trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te groot mondstuk/backbore?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 20:51 

Ja studeren en zoveel mogelijk speeluren maken doet wonderen.
Vaak is het zo als er zich een probleem voor doet een zoektocht wordt gestart, naar de beste trompet met het beste mondstuk waar alles op lukt
Dit kost veel geld en tijd en levert veelal frustatie's na verloop van tijd.
Je krijgt dan het idee dat nog niet het juiste mondstuk of trompet is aangeschaft, veelal wordt de zoektocht dan vervolgt.
Met studeren en een goede begeleiding kom je veelal verder dan door de portomonee te trekken.
Ik heb het ook maar uit ervaring, heb meer dan 1 trompet en meer dan 10 mondstukken.

Citaat:
Volgens mijn docent kon 't mondstuk ook wel eens een beetje helpen en oefening uiteraard. Ik speel normaal nu op een Arnolds & Sons 1/1/4 C, en misschien was dat wel een beetje groot en zou dat het probleem zijn. Nu heb ik een Yamaha 14C4 GP te leen en op zich bevalt het me wel, gaan de hoge noten wat makkelijker, maar echt hoog kom ik er nou ook weer niet op....

Ik wil mezelf niet tegen spreken maar de door jou genoemde mondstukken zijn niet zo gelukkig gekozen.
De A&S is een grote joekel en je moet van de rand houden, ik heb hem ook maar kan er niks mee.
De Yamaha is wat kleiner maar heeft wel een grote backbore en is een model met een zware cup.
Je zou eens een standaard model 3C of 5C Bach, JK of i.d.kunnen nemen

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 07:41 

Ben op 5C JK begonnen, maar dat was 'm echt niet. Heb deze laatst nog eens teruggepakt, maar dat blaast echt niet lekker.

Verder heb ik zelf hier nog een Bach 7C liggen (erfstuk), maar daar heb ik 't idee dat helemaal alle lucht er langs gaat...

De A&S speelt lekker, maar is waarschijnlijk te groot. Omdat ik A te veel moeite zou hebben met de hoge noten en omdat die desbetreffende noten vals zijn. Bovendien bij lange noten van ongeveer 30 sec. krijg ik een bijtoon op een gegeven moment. Op deze Yamaha krijg ik ze al wel wat makkelijker en zuiverder, maar de hoogte in gaat echt nog niet. Maar het zal een kwesite van oefening en de juiste techniek zijn.

Het is alleen frustrerend dat ik keihard studeer en dat die hoogte maar niet lukt. En daarom dacht mijn docent dat we het eens in de mondstukken hoek moesten gaan zoeken. Maar hij zou de volgende keer ook echt wat oefeningen meenemen voor de hoogte, en daar heb ik eigenlijk weinig nog mee gedaan tot nu toe.

Dit jaar ben ik voor 't eerst echt bezig met techniek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 13:47 

saniejjj schreef:
Ben op 5C JK begonnen, maar dat was 'm echt niet. Heb deze laatst nog eens teruggepakt, maar dat blaast echt niet lekker.

Verder heb ik zelf hier nog een Bach 7C liggen (erfstuk), maar daar heb ik 't idee dat helemaal alle lucht er langs gaat...

De A&S speelt lekker, maar is waarschijnlijk te groot. Omdat ik A te veel moeite zou hebben met de hoge noten en omdat die desbetreffende noten vals zijn. Bovendien bij lange noten van ongeveer 30 sec. krijg ik een bijtoon op een gegeven moment. Op deze Yamaha krijg ik ze al wel wat makkelijker en zuiverder, maar de hoogte in gaat echt nog niet. Maar het zal een kwesite van oefening en de juiste techniek zijn.

Het is alleen frustrerend dat ik keihard studeer en dat die hoogte maar niet lukt. En daarom dacht mijn docent dat we het eens in de mondstukken hoek moesten gaan zoeken. Maar hij zou de volgende keer ook echt wat oefeningen meenemen voor de hoogte, en daar heb ik eigenlijk weinig nog mee gedaan tot nu toe.

Lange noten van 30 seconden? dan ben je goed bezig, tenminste als dat op normaal volume gebeurt.. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 14:09 

saniejjj schreef:
Momenteel komt er een redelijk mooi G2 uit, maar daarboven hebben we het er maar niet over. De A3 kan ik ook nog wel "spelen" al is het vals en daarboven kan ik 't er soms uit fiepen.

Je bedoelt dus de A2.

saniejjj schreef:

Ik herken het, maak je geen zorgen. Ik kwam na 4 jaar veel en hard studeren maar niet de hoogte in. Die A2 bleef maar een barriere. De hoogte komt vanzelf. Gewoon door blijven studeren en probeer jezelf er niet blind op te staren.

Profiel  

Berichttitel: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 15:03 

Ik denk eigenlijk dat trompetvos wel een beetje gelijk heeft. De Yammie 14C4-GP heeft een keteldiameter van 16,88 mm, de Bach11/4 C meet liefst 17,00 mm, ik vermoed dat de A&s-copie daarvan nog iets groter is. (ik heb zelf een 3C liggen van A&s die [veel] groter is dan de Bach 3C).
Dit zijn denk ik zo ongeveer de grootste trompetmondstukken waar regulier op gespeeld wordt. En dan alleen nog na jaren, veelal klassieke, studie.
Het is de vraag of je zowiezo wel op zo'n groot mondstuk kunt spelen, lees de site van Stork maar eens door en dan met name de m.p.doctor. Bovendien zijn deze mondstukken niet echt voor hoogblazen ontworpen. Als beginner zijn ze erg lastig te hanteren. Nu kan iedereen wel studeren, studeren roepen, maar je loopt de kans met deze grote mondstukken alleen maar achteruit te gaan en dat is zeer demotiverend zo niet frustrerend. De mondstukken van Bach zijn relatief klein, een 7C heeft een innerdiameter van 16,20, een 5C 16,25 en 3C 16,30 mm. De verschillen zijn uiterst gering. Redenen voor Jim Donaldson van the trumpetgearhead om de 3C van Bach volkomen te diskwalificeren. Toch is het een uitstekend studiemondstuk, vreemd genoeg wat ondieper dan de 7C maar zeer flexibel spelend. De 5C ken ik niet maar lijkt me ook niet verkeerd. De 7C van Bach is eigenlijk een heel goed mondstuk, redelijk diep met een goed geluid. De lucht die je er langs blaast? Dat gaat wel weer over als je er een tijdje op blaast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 15:58 

Jens schreef:
saniejjj schreef:
Momenteel komt er een redelijk mooi G2 uit, maar daarboven hebben we het er maar niet over. De A3 kan ik ook nog wel "spelen" al is het vals en daarboven kan ik 't er soms uit fiepen.

Je bedoelt dus de A2.

Euhh ja uiteraard...sorry :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 16:10 

Ik ben erachter gekomen dat je hoe dan ook moet studeren. Ook op een kleiner mondstuk.

Ben van 1 1/4C ( GR equivalent: 66,9LB 2.8 ) naar een wat ondiepe 3C gegaan ( GR equivalent 3M ) overgestapt. Toch moet ik ook hier werken om de hoogte bij te houden.

Voor het werk in de bak en defensie bleek dit mondstuk toch net even effectiever te zijn dan die grote container. Van zelf zal het nooit gaan, hooguit wat comfortabeler. Zolang je maar blijft werken.

Welk mondstuk je zou moeten nemen? Ik ga me niet wagen aan een uitspraak. Ik zie boven me ontzettend veel merken en maten rondslingeren. Het handigste is toch met je docent overleggen. Die kent je, en weet wat je nodig hebt. Als het goed is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 16:45 

camel schreef:

Welk mondstuk je zou moeten nemen? Ik ga me niet wagen aan een uitspraak. Ik zie boven me ontzettend veel merken en maten rondslingeren. Het handigste is toch met je docent overleggen. Die kent je, en weet wat je nodig hebt. Als het goed is.

Er zijn grof gezegd een paar dingen die je kan aanhouden: een mondstuk moet lekker op je bek aanvoelen, je lucht controle geven en goed bij je klinken/jou goed laten klinken (en daaraan gerelateerd: passen bij het soort muziek dat je maakt). Bij de eerste 2 kan een docent je niet helpen, dat voel je zelf.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur