik kan me niet voorstellen dat ik alles op een mondstuk zou moeten doen, van combo tot lead/screamtrompet. Ik vind bovenstaand argument niet veel hout snijden zolang je de randjes maar een beetje hetzelfde houdt.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 20:12 

Misschien kreeg ik dat advies wel omdat ik (weer) een beginner ben? (Eerst maar eens behoorlijk leren spelen.) In ieder geval lijkt het mij fysiologisch geen onzin, en ik was in een keer van het idee af dat ik voor elk stuk uit drie, vier mondstukken zou moeten kunnen kiezen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur