trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: alles is toch zo?
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 12:59 

Heb ik nog iets toe te voegen. De e" bij de combinatie GR 66 QM met mijn huidige toeter samen met een bandje met gitaar en tenor saxofoon is werkelijk adembenemend vals. Daarentengen in een ander bandje met twee trompetten en gitaar etc. heb ik daar geen enkele last van.
Trompet en mondstuk zijn hetzelfde en toch is het "probleem" zonder moeite opgelost.
De pitch centre blijkt dus in beide situaties ergens anders te liggen, want in det eerste geval moet ik de e" een heel eind opdrijven en in het tweede geval hoef ik niks extra's te doen om toch te stemmen met de rest.

Stemmend spelen doe je welliswaar met je oren, maar blijkt ook afhankelijk van de situatie ter plaatse te zijn.

Overigens stem ik nooit voor een optreden. Een koude toeter reageert heel anders als een warme dus waarom zou ik de moeite nemen?
Als het buiten koud is staat de stembuis in het begin bijna dicht, als de zaak opgewarmd is door publiek en stage verlichting gaat de stembuis steeds verder uit.
Stemming is van zoveel factoren afhankelijk dat je je zelf beter kan aanleren om te luisteren naar de mensen om je heen. Daarom heb ik bijvoorbeeld een beetje een ongemakkelijk gevoel bij koperblazers die met stemapparaatjes rondsjouwen.

Als laatste wil ik nog even melden dat sommige noten in het accoord (on)bewust lager moeten worden geintoneerd, de terts bijvoorbeeld. Het kan bijvoorbeeld als het nodig is handig zijn om de lage e met het derde ventiel te spelen, die is iets lager en blijkt in dat geval veel lekkerder te klinken.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: alles is toch zo?
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 14:34 

Theo van Kampen schreef:
Overigens stem ik nooit voor een optreden. Een koude toeter reageert heel anders als een warme dus waarom zou ik de moeite nemen?
Als het buiten koud is staat de stembuis in het begin bijna dicht, als de zaak opgewarmd is door publiek en stage verlichting gaat de stembuis steeds verder uit.
Stemming is van zoveel factoren afhankelijk dat je je zelf beter kan aanleren om te luisteren naar de mensen om je heen. Daarom heb ik bijvoorbeeld een beetje een ongemakkelijk gevoel bij koperblazers die met stemapparaatjes rondsjouwen.
Als laatste wil ik nog even melden dat sommige noten in het accoord (on)bewust lager moeten worden geintoneerd, de terts bijvoorbeeld. Het kan bijvoorbeeld als het nodig is handig zijn om de lage e met het derde ventiel te spelen, die is iets lager en blijkt in dat geval veel lekkerder te klinken.

Helemaal mee eens!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 16:26 

Zoals ik al zei maakt Monette erg goed materiaal en stemt het ook zeker goed. Het gaat mij er alleen om dat hij niet de enige is die dat doet. Als je een nieuwe Yamaha Artist, Eclipse, van Laar, Taylor en nog een paar van dit soort merken koopt en daar een geschikt mondstuk bij koopt van de betere merken dan speel je even goed in tune (dus volgens de trappetjes van Monette) dan als je alleen maar Monette spullen zou hebben.

Het verschil is alleen dat ik € 2200,- betaald heb voor deze combinatie (B4 + Reeves) en Roel het veelvoudige daarvan. Ik heb ook een Monette gehad van € 6000,- met bijpassende mondstukken van 250,- per stuk, dus kon destijds goed vergelijken met mijn andere (goedkopere) combinaties.

Ook heb ik destijds met mijn Reeves mondstukken op de B993 gespeeld en was daar evenveel mee in tune als met de bijpassende Monette mondstukken. Vandaar dat ik het verhaal van Monette ook meer dan overdreven vindt. Maar er zijn genoeg mensen, zoals Roel blijkbaar, die er wel veel waarde aan hechten. Vandaar dat Monette ook van die belachelijke prijzen kan blijven vragen.

Het Monette materiaal is echt niet beter dan wat Hub bijvoorbeeld maakt. Ik denk dat Hub inmiddels meer "heavy cats" op zijn toeters heeft spelen dan Monette. Die hebben allemaal wel door dat ze niet op een toeter van $ 10.000,- hoeven te spelen om hetzelfde resultaat te krijgen.

(sorry, ik liet me even gaan... :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 16:49 

Ruli schreef:
Monette zegt alleen dat je op een ander merk meer moet compenseren

interessant, hoe komt hij aan die wijsheid? hij bouwt zelf zijn toeters, draait zelf zijn mondstukken, en daarnaast heeft hij nog tijd om alle exemplaren, van alle modellen van alle merken te controleren op zijn pitch verhaal. Is de man soms vrijgezel ofzo?

En dan even inhakend weer op Erik, ik vind, maar dat is puur persoonlijk, Monette een afzetter. Juist vanwege dit verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 17:16 

... we komen altijd weer terug op de hoge prijs die betaald moet worden, jammer hoor...

@ Erik,
Laat je lekker gaan, ik vind het hartstikke interressant. In jouw opsomming kom ik mijn Bach-configuratie niet tegen, dat is maar goed ook want bij dat mondstuk met bijbehorende trompet is "compenseren" nodig.

Monette heeft ook ergens op zijn site staan dat er idd mensen zijn die niet zonder, de in zijn ogen onnodige, spanning kunnen spelen.... dat verklaart ook een hoop...

@ Camel,
Hij heeft, zoals op zijn site te zien is, een aantal mensen in dienst. Daarbij heeft hij een hoop klanten die terug blijven komen... dat heeft Hub ook, en vertel me nu niet dat Hub niks over de andere merken weet, om over Zig maar te zwijgen....

Maar voor de volledigheid:

Monette is niet beter, wel anders... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 17:39 

Ruli schreef:
... we komen altijd weer terug op de hoge prijs die betaald moet worden, jammer hoor...

Monette is niet beter, wel anders... :wink:

Dat is toch logisch? Een heel lulverhaal over pitchcenters die met trappetjes moeten aangeven dat ze beter stemmen dan een betaalbare trompet.

Voor een beroepsmusicus is een instrument een economische investering. En tot op heden ben ik niet overtuigd. Want als ik voor minder dan de helft van de prijs een prima instrument /mondstuk heb, zal ik gek zijn om meer uit te geven...

Of het moet al zo zijn dat mijn monette ineens een grotere hoeveelheid werk genereert....

Profiel  

Berichttitel: Re: Constant Pitch Center
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 20:25 

Ruli schreef:
Dave Monette legt uit wat hij bedoelt met Constant Pitch Center.

http://www.youtube.com/watch?v=cN6hcuEN4W4

Afbeelding

De "truck" met de uitgeschoven stempijp heeft mij indertijd overtuigd om zijn mondstukken te gaan gebruiken.

De afbeelding doet mij een beetje aan TellSell denken met een afbeelding voor het verjagen van ongedierte :roll:

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 23:33 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur