Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
jan drost
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2008 21:56 |
|
|
|
hmmm, ik dacht dat mijn bach 1 1/4 zo'n beetje het ideale eindstation was. Maar als ik het goed lees allemaal, dan zou het slim kunnen zijn om toch ook eens een Monette of Reeves (of andere) te gaan proberen? Ik speel geen jazz/popp, maar simpel (nou ja) fanfarewerk in harmonie en klassiek spul bij orgel - en allemaal als amateur dus denk nou niet dat... nou ja, terug naar mijn vraag: ook voor zo'n amateur die hoge eisen aan zichzelf stelt zou zo'n ander dan Bachmondstuk iets kunnen toevoegen?
_________________ als ik als trompet geboren was zou ik het wel weten...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2008 22:05 |
|
|
jan drost schreef: hmmm, ik dacht dat mijn bach 1 1/4 zo'n beetje het ideale eindstation was. Maar als ik het goed lees allemaal, dan zou het slim kunnen zijn om toch ook eens een Monette of Reeves (of andere) te gaan proberen? Ik speel geen jazz/popp, maar simpel (nou ja) fanfarewerk in harmonie en klassiek spul bij orgel - en allemaal als amateur dus denk nou niet dat... nou ja, terug naar mijn vraag: ook voor zo'n amateur die hoge eisen aan zichzelf stelt zou zo'n ander dan Bachmondstuk iets kunnen toevoegen?
Maar zeker kan dat. Alleen, je moet je niet in de luren laten leggen door allemaal hallelujah verhalen. Gewoon eens wat gaan grasduinen in winkels als Pfeiffer, Brassimport, Adams etc.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2008 22:10 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
jan drost schreef: hmmm, ik dacht dat mijn bach 1 1/4 zo'n beetje het ideale eindstation was. Maar als ik het goed lees allemaal, dan zou het slim kunnen zijn om toch ook eens een Monette of Reeves (of andere) te gaan proberen?
Als je het Bachmondstuk waarop je nu speelt ervaart als ideaal eindstation,
zou ik niet op zoek gaan naar een ander mondstuk, als het voor JOU werkt is het goed,
en wat kan jou het schelen op welk materiaal een ander speelt?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2008 06:57 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
De Ronde Van schreef: Ruli schreef: De Ronde Van schreef: ... ...waar reageer je precies op? Ehhh, op in tune spelen dacht ik 
In tune spelen oftewel stemmend spelen is vlgs mij niet waar Monette een punt mee maakt in het filmpje. Hij legt uit dat hij instrumenten maakt waarop je alle noten "recht" kan aanspelen zonder dat bij te hoeven sturen met je embouchure. Hij legt dat grafisch uit met dat trappetje waarop je kan zien dat op dat andere merk mondstuk de lage C omlaag moet worden "gedrukt", de midden C recht aangespeeld kan worden en de hoge C iets opgedrukt moet worden om hem in de kern te kunnen spelen.
En onderstaand trappetje laat het Pitch Center verhaal zien, alle noten zouden nu recht in de kern geraakt worden.
Wij merken niet meer dat we de noten bij moeten sturen omdat we dat zo aangeleerd hebben. Met het gebruik van Monette mondstukken wordt daarom ook een acclimatiseringsperiode genoemd van enkele weken... en bij mij duurde dat nog wat langer. UIteindelijk zou het resultaat moeten zijn dat je met minder moeite in tune moeten kunnen spelen. En de een merkt dat, en de ander niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2008 07:09 |
|
|
|
Ja, maar ik wil dus weten, ligt dat aan het mondstuk, of het instrument.
Want zowel Erik Veldkamp als ik hebben dus blijkbaar de ervaring dat je met een gewoon mondstuk ook stemmend kan spelen, zonder dat dit extra moeite kost. ( Ten minste als ik Erik Veldkamps woorden correct interpreteer ).
Of ligt het eraan dat wij gewoon goed ontwikkelde oren hebben en ons daarnaar voegen.
Overigens: heel mooi zo'n pitch centre verhaal, maar wat heb je eraan als je toch in een sectie zit waarin dat helemaal geen nut heeft, omdat je je moet aanpassen?
Stemmend spelen heeft niet zoveel te betekenen als jij de enige bent die zuiver is, en de rest niet. Want vals is het dan toch....
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Jens
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2008 08:52 |
|
Geregistreerd: 16 feb 2004 12:25 Berichten: 243 Woonplaats: Leiden
|
|
Misschien begrijp ik het niet, maar als je met een reeves net iets lager stemt dan met de monette bijvoorbeeld, en je duwt de stempomp wat in, speel je dan niet net zo makkelijk in tune als met dat pitch center verhaal? Lijkt me ook iets goedkoper...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HanZsizzle
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2008 10:00 |
|
|
Citaat: Wij merken niet meer dat we de noten bij moeten sturen omdat we dat zo aangeleerd hebben. Met het gebruik van Monette mondstukken wordt daarom ook een acclimatiseringsperiode genoemd van enkele weken... en bij mij duurde dat nog wat langer. UIteindelijk zou het resultaat moeten zijn dat jemet minder moeite in tune moeten kunnen spelen. En de een merkt dat, en de ander niet.
Ik als amateur merkte het dus wel. In die zin dat ik nu veel minder hoef te werken om stemmend te spelen. Maar dit hoeft niet persé bij Monette het geval zijn. Voorheen speelde ik op Bugel op een Bruno Tilz. De D2 (de middelste zeg maar) was altijd vreselijk laag. Nu ik op een Kanstul speel hoef ik bijna niets meer te doen. Erik schrijft dat een mondstuk moet "kloppen" daar ben ik sinds een jaar ook achter.
Op trompet speel ik Monette, en nog nooit heb ik zo lekker gespeeld. "duur" vind ik dan ook een relatief begrip. Ok, in vergelijk met andere goede mondstukken is er wel een verschil, maar wat is een paar honderd euro als je veel relaxter speelt.
Leuk topic trouwens!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2008 11:54 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
camel schreef: ....Overigens: heel mooi zo'n pitch centre verhaal, maar wat heb je eraan als je toch in een sectie zit waarin dat helemaal geen nut heeft, omdat je je moet aanpassen?
Stemmend spelen heeft niet zoveel te betekenen als jij de enige bent die zuiver is, en de rest niet. Want vals is het dan toch....
Ik ga er voor het gemak van uit dat iedereen stemmend speelt. Monette zegt alleen dat je op een ander merk meer moet compenseren(want anders speel je vlgs het trappetje bij de lage C te laag en de hoge C te hoog) en dat je door te compenseren(dat doen we onbewust) spanningen in je lijf hebt die eigenlijk niet nodig zijn.
Die "spanning" kan je zelf "beleven" als je de truck met de stempomp doet. Dan merk je dat je de hoge C opdrijft... bij die vent in het filmpje en mij tenminste...
PS. leuk dat je zo rustig reageert. 
|
|
| Omhoog |
|
 |